۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
بورس کالا می‌تواند تنظیم کننده قیمت باشد
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

بورس کالا می‌تواند تنظیم کننده قیمت باشد

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بورس کالا می‌تواند تنظیم کننده قیمت باشد، بنابراین لزوم ارتباط نزدیک دستگاه‌های اجرایی و بورس کالا احساس می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمدرضا رضایی کوچی، افزود: قرار بر این است که یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود و بخش عمده این موضوع به مصالح ساختمانی و عمدتا سیمان و فولاد بازمی‌گردد. به همین دلیل از بورس کالا بازدید داشتیم تا متوجه شویم چه اتفاقی در حوزه افزایش قیمت سیمان و فولاد افتاده است.

افزایش عرضه در بورس کالا راهکار رسیدن به ثبات قیمتی و تولیدی در حوزه مصالح ساختمانی

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزایش قیمت را به عرضه و تقاضا مرتبط دانست و بیان کرد: خرید و فروش عمده کالاهای ما از طریق بورس صورت می‌گیرد. این اتفاق درست است و باید ادامه پیدا کند. اما همه میزان محصول موجود وارد بورس نمی‌شود. تولیدکنندگان فولاد و سیمان بخشی از محصول خود را وارد بورس می‌کنند. از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم که بازار را به گونه‌ای تدبیر کند که همه محصولات واحدهای بزرگ وارد بورس کالا شود تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

رضایی کوچی تأکید کرد: تلاش بر این است که طی جلساتی با وزیر صنعت، معدن، و تجارت (صمت) و رئیس سازمان بورس اوراق بهاردار در کمیسیون عمران، بتوانیم از طریق بورس ثبات تولیدی و قیمتی در حوزه مصالح ساختمانی را داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات قطعی برق واحدهای تولیدی در تابستان و قطعی گاز در زمستان اظهار کرد: بسیاری از واحدهای بزرگ ما با قطعی برق مواجه می‌شوند. این موضوع باعث شده است که تولید کشور کاهش پیدا کند. کاهش تولید هم منجر به افزایش قیمت می‌شود. در زمستان هم همین رویه با کمبود گاز ادامه پیدا می‌کند. انتظار ما از وزارت نفت و نیرو این است که واحدهای بزرگ تولیدی کشور از جمله سیمانی و فولادی قطع انرژی نداشته باشند تا نیاز کشور را تأمین و محصول مازاد را صادر کنیم. بارها این مطالبه را از مسئولان داشته‌ایم، اما علی‌رغم قول وزرا مبنی بر قطع نشدن انرژی، این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: ما باید انگیزه تولیدکنندگان را بالا ببریم. تولیدکننده کسی که نقدینگی خود را وارد تولید می‌کند. اگر از بخش خصوصی حمایت نکنیم، افراد پول هایشان را سمت دلار و سکه می‌برند. حیف است که فردی سرمایه‌گذاری کند، اما نسبت به تأمین انرژی مجموعه‌اش نگران باشد. قطع برق یا گاز واحدهای تولیدی در اصل باعث افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود و در نهایت فشار متوجه مردم می‌شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه اولویت ما با داخل کشور است و محصول مازاد باید صادر شود، گفت: این مهم توسط وزارت صمت انجام خواهد شد. بورس کالا می‌تواند نقش مشورتی برای دستگاه اجرایی داشته باشد و نمایندگان آن دستگاه‌ها به مشاوران اعتماد کنند. از طرف دیگر بورس کالا می‌تواند تنظیم کننده قیمت باشد؛ بنابراین لزوم ارتباط نزدیک دستگاه‌های اجرایی با بورس کالا احساس می‌شود. به امید اینکه بتوانیم همه محصولات و تولیدات عمده را از طریق بورس کالا خرید و فروش کنیم.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha