۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
بازار سنگ خراسان جنوبی زیر ذره بین
بازار گزارش می دهد؛

بازار سنگ خراسان جنوبی زیر ذره بین

بیرجند- بازار سنگ خراسان جنوبی زیر ذره بین مسئولان بخش دولتی و خصوصی قرار گرفت.

بازار؛ گروه استان ها: معادن سنگ بسیاری در نقاط مختلف استان وجود دارد که تا کنون با وجود کیفیت زیاد آنها کمتر از این سنگ ها توسط شهرداری ها در مبلمان شهری یا در ساخت و ساز دستگاه های اجرایی استفاده شده است که در راستای حمایت از فعالان این حوزه ، ضرورت دارد تا در این گونه موارد به جای استفاده از سنگ های استان های دیگر ، از سنگ های معادن خراسان جنوبی استفاده شود.

با توجه به اهمیت این موضوع ، چهلمین جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی به استفاده از سنگ های معادن استان به ویژه سنگ گرانیت سبز نهبندان اختصاص یافت.

بازاریابی را از استان شروع کنیم

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اهمیت توسعه استفاده از محصولات معدنی خراسان جنوبی به ویژه سنگ های ساختمانی در پروژه های در حال انجام استان گفت: باید بازاریابی برای فروش انواع سنگ های معدنی خراسان جنوبی را که با بهترین کیفیت تولید می شوند را از خود استان شروع کنیم.

محسن احتشام افزود: نباید شرایط به گونه ای باشد که معدن کاران استان که با تحمل سختی های فراوان محصولات معدنی به ویژه سنگ های ساختمانی را استخراج و آنها را فرآوری می کنند، در خارج از استان دنبال پیدا کردن بازار برای فروش تولیدات خود باشند.

وی تصریح کرد: در سطح شهر بیرجند به جای این که از سنگ گرانیت نهبندان استفاده شود از سنگ های خارج از استان استفاده می شود لذا باید در این جلسه راهکاری برای این موضوع ارائه شود اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که قیمت زبان بازار است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند هم در این خصوص گفت: چند سال قبل کار خیلی خوبی برای استفاده از سنگ های خراسان جنوبی در احداث جداول معابر شهری بیرجند توسط شهرداری انجام شد اما بعد از آن از سنگ های خور بیابانک برای این منظور استفاده شد.

رمضانی تاکید کرد: با توجه به دستور استاندار برای فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد که نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند، باید شهرداری ها از سنگ گرانیت نهبندان که سختی بالایی دارد، به جای سنگ های استان های دیگر استفاده کنند.

بازار سنگ خراسان جنوبی زیر ذره بین

وی با اشاره به این نکته که گفته شده در سامانه درخواستی برای فروش سنگ گرانیت خراسان جنوبی ارائه نشده است، تصریح کرد: ضرورت دارد که در این جلسه مصوب شود که شهرداری بیرجند در اجرای پروژه های خود از سنگ گرانیت نهبندان استفاده کند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با بیان این که این موضوع در یکی از جلسات گذشته شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی با حضور استاندار هم مطرح شده است، بیان کرد: اگر شهرداری بیرجند از سنگ گرانیت نهبندان استفاده کند در بلند مدت هزینه این سنگ از سنگ های خارج از استان ارزان تر خواهد بود.

رمضانی با بیان این که وقتی معدن کاران خراسان جنوبی مالیات بر ارزش افزوده و...پرداخت می کنند ، حداقل درخواست این است که از سنگ های تولید آنها در معابر شهری استفاده شود، عنوان داشت : هرچند قیمت سنگ گرانیت نهبندان از سنگ های خارج از استان بیشتر است اما دارای مزایایی نسبت به سنگ های دیگر است.

نخعی نماینده شهرستان های سربیشه و نهبندان هم با بیان این که حدود ۱۵۰معدن در شهرستان نهبندان فعال است، گفت: باید از شهرداران شهرستان های نهبندان، سربیشه و درمیان هم برای حضور در این جلسه دعوت می شد تا آنها هم نظر خود را در این خصوص بیان می کردند.

لزوم تدوین شناسنامه معادن

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم اظهار کرد: در راستای حمایت از تولیدات استان پیشنهاد می شود برای هریک از معادن خراسان جنوبی شناسنامه ای تهیه شود تا از این طریق مشکل طرح درخواست آنها در سامانه ستاد معاملات دولت بر طرف شود.

ذاکریان افزود: با انجام این کار معدن کاران خراسان جنوبی خواهند توانست در همه مناقصه های اداری شرکت کنند و زمینه برای استفاده از سنگ گرانیت نهبندان هم در پروژه های دستگاه های دولتی و شهرداری ها فراهم خواهد شد.

یکی از فعالان حوزه معدن استان هم با اشاره به این که وقتی سنگ های خراسان جنوبی برای فروش عرضه می شود ، می گویند: در ساخت و سازها از سنگ های استان خودمان استفاده می کنیم ، گفت: کل مصرف سنگ خراسان خراسان جنوبی در روز ده تا پانزده تریلی است که شاید گردش مالی آن ۵۰ تا۱۰۰میلیارد تومان باشد.

جمالی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی استان با دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار باید موظف به استفاده از سنگ های خراسان جنوبی شوند.

کیفیت صادارتی سنگ های خراسان جنوبی

ایمان طلب معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد :پیمانکاران برای استفاده در پروژه های خراسان جنوبی از سنگ های استان های دیگر خریداری می کنند.

وی با تاکید بر این نکته که در پروژه های شهرداری باید از سنگ های استان استفاده شود، گفت: سنگ های خراسان جنو بی از نظر کیفیت مشکلی ندارند و صادراتی هستند.

وی تصریح کرد: اگر بازار مصرف برای سنگ های جدولی در استان وجود داشته باشد، معدن کاران هم این موضوع را مد نظر قرار خواهند داد.

بازار سنگ خراسان جنوبی زیر ذره بینبازار سنگ خراسان جنوبی زیر ذره بین

شهرداری از تولیدات داخلی در پروژه ها استفاده کند

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم بیان داشت: درصورت امکان باید شهرداری بیرجند لوایحی را برای استفاده از سنگ خراسان جنوبی در پروژه های شهری به شورای اسلامی ارائه کند تا با تصویب آن زمینه استفاده از سنگ های استان در پروژه های شهرداری فراهم شود.

حسینی افزود: شهرداری هم می تواند نیاز خود را به معادن سنگ استان اعلام کند تا بر اساس نیاز آنها، سنگ های مورد نظر تولید شود.

شهردار بیرجند هم گفت: در بحث استفاده از موزائیک در ۱۱ هکتار مساحت باغ شهرداری و پیاده روهای معابر شهری از تولیدات شهرک صنعتی بیرجند استفاده می کنیم.

مهدی بهترین با تاکید بر این که در این موضوع رقابت و کیفیت سنگ ها بیش از هر چیز دیگری مد نظر قرار می گیرد، افزود: معدن کاران استان یکی از میادین فاخر بیرجند را با سنگ های تولید استان کار کنند.

دادستان مرکز خراسان جنوبی هم در این جلسه تاکید کرد: بی توجهی به بخش خصوصی سبب فراهم نشدن زیرساخت های مناسب در خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری شده است.

حجت الا سلام نسائی هم بیان داشت: این واقعیت را باید بپذیریم که خراسان جنوبی استانی محروم است که زیرساخت های مناسبی برای سرمایه گذاری ندارد که علت آن بی توجهی به بخش خصوصی است.

وی افزود: در حالی که در خراسان جنوبی سردخانه تنها ظرفیت ذخیره ۵۰۰تا ۷۰۰ تن گوشت مرغ را دارد در استان یزد ظرفیت موجود برای ذخیره سازی گوشت مرغ خیلی بیشتر از ظرفیت خراسان جنوبی است.

به گفته وی باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که حداقل در خراسان جنوبی از سنگ های معدنی موجود در آن استفاده شود تا از این طریق با تقویت بخش خصوصی بسیاری از معضلات موجود رفع شود.

پیشنهاد استفاده از مصالح تولیدی خراسان جنوبی در ساخت طرح مسکن

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پیشنهاد انبوه سازان برای استفاده از مصالح تولید استان برای ساخت دو هزار و ۷۰۲ واحد مسکونی در شهرک زعفرانیه بیرجند خبر داد.

علیرضا عباس زاده گفت: این که نسبت به داشته ها ، شناسنامه و ماهیت استان تعصب داشته باشید، قابل تحسین است.

وی با اشاره به این که در مجلس شورای اسلامی و صحن های حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) در حرم حضرت علی (ع) ۷۰ تا ۸۰ درصد سنگ ها استفاده شده از سنگ های خراسان جنوبی است، افزود: باید همه سنگ های خراسان جنوبی شناسنامه دار شوند تا مشخصات فنی آنها هم مشخص باشد.

به گفته وی با توجه به این که قیمت سنگ های گرانیت سبز نهبندان نسبت به سنگ های خارج از استان بیشتر است از این سنگ ها در ساخت و ساز ساختمان های دولتی و یا پروژه های خاص باید استفاده شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی برای الزام استفاده از سنگ های تولید خراسان جنوبی از طریق شورای فنی استانداری اعلام آمادگی کرد و ادامه داد: باید اقدام لازم برای بازاریابی سنگ کرانیت سبز نهبندان انجام شود.

عباس زاده بیان داشت: انبوه سازان که ساخت دو هزار و ۷۰۲ واحد را در شهرک زعفرانیه بیرجند بر عهده دارند ، پیشنهاد داده اند که همه مصالح مورد نیاز خود را از واحدهای تولیدی خراسان جنوبی خریداری کنند.

به گفته وی در این باره مقرر شد انبوه سازان نیازهای خود را در این خصوص مشخص کنند تا در جلسه ای با حضور تولیدکنندگان خراسان جنوبی بررسی لازم در این زمینه انجام شود تا با حفظ شرایط رقابت این کار اجرای شود .

وی تاکید کرد: بخش خصوصی برای معرفی و بازاریابی سنگ گرانیت سبز نهبندان باید اقدام لازم را انجام دهد و ما هم آماده هرگونه همکاری در این خصوص هستیم.

کد خبر: ۲۱۱٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha