۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
بازار بدون ناظر خودرو در اختیار دلالان
بازار گزارش می دهد

بازار بدون ناظر خودرو در اختیار دلالان

افسارگسیختگی بازار خودرو که منجر به برکناری وزیر سابق صمت شد قرار شد با قیمت گذاری جدید محصولات دو شرکت خودروساز داخلی و تعیین محدوده سود برای فروش در بازار آزاد به سروسامان برسد.

ملیحه خورده پا؛ بازار: شروع پیش ثبت نام خودروهای دو شرکت داخلی از چهارم خرداد ماه جاری با شرایط جدید آغاز شده و به مدت ۱۰ روز نیز ادامه دارد تا با اعمال شرایط جدید دست مفسدان و سوءاستفاده گران از این بازار کوتاه شده و نرخ خودرو در بازار آزاد کنترل شود.

پس از اینکه «رضا رحمانی» وزیر سابق نتوانست بازار افسار گسیخته خودرو را مدیریت کند و حتی اولتیماتوم ۲۴ساعته اش برای خودروسازان بی فایده بود با حکم ریئس قوه مجریه برکنا و «حسین مدرس خیابانی» سرپرست وزارت صمت شد که یکی از مهمترین برنامه های وی ساماندهی به بازار خودرو با نظارت بیشتر بر پیش فروش خودرو و قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروسازی در کارخانه و بازار آزاد بود.

پیش ثبت نام محصولات دو شرکت خودروساز از دو روز قبل آغاز شده اما هنوز تکلیف قیمت خودرو در بازار آزاد مشخص نیست بنابراین هنوز مدیریت بازار آزاد خودرو در اختیار دلالان است و آنها هستند که اعلام می کنند چه خودوریی با چه نرخی در بازار عرضه شود.

عدم اعلام قیمت خودرو در بازار آزاد از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موجب شده تا پس از تعطیلی چند روزه بازار رسمی خودرو، دوباره امروز این بازار با قیمت هایی که از سوی دارندگان خودرو اعلام می شودف فعالیت خود را از سر بگیرد.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران: بدون تردید صاحبان خودرو نیز قیمتها را براساس نوسان بازار سایر کالاهای سرمایه ای تغییر می دهند. البته برای آنها فرقی نمی کند که در بازار خریداری هست یا نه بلکه آنها قیمت های مدنظر خود را اعلام می کنند و منتظر می مانند تا کالای در اختیار را با نرخی که تعیین کرده اند به فروش برسانند.

منتظر واکنش بازار به پیش ثبت نام هستیم
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو براین باور است که قیمت خودروهای وارداتی از سوی دارندگان خودرو تعیین می شود و هنوز بازار به پیش ثبت نام ها واکنش نشان نداده است.

سعید موتمنی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: برای مشخص شدن امروز قیمت خودرو باید دید واکنش بازار به ثبت نام ها چیست.

وی می افزاید: قیمت خودرو در کف بازار تعیین می شود و ملاک در این بخش بازار نیر عرضه و تقاضا است.

وی ادامه می دهد: زمانی که فروشنده خودرو زیاد و تقاضا کم باشد قیمت ها افت می کند اما اگر فروشنده در بازار نباشد قیمت خودرو بالا می رود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اظهار می کند: در حال حاضر بازار خودرو به نحوی شده که کسانی که خودرو در اختیار دارند تعیین کننده قیمت هستند. در حال حاضر سقف قیمتی برای خودرو وجود ندارد و کسی که خودرو دارد شرایط را سبک و سنگین می کند.

این مسئول صنفی تصریح می کند: بدون تردید صاحبان خودرو نیز قیمتها را براساس نوسان بازار سایر کالاهای سرمایه ای تغییر می دهند. البته برای آنها فرقی نمی کند که در بازار خریداری هست یا نه بلکه آنها قیمت های مدنظر خود را اعلام می کنند و منتظر می مانند تا کالای در اختیار را با نرخی که تعیین کرده اند به فروش برسانند.

موتمنی تصریح می کند: مقررشد تا برای ساماندهی بازار نرخ خودروهای داخلی برای پیش ثبت نام و بازار آزاد تعیین شود اما هنور قیمت های جدید برای کف بازار اعلام نشده است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران: در حال حاضر بازار خودرو به نحوی شده که کسانی که خودرو در اختیار دارند تعیین کننده قیمت هستند. در حال حاضر سقف قیمتی برای خودرو وجود ندارد و کسی که خودرو دارد شرایط را سبک و سنگین می کند.

نجات بازار خودرو با قیمت گذاری
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تاکید بر ضرورت قیمت گذاری خودرو برای ساماندهی این بازار خاطرنشان می کند: قیمت گذاری خودرو امری الزامی و ضروری است اما این رویه در بازار خودروی کشور اجرایی نمی شود.

موتمنی می افزاید: اگر واردات خودرو نیز آزاد بود به راحتی می توانستیم روی خودروهای خارجی نرخ گذاشت زیرا هزینه حمل و نقل، تعرفه، شماره گذاری و... و. مشخص است و می توان با تعیین سود ثابت قیمت نهایی فروش خودروی خارجی را نیز اعلام و تعیین کرد.

وی ادامه می دهد: قیمت خودرو باید تابعی از مقرراتی باشد تا بازار از این بی نظمی نجات پیدا کند. بدون تردید هزینه تمام شده هر محصولی با آپشن های مختلف مشخص است بنابراین قیمت گذاری روی این محصول نه تنها سخت نیست بلکه قابل کنترل است.

بازار بدون ناظر خودروهای داخلی
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با انتقاد از پیش ثبت نام  های با لابی خودروهای داخلی اظهار می کند: اگر نظارتی بر بازار خودرو وجود داشت دیگر نه رایزنی و تخلفی برای ثبت نام خودروی داخلی صورت می گرفت و نه اینکه تعیین کننده قیمت نهایی خودرو مفسدان اقتصادی و دلالان بودند.

موتمنی تصریح می کند: قیمت گذاری خودرو تنها راهکار برای نجات بازار خودرو از بی نظمی است اما تا کنون این امر در بازار محقق نشده است.

وی خاطرنشان می کند: بدون اجرای شیوه قیمت گذاری در بازار همچنان شاهد بی نظمی در این بازار خواهیم بود و کسانیکه خودروها را در اختیار دارند می توانند نرخ  نهایی را اعلام کنند که این به زیان مصرف کنندگان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اظهار می کند: نبود قیمت گذاری و نظارت بر بازار خودرو موجب شده تا قیمت یک خودرو با شرایط و ویژگی ثابت در دو نمایشگاه و حتی در حد فاصل دو خیابان متفاوت باشد.

کد خبر: ۲۱٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha