۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
تروئیکا خواستار اجرای سریع و کامل توافقات آژانس اتمی و ایران شد

تروئیکا خواستار اجرای سریع و کامل توافقات آژانس اتمی و ایران شد

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکا با صدور بیانیه‌ای خواستار اجرای سریع و کامل توافقات صورت گرفته میان ایران و اژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حل‌وفصل مسائل پادمانی شدند.

به گزارش بازار، در این بیانیه که یک نسخه آن روز چهارشنبه در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد آمده است: «ما متوجه هستیم که در پی گفتگوهای صورت گرفته میان مدیرکل آژانس و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران، و اینکه با توجه به تلاش های مدیرکل، بیانیه مشترکی در ۴ مارس مورد توافق قرار گرفت که در آن ایران "به صورت داوطلبانه" موافقت کرد تا "به آژانس اجازه دهد که راستی‌آزمایی و نظارت بیشتری را صورت دهد. همچنین متذکر می شویم که مدیرکل آژانس در گزارش GOV/۲۰۲۳/۸ خود اعلام کرد که ایران با افزایش دفعات و شدت فعالیت های راستی آزمایی آژانس موافقت کرده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل اقدامات توافق شده با توجه به اهمیت ادامه و تشدید برنامه هسته‌ای‌اش پاسخگو خواهیم دانست. این اقدامات ایران را از تعهدات سال ۲۰۱۵ خود دورتر کرده است.»

در ادامه بیانیه تروئیکا به سلسله اقدامات صورت گرفته در چارچوب تدابیر جبرانی ایران ذیل برجام و ادعای کشف ذرات اتمی با غنای بالای ۸۰ درصد اشاره و ادعا شده است: «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی سازی تا این حد در ایران وجود ندارد. این گام، همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر ایران، این کشور را به طور خطرناکی به فعالیت های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می کند. این وضعیت همچنین استدلال های ایران را که برنامه هسته ای این کشور فقط برای اهداف صلح آمیز است، تضعیف می کند و ما از مدیرکل برای ادامه گزارش منظم و کامل درباره این موضوع حمایت می کنیم.»

سه کشور اروپایی با چشم‌پوشی از تهدید زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت جهانی عنوان کردند: ایران باید اقدامات ضروری را برای ارائه اطلاعات لازم به آژانس در راستای ترمیم تداوم دانش این سازمان (نسبت به برنامه هسته‌ای ایران) صورت دهد. این امر بیش از هر زمان دیگری با توجه به اهمیت فزاینده تشدید تنش ها از سوی ایران ضروری شده است.

کد خبر: ۲۱۰٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha