۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
افزایش سطح تقاضا برای دلار
تحلیل روز بازارهای مالی بین المللی؛

افزایش سطح تقاضا برای دلار

همانگونه که در تحلیل روز گذشته پیش بینی شده بود، نظرات جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا، در جلسه استماع دیروز انقباضی و هاوکیش بود و این موضوع سطح تقاضا برای دلار را افزایش داده است.

به گزارش بازار، ویدزوز بروکرز در تحلیل فاندامنتال و تکنیکال روز بازارهای مالی بین المللی چنین نوشته است:

۱- همانگونه که در تحلیل روز گذشته پیش بینی شده بود، نظرات جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا، در جلسه استماع دیروز انقباضی و هاوکیش بود و این موضوع سطح تقاضا برای دلار را افزایش داده است. جروم پاول اعلام کرد که با توجه به افزایش نسبی تورم و آمار مناسب از شاخص های اشتغال و بیکاری، احتمال نرخ های بهره بالاتر در نشست پیش رو وجود دارد. این موضوع احتمال افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره را در نشست ۲۲ مارچ افزایش داده است و در نتیجه سطح تقاضا برای دلار تقویت شده است. ضمن اینکه از نتایج این موضوع افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه بوده، که می تواند در میان مدت ادامه یابد. در بازار های مالی و سهام نیز سطح ریسک پذیری کاهش داشته و شاخص داوجونز با نزولی شارپی به زیر ۳۳۰۰۰ واحدی بازگشته است. در کوتاه مدت احتمال حرکات اصلاحی وجود دارد، اما در میان مدت احتمال اول ادامه اصلاح و نزول خواهد بود.

۲️- در شرایطی که برای دومین هفته پیاپی حق ثبت بیمه نامه برای اتومبیل های تسلا در چین با افزایش همراه بوده است، قیمت سهام تسلا در کوتاه مدت در شرایط اصلاحی قرار گرفته و در حال حاضر در محدوده مهم حمایتی ۱۸۸ دلاری بسته شده است. با توجه به اینکه محدوده قیمتی قبل از شروع بازار ۱۸۵ است، واکنش به این سطح حمایتی می تواند تعیین کننده باشد. عبور نزولی قیمت از این محدوده می تواند احتمال نزول کوتاه مدت و میان مدت قیمت را تقویت کند. در دیگر سناریو در صورتی که قیمت از محدوده مقاومتی و روانی ۲۰۰ دلار به بالا عبور کند، نشانه ای از پایان اصلاح نزولی و برگشت به موج میان مدت صعودی خواهد بود. البته باید توجه شود که از نظر شرایط ریسک پذیری در بازار های سهام، با توجه به افزایش انتظارات نرخ بهره ای در آمریکا، احتمال ایجاد حرکات اصلاحی و نزولی تقویت شده است و این موضوع به نفع سناریوی اول است.

۳- در بازار نفت و شاخص نفت برنت، با توجه به افزایش تقاضا برای دلار در بازار های مالی، قیمت نتوانسته از محدوده مقاومت ماژور ۸۶ دلاری عبور کند، و با کاهش شارپی همراه بوده است. در حال حاضر قیمت در میانه الگوی مثلث میان مدت در نوسان است و احتمال نزول قیمت تا محدوده ۸۰ دلاری تقویت شده است. ضمن اینکه امروز شاخص هفتگی تغییرات موجودی ذخایر نفت خام آمریکا اعلام می شود، که می تواند بر روند کوتاه مدت قیمت تاثیرگذار باشد.

۴- شاخص دلار با توجه به افزایش انتظارات نرخ بهره ای، با افزایش همراه بوده و ابر کومو و میانگین های میان مدت روزانه را پس از حدود چهارماه به بالا شکسته و احتمال صعود شاخص دلار در میان مدت تقویت شده است. مقاومت ماژور و خط گردن در قیمت ۱۰۵.۴ نیز شکسته شده و احتمال حرکات اصلاحی و پولبک کوتاه مدت نسبت به این محدوده وجود دارد، اما از نظر تکنیکالی احتمال اول ادامه روند میان مدت صعودی با پایان حرکات اصلاحی خواهد بود. از نظر فاندامنتالی نیز با توجه به افزایش انتظارات نرخ بهره ای، احتمال اول ادامه روند صعودی میان مدت است.

۵- در بازار طلا، با توجه به سخنرانی روز گذشته جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا، سطح انتظارت نرخ بهره ای آمریکا افزایش داشته و موجب تقویت تقاضا برای دلار شده است. این موضوع سطح قیمت طلا را به محدوده حمایتی سال جاری میلادی در قیمت ۱۸۰۴ دلاری نزدیک کرده و در ادامه واکنش به این محدوده، تعیین کننده است.

۶- در برابری دلار به دلار کانادا، با توجه به افزایش انتظارات نرخ بهره ای در آمریکا، تقاضا برای دلار افزایش یافته و قیمت محدوده مهم مقاومتی ۱.۳۷ را با اعتبار شکسته و از نظر تکنیکالی، احتمال اول ادامه روند صعودی خواهد بود. اما از نظر فاندامنتالی، با وجود واگرایی در انتظارات نرخ بهره ای در میان دو بانک مرکزی، تصمیمات امروز شورای سیاستگذاری پولی بانک مرکزی کانادا تعیین کننده است. گمانه زنی ها و اخبار نشان می دهد که امروز بانک مرکزی کانادا تغییری در نرخ بهره نخواهد داشت و بعنوان اولین بانک مرکزی در میان اقتصاد های بزرگ افزایش را فعلا متوقف خواهد کرد. این موضوع می تواند موجب افزایش بیشتر واگرایی میان انتظارات نرخ بهره ای و در نتیجه افزایش قیمت برابری دلار به دلار کانادا در میان مدت باشد.

کد خبر: ۲۱۰٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha