۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و راه رسیدن به کربن صفر
موسسه خاورمیانه امریکا بررسی کرد

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و راه رسیدن به کربن صفر

کشورهای عرب خلیج فارس در حالی که تولیدکنندگان عمده نفت و گاز هستند، می توانند نقش مهمی در حمایت از تلاش های جهانی برای کاهش شکاف و دستیابی به اهداف کربن صفر ایفا کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: بر اساس آخرین گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (IPCC)، جهان در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن حدود ۱.۱ درجه سانتیگراد گرم شده است و احتمالاً در دو دهه آینده به ۱.۵ درجه سانتیگراد نزدیک خواهد شد.

هر گوشه از سیاره ما قبلاً تأثیرات تغییرات آب و هوایی، از موج گرمای شدید و سیل گرفته تا خشکسالی های ویرانگر را تجربه کرده است. برای جلوگیری از تأثیرات فاجعه بار تغییرات آب و هوایی، انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) جهانی باید تا سال ۲۰۳۰ - نسبت به سطوح ۲۰۱۰ - به نصف کاهش یابد و در اواسط قرن به صفر برسد.

تا به امروز بیش از ۱۳۰ کشور که ۸۳ درصد از انتشار جهانی را پوشش می دهند، با متعهد شدن به دستیابی به چنین اهداف خالص صفر، به این فوریت اذعان کرده اند. پنج کشور عربی خلیج فارس نیز در این گروه جای دارند: بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

با این حال، شکاف بین جایگاه امروز جهان و جایی که باید در سال ۲۰۵۰ باشد، قابل توجه است. به عنوان مثال، در یک مسیر انتشار خالص صفر، سهم انرژی های تجدیدپذیر در کل تولید برق در سطح جهان باید از ۲۹ درصد فعلی به بیش از ۶۰ درصد در سال ۲۰۳۰ و نزدیک به ۹۰ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش یابد.

به طور مشابه، تولید هیدروژن پاک باید شش برابر شود. دستیابی به این اهداف مستلزم افزایش تدریجی سرمایه گذاری در انرژی های پاک است که تقریباً ۲-۴ تریلیون دلار در سال بین سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۳۰ و سه برابر سطح فعلی ۷۵۵ میلیارد دلار می شود. رفع این شکاف مستلزم تلاش های جمعی از سوی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، اما سرعتی که کشورها می توانند این شکاف را از بین ببرند به عوامل بسیاری از جمله اراده سیاسی، در دسترس بودن منابع طبیعی؛ توانایی های نهادی، مالی و فنی؛ و آمادگی بستگی دارد.

کشورهای عرب خلیج فارس در حالی که تولیدکنندگان عمده نفت و گاز هستند، می توانند نقش مهمی در حمایت از تلاش های جهانی برای کاهش شکاف و دستیابی به اهداف خالص صفر ایفا کنند.

به این دلیل که کشورهای عربی خلیج فارس نه تنها دارای پتانسیل زیادی برای منابع انرژی تجدیدپذیر و همچنین برخی از سوخت‌های کم کربن در جهان هستند، بلکه دارای منابع مالی قابل توجهی نیز هستند. با این حال، برای باز کردن چنین پتانسیل عظیمی، کشورهای عربی خلیج فارس باید به طور سیستماتیک چالش‌های مختلف را در مسیر رسیدن به صفر خالص شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنند.

ترکیب تکنولوژیکی خالص صفر شورای همکاری خلیج فارس و جایگاه امروز کشورها

ارقام موجود از ذخایر تا تولید نشان می دهد که کشورهای عربی خلیج فارس تا ۲۰ تا ۱۰۰ سال آینده به ذخایر نفت و گاز دسترسی خواهند داشت. در حالی که چشم انداز انرژی آینده نشان می دهد که هیدروکربن ها در آینده ای خالص صفر به ایفای نقش خود ادامه خواهند داد.

آنها همچنین پیشنهاد می کنند که انتشارات تولید شده توسط این سوخت ها باید با استفاده از فناوری هایی مانند جذب و ذخیره کربن (CCS) یا با تبدیل هیدروکربن ها به حداقل برسد. کشورهای حوزه خلیج فارس گام‌هایی را در زمینه سرمایه‌گذاری و ابتکارات انرژی کم کربن برداشته‌اند. با این حال، شکاف بین مقیاس فعلی این تحولات و جایی که کشورها می‌خواهند در آینده خالص صفر باشند، نسبتاً قابل توجه است.

کشورهای عربی خلیج فارس پیش از این گام‌هایی برداشته‌اند و معماری سازمانی را برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی توسعه داده‌اند. قبل از اعلام تعهدات خالص صفر، هر کشور شورای همکاری خلیج فارس ابتکارات، مقررات و برنامه هایی را با هدف کاهش جنبه های مختلف تأثیرات تغییرات آب و هوایی راه اندازی کرده اند.

بحرین: در سال ۲۰۰۷ بحرین کمیته ملی مشترک تغییر اقلیم را به ریاست شورای عالی محیط زیست برای نظارت بر مسائل آب و هوایی از جمله اقدامات کاهش و سازگاری ایجاد کرد.

کویت: کویت کمیته ملی ازن و تغییرات اقلیمی را با حضور نمایندگانی از دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی و توسعه، وزارت نفت، شرکت نفت کویت، وزارت برق و آب، وزارت نیرو تأسیس کرد. این کشور همچنین یک برنامه ملی انطباق ۲۰۱۹-۲۰۳۰ را در سال ۲۰۱۹ صادر کرد و هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای معادل ۷.۴ درصد از کل انتشارات خود در سال ۲۰۳۵ به صورت داوطلبانه است.

عمان: تحت نظارت سازمان محیط زیست، عمان یک استراتژی ملی را در سال ۲۰۱۹ برای کاهش و انطباق با تغییرات اقلیمی آغاز کرد و یک استراتژی ملی اقتصاد هیدروژنی را در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. در نوامبر ۲۰۲۲، پیش از ایالات متحده در کنفرانس تغییرات آب و هوایی مللCOP۲۷دولت عمان استراتژی خود را برای رسیدن به بی طرفی کربن تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرد.

قطر: در سال ۲۰۲۱، شورای وزیران قطر برنامه ملی تغییر آب و هوا را برای اطلاع رسانی تصمیم گیری آگاهانه اقلیمی در بخش های مختلف تصویب کرد. در اکتبر ۲۰۲۱، قطر وزارت محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را برای رسیدگی به مسائل مربوط به آب و هوا تشکیل داد.

عربستان سعودی: در سال ۲۰۲۰ عربستان سعودی به رهبری وزارت انرژی، مفهوم اقتصاد دایره ای کربن (CCE) را مطرح کرد و آن را در مرکز طرح کاهش آب و هوا قرار داد. هدف این طرح دستیابی به مسیری به سوی انتشار خالص صفر با دنبال کردن چهار مولفه است: کاهش انتشار کربن، استفاده مجدد از کربن به عنوان ورودی برای ایجاد مواد اولیه و سوخت؛ بازیافت کربن از طریق چرخه کربن طبیعی با انرژی زیستی یا فرآیندهای جذب کربن طبیعی مانند جنگل‌ها و اقیانوس‌ها و استفاده از سوخت‌های مصنوعی مبتنی بر هیدروژن برای بازیافت .

امارات متحده عربی: امارات اولین کشور خلیج فارس بود که در سال ۲۰۱۷ استراتژی آب و هوای ملی خود را اعلام کرد و همچنین اولین کشوری بود که استراتژی آب و هوایی خود را با برنامه های توسعه اقتصادی خود پیوند داد که دستور کار سبز امارات ۲۰۱۵-۲۰۳۰ به عنوان یک چارچوب اجرایی فراگیر برای آن ایجاد شد. شورای تغییر اقلیم و محیط زیست امارات متحده عربی که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، کمیته مسئول نظارت بر اجرای دستور کار سبز است.

با این حال تا به امروز، تنها عمان و امارات متحده عربی استراتژی اقتصادی را ارائه کرده اند که راه را برای دستیابی به اهداف خالص صفر خود هموار می کند. این استراتژی ها اهدافی را برای هر بخش اقتصادی برای دستیابی به اهداف کربن زدایی تا اواسط قرن تعیین می کند.

با توجه به اینکه اهداف خالص صفر اخیراً اعلام شده است، انتظار می‌رود که سایر کشورهای خلیج فارس از این روند پیروی کنند و استراتژی‌های اختصاصی و دقیقی را برای دستیابی به اهداف خالص صفر خود ارائه دهند.

این راهبردها باید با برنامه‌های توسعه اقتصادی و بودجه‌های دولتی همسو شوند تا توسعه اقتصادی و اهداف صفر خالص به عنوان دستور کار جداگانه تلقی نشوند. چنین همسویی همچنین به کاهش پیامدهای ناخواسته اجتماعی-اقتصادی مرتبط با اجرای سیاست‌های مختلف آب و هوایی، مانند قیمت‌گذاری کربن کمک می‌کند.

آیا راه حل های مبتنی بر طبیعت در مسیر خالص صفر شورای همکاری خلیج فارس قابل اجرا هستند؟

شواهد به طور فزاینده ای نشان می دهد که راه حل های مبتنی بر طبیعت (NBS) - مجموعه ای از اقدامات یا سیاست هایی که با هدف حفاظت، بازیابی یا مدیریت پایدار اکوسیستم های طبیعی، تنوع زیستی، مناظر دریایی، حوزه های آبخیز و مناطق شهری است تا بتوانند با چالش هایی مانند غذا و آب مقابله کنند.

امنیت، تغییرات آب و هوایی، خطرات بلایای طبیعی و سلامت انسان - می تواند تا سال ۲۰۵۰ تا ۳۰ درصد از کاهش آب و هوای مورد نیاز برای دستیابی به هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش جهانی کمک کند. نمونه‌هایی از راه حل های مبتنی بر طبیعت شامل احیای تالاب‌ها، حفاظت از جنگل‌های حرا، حفاظت از شوره‌زارها، احیای زیستگاه‌های جنگلی یا مدیریت مناظر و مناطق شهری از طریق درختکاری است.

حفاظت از اکوسیستم های حرا و کاشت درختان دو راه حل مبتنی بر طبیعت هستند که در حال حاضر در خلیج فارس دنبال می شوند. در مارس ۲۰۲۱، عربستان سعودی دو طرح دیگر را اعلام کرد: ابتکار سبز عربستان سعودی و ابتکار سبز خاورمیانه. هدف از این طرح کاشت ۱۰ میلیارد درخت در عربستان سعودی طی دهه‌های آینده با امید به افزایش ۱۲ برابری سطح درختان نسبت به سطح فعلی و کاهش انتشار کربن تا بیش از ۴ درصد سهم جهانی و همچنین کاشت ۴۰ میلیارد درخت در سراسر خاورمیانه است.

کشورهای حوزه خلیج فارس باید راه حل های نوآورانه دیگری را نیز برای جبران کربن که با محیط طبیعی منطقه هماهنگ هستند بررسی کنند. جذب و کانی شدن کربن، فرآیندی که به طور دائم دی اکسید کربن را در سازندهای سنگ پریدوتیت کانی می کند، می تواند راه حلی مقرون به صرفه و سازگار با محیط طبیعی خشک شورای همکاری خلیج فارس، با توجه به فراوانی سازندهای سنگ پریدوتیت در سراسر منطقه باشد.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha