۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
تشدید اقدامات آمریکا علیه تیک تاک؛ چین چگونه با چالشها مقابله کند؟
گلوبال تایمز گزارش داد

تشدید اقدامات آمریکا علیه تیک تاک؛ چین چگونه با چالشها مقابله کند؟

گلوبال تایمز با اشاره به نتایج معکوس اقدام واشنگتن علیه تیک تاک نوشت: شرکت‌های چینی برای جهانی شدن و رهایی از مخمصه انفرادی نیاز فوری به ساخت کالاهای عمومی سیستماتیک دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: تیک تاک که از سرکوب ایالات متحده آمریکا در دوران دولت ترامپ جان سالم به در برد، در دولت بایدن با فشار سیاسی مواجه شده است. اخیراً مانور ممنوعیت تیک تاک آمریکا به موضوعی داغ در عرصه سیاسی آمریکا تبدیل شده و این گونه اقدامات حتی به متحدان این کشور مانند اروپا و کانادا نیز سرایت کرده است.

این اقدام در واقع حمله سیاسی دیگر به شرکت های چینی به نام امنیت ملی است - موضوع سیاسی تا موضوع امنیتی واقعی و موضوع ایدئولوژیک تا قانونی. اتهام ایجاد خطرات امنیتی تیک تاک هیچ مدرک خاصی ندارد و بر اساس قوانین موجود نیست. اروپا و ایالات متحده جامع‌ترین سیستم‌های حقوقی و سیاست‌گذاری را برای امنیت سایبری و امنیت ملی دارند و اگر تیک تاک مسائل مربوط به حریم خصوصی را به همراه داشته باشد، این مشکلات از طریق مکانیسم‌های مربوطه مانند بومی‌سازی داده‌ها و بررسی امنیتی قابل حل است.

بدیهی است که امنیت و حریم خصوصی تنها بهانه ای برای ایالات متحده برای حمله به تیک تاک است. باید گفت سیاستمداران ایالات متحده آمریکا نمی توانند بی پروا عمل کنند و باید عواقب آن، به ویژه چهار نتیجه معکوس ناشی از این ممنوعیت را در نظر بگیرند.

اول اینکه اقدام علیه شرکت چینی تیک تاک از نظر سیاسی نتیجه معکوس خواهد داشت. ماهیت مشکلی که تیک تاک با آن مواجه است، یک موضوع سیاسی است تا یک رقابت تجاری واقعی یا مسئله امنیت و حریم خصوصی، بنابراین قابل توجیه نیست. اگرچه برای این شرکت کافی نیست که تنها به خود برای حل و فصل موثر آن تکیه کند، این شرکت همچنان می تواند از سلاح های قانونی برای مقابله و احقاق حقوق خود استفاده کند.

تیک تاک با تعمیق پروژه تگزاس خود، که هدف آن حفاظت از داده‌های کاربران و حفاظت از منافع امنیت ملی ایالات متحده آمریکاست، به افزایش شفافیت کار تعمیر و نگهداری پلت‌فرم خود، از جمله راه‌اندازی مرکز شفافیت و مسئولیت‌پذیری اروپایی خود در دوبلین و ارائه عمومی ادامه می‌دهد.

تیک تاک بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ایالات متحده آمریکا دارد و سلب حق استفاده از این سرویس محبوب برای صدها میلیون کاربر آمریکایی، به ویژه کاربران جوان ناگزیر باعث واکنش شدید اجتماعی خواهد شد

دوم اینکه تیک تاک بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ایالات متحده آمریکا دارد و سلب حق استفاده از این سرویس محبوب برای صدها میلیون کاربر آمریکایی، به ویژه کاربران جوان ناگزیر باعث واکنش شدید اجتماعی خواهد شد. آمارها نشان می دهد که درآمد تبلیغاتی تیک تاک در سال ۲۰۲۲ از ۱۱ میلیارد دلار فراتر رفت و به منبع اصلی درآمد بسیاری از tiktoker های برتر تبدیل شده است.

سوم، ممنوعیت علیه تیک تاک در بازار جهانی نتیجه معکوس خواهد داشت. اثرات منفی طولانی مدت تحریم تیک تاک توسط ایالات متحده آمریکا را نمی توان دست کم گرفت زیرا در حال حاضر، غول های اینترنتی ایالات متحده برنامه ریزی جهانی دارند و کسب و کارهای تقریباً همه کشورها را پوشش می دهند.

با این پیشینه ایجاد شده توسط آمریکا، سایر کشورها نیز در آینده می توانند از آن الگوبرداری کنند و با استناد به عوامل سیاسی مانع تریبون های آمریکا شوند. تحریم‌های تیک تاک احتمالاً قدرتمندترین نمونه برای سایر کشورها برای اتخاذ اقدامات مشابه علیه ایالات متحده خواهد بود.

چهارم، این اقدام در صنعت اینترنت نتیجه معکوس خواهد داشت. اقدامات دولت ایالات متحده برای ممنوعیت تیک تاک خطرات بی سابقه ای را برای باز بودن صنعت اینترنت ایجاد می کند.

در ۲۸ آوریل ۲۰۲۲، دولت ایالات متحده همراه با بیش از ۵۰ کشور، بیانیه ای برای آینده اینترنت را امضا و منتشر کرد که شامل تعهداتی برای حمایت از آینده اینترنت باز، رایگان، جهانی، قابل همکاری، قابل اعتماد و ایمن است و اینکه کسب و کارها در هر اندازه می توانند در یک اکوسیستم منصفانه رقابت کرده و پیشرفت کنند. با این حال، اقدامات علیه تیک تاک به وضوح هسته این اعلامیه را تضعیف می کند.

تیک تاک اولین شرکت اینترنتی موفق چینی است که در سطح جهانی قرار دارد و برای فناوری پیشرفته و توسعه چین از اهمیت ویژه ای برخوردار است

واضح است که با تشدید مداوم حملات ایالات متحده علیه چین، فشار بر تیک تاک بیشتر خواهد شد. حادثه تیک تاک محصول عوامل بسیار درهم تنیده منافع سیاسی و تجاری است که متقابلاً با یکدیگر همکاری می کنند. بنابراین به سختی می توان نسبت به وضعیت آینده خوش بین بود. صرفاً اتکا به منطق کسب و کار عادی، امتیازات و مصالحه بعید است که به طور موثر بحران فعلی را کاهش دهد.

تیک تاک اولین شرکت اینترنتی موفق چینی است که در سطح جهانی قرار دارد و برای فناوری پیشرفته و توسعه چین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین، این شرکت پس از هواوی به «بره قربانی» دیگری تبدیل شده است.

مواجهه با مداخلات سیاسی مختلف از سوی ایالات متحده، اعم از نیمه هادی ها، تجهیزات ارتباطی ۵G یا اینترنت، تسریع رشد فناوری پیشرفته چین در بازار جهانی قدرتمندترین راه برای مقابله با سیاستمداران غربی و راه حل اساسی برای این مشکل است

شرکت های چینی باید از سلاح های قانونی برای دفاع قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود استفاده کنند. اگر دولت چین بتواند خطرات ناشی از تیک تاک را بدون ممنوع کردن آن حل کند، مانند توافق‌نامه‌های منعقد شده در مورد نحوه ذخیره و اشتراک‌گذاری داده‌ها در تیک تاک، در این صورت ممنوعیت تیک تاک قابل توجیه نیست و این استدلال نیز می‌تواند تبدیل به یک موضوع مهم شود.

شرکت‌های چینی برای جهانی شدن و رهایی از مخمصه انفرادی نیاز فوری به ساخت کالاهای عمومی سیستماتیک دارند. مواجهه با مداخلات سیاسی مختلف از سوی ایالات متحده، اعم از نیمه هادی ها، تجهیزات ارتباطی ۵G یا اینترنت، تسریع رشد فناوری پیشرفته چین در بازار جهانی قدرتمندترین راه برای مقابله با سیاستمداران غربی و راه حل اساسی برای این مشکل است.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha