۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
تاثیر جنگ فناوری آمریکا و چین بر آب و هوا و انرژی
بازار گزارش می‌دهد؛

تاثیر جنگ فناوری آمریکا و چین بر آب و هوا و انرژی

از آنجایی که خصومت‌های ژئوپلیتیکی آمریکا و چین به بخش‌های فناوری سبز ضربه می‌زند، رقابت شدید هم مزایا و هم معایبی برای این صنعت به همراه دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در محیط پرتنش بین‌المللی امروز، نوآوری‌های فناوری مانند هوش مصنوعی، اتوماسیون، روباتیک، فناوری کوانتومی و فناوری فضایی عموما مزایای استثنایی برای دولت‌ها فراهم می‌کنند و رقابت جهانی قدرت را شکل می‌دهند.

اخیرا چین با سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌های خود در این زمینه‌ها توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این کشور اکنون به‌عنوان یکی از رقبای مهم ایالات‌متحده ظاهر شده است. چین قصد دارد از فرصت‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و تجاری ارائه‌شده توسط فناوری‌های نوآورانه به ابرقدرت فناوری جهان تبدیل شود.

به همین دلیل دامنه تنش میان آمریکا و چین هر روز گسترده تر از قبل می شود. هراس از رشد نقش و جایگاه چین در سیاست و اقتصاد جهانی و سنگین شدن وزن آن در تحولات بین المللی هراس را در غرب به ویژه ایالات متحده افزایش داده است.

باید گفت تنش‌های ناشی از جنگ فناوری آمریکا و چین به تلاش‌های فناوری سبز و آب و هوا سرایت کرده است. گزارش‌های ماه گذشته حاکی از آن بود که پکن دستورالعمل‌های صادرات/واردات را برای محدود کردن صادرات تجهیزات پنل‌های خورشیدی (نه خود پنل‌ها) بازبینی کرده است.

چین بیشترین پنل های خورشیدی را در جهان تولید و صادر می کند و بر زنجیره تامین پنل های خورشیدی تسلط دارد. ۱۰ تامین کننده برتر تجهیزات تولید PV خورشیدی در چین ساکن هستند و تولیدکنندگان چینی حداقل ۸۰ درصد از هر مرحله در فرآیند تولید پنل خورشیدی را تشکیل می دهند.

از آنجایی که خصومت‌های ژئوپلیتیکی آمریکا و چین به بخش‌های فناوری سبز ضربه می‌زند، رقابت شدید هم مزایا و هم معایبی برای این صنعت به همراه دارد

به طور قابل‌توجهی اقدام برای محدود کردن صادرات تجهیزات مورد استفاده برای ساخت فناوری کلیدی (در اینجا پنل‌های خورشیدی) منعکس‌کننده اقدامات ایالات متحده برای انجام همین اقدام با نیمه‌رساناهاست.

این تاکتیک انعکاسی با رویکرد معمولی پکن در واکنش به رویدادهای بحث برانگیز با ایالات متحده در سال های اخیر مطابقت دارد. از آنجایی که خصومت‌های ژئوپلیتیکی آمریکا و چین به بخش‌های فناوری سبز ضربه می‌زند، رقابت شدید هم مزایا و هم معایبی برای این صنعت به همراه دارد.

تنگناها و آسیب‌پذیری‌های آشکار شده توسط همه‌گیری کووید-۱۹ به انگیزه جهانی برای تقویت زنجیره‌های تأمین کمک کرده و منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری‌های اصلی شده است. دولت بایدن هزینه های مربوط به نیمه هادی ها و آموزش STEM و همچنین باتری ها و اجزای مرتبط با آنها را افزایش داده است.

نه تنها بخش‌های فناوری سبز آمریکا اولویت‌بندی سیاست‌های بیشتری را دریافت کرده‌اند، بلکه از طرح‌های جدید بودجه و سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی و زیرساخت‌های مرتبط با STEM نیز سود خواهند برد. علاوه بر این، زنجیره تامین فناوری متنوع، اهرم ژئوپلیتیکی کشورهای ثالث را در میان مدت تا بلند مدت کاهش می دهد.

به رسمیت شناختن تسلط بر زنجیره تامین توسط کشورهای مورد توجه، از مزایای تحقیق و توسعه فناوری‌های جایگزین برای کاهش وابستگی به زنجیره‌های تامین آسیب‌پذیر برخوردار است. برتری چین در تولید سیلیکون - ماده معدنی مهمی که در حال حاضر در پنل‌های خورشیدی تجاری استفاده می‌شود - به توجیه تحقیق و تجاری‌سازی مواد دیگر برای تولید پنل‌های خورشیدی مانند پروسکایت کمک می‌کند.

به طور فزاینده ای، مسائل ژئوپلیتیکی تلاش های زیست محیطی را به سمت رقابت سوق داده است

ناظران چین به طور سنتی به اقلیم به عنوان منطقه ای برای همکاری با واشنگتن حتی در زمان تشدید تنش ها اشاره می کنند، اما به طور فزاینده ای، مسائل ژئوپلیتیکی تلاش های زیست محیطی را به سمت رقابت سوق داده است.

در سخنرانی ۳۰ نوامبر وزیر رایموندو در مورد روابط ایالات متحده و چین، ۲۶ بار به رقابت اشاره شد، در حالی که فقط هفت بار از لغت همکاری استفاده شد. عجله اولیه دموکرات ها برای جدا شدن از صنایع انرژی پاک داخلی چین به طور موقت روابط با متحدان را تیره کرد، در حالی که جمهوری خواهانی مانند کاتی مک موریس راجرز، نماینده پارلمان چین، می خواهند از ترس اتکای بیش از حد به چین، انتقال انرژی پاک را کندتر کنند.

استراتژی ها رقابت ژئوپلیتیکی را بر کاهش تغییرات آب و هوایی اولویت می دهند. همانطور که «ایلاریا مارزوکو» اشاره کرد: انگیزه های امنیت ملی برای توسعه این فناوری ها نیازهای تغییرات آب و هوا را تحت الشعاع قرار می دهد.

تشدید تنش‌های غیرفناوری آمریکا و چین می‌تواند پیشرفت در تلاش‌های اقلیمی و توسعه فناوری سبز را تهدید کند. به دنبال سفر «نانسی پلوسی» به تایوان، چین مذاکرات دوجانبه آب و هوایی در سطح عالی آمریکا و چین را به حالت تعلیق درآورد. تشدید بیشتر روابط می تواند استقرار فناوری سبز و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را به خطر بیندازد.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha