۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
فروش ریالی نفت و فعالیت غیر دولتی ها درحوزه نفت محقق می شود
وزیر اقتصاد:

فروش ریالی نفت و فعالیت غیر دولتی ها درحوزه نفت محقق می شود

خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در ازای اوراق، نفت موجود در انبارهای شرکت ملی نفت به سرمایه‌گذار تحویل داده می‌شودو هم‌زمان مسیر فروش ریالی در داخل فراهم می‌شود.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی پس از رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی، گفت: نحوه مشارکت بخش خصوصی در معاملات نفت همواره مورد بحث بوده است. بخشی از این مشکلات در دهه ۸۰ با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حل شده و بخشی نیز به واسطه تحریم‌ها و خنثی سازی آن محقق می‌شود.

وی افزود: وزارت نفت و اقتصاد یک سال برای اجرای این طرح جدید برنامه‌ریزی کرده‌اند و اکنون گواهی سپرده نفت خام را منتشر خواهیم کرد. اگر این مسیر از سمت سیاست‌گذاران ادامه پیدا کند و ابزارهای مالی و اقتصادی را تعریف کنیم تا بخشی از زنجیره نفت را توسعه دهیم، نقطه عطفی در مسیر اقتصاد انرژی ایران در سال‌های آینده خواهد بود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به لحاظ صادرات نفت نسبت به تمام ماه‌های گذشته وضعیت بهتری داریم و هم‌زمان با تلاش‌هایی که در حوزه صادرات صورت می‌گیرد که مسیر فروش ریالی در داخل فراهم می‌شود که ابزار جدید بر روی میز سرمایه‌گذاران حرفه‌ای خواهد بود.

وی تاکید کرد: در این معاملات تلاش شده تا به سمت رقابتی‌تر و شفاف‌تر شدن و همچنین حضور فعالان بخش غیردولتی در عرضه گواهی نفت خام حرکت کنیم. عرضه این گواهی‌ها در اتاق شیشه‌ای بورس انرژی عرضه گواهی نفت خام آغاز می‌شود، زیرا دغدغه اصلی در اقتصاد کلان این مسئله، کمک به هدایت نقدینگی‌های کشور به سمت فعالیت‌های مولد بود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به تفاوت این طرح با طرح گشایش نفتی در دولت قبل گفت: در طرح جدید، تنها معاملات کاغذی انجام نمی‌شود و درباره معاملات فیزیکی صحبت می‌کنیم.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha