۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
پارلمان بخش خصوصی باید حرف حساب بزند  نه غر! |جای خالی اندیشکده های اقتصادی در ایران
رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفتگو با بازار؛

پارلمان بخش خصوصی باید حرف حساب بزند نه غر! |جای خالی اندیشکده های اقتصادی در ایران

کلاهی صمدی رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: ما نیازمند اتاقی هستیم که برنامه محور و اندیشه محور بوده و صرفا به دنبال مطالبه گری سنتی یا همان غر زدن نباشد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: رقابت انتخاباتی در اتاق‌های بازرگانی گرم شده است. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که از بین ۲۱۱۹ نفری که متقاضی شرکت در این دوره از انتخابات بودند؛ ۷۷۵ نفر واجد شرایط نشدند. حالا تنها چند روز به شروع انتخابات بیشتر زمان باقی نمانده است. چرا که بر اساس تقویم زمان‌بندی شده برای انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، زمان تبلیغات انتخاباتی از ۱۲ اسفند آغاز و تا ۱۸ اسفند ادامه داشته و انتخابات هم در ۲۰ اسفند برگزار خواهد شد. برخی از فعالین اقتصادی نگرانی دولتی شدن پارلمان بخش خصوصی بوده و برخی دیگر می گویند باید مراقب بود که اتاق های بازرگانی اثر بخشی خود را در هدایت اقتصاد و برون رفت از وضعیت فعلی را از دست ندهند.

ما نیازمند اتاقی هستیم که برنامه محور و اندیشه محور بوده و صرفا به دنبال مطالبه گری سنتی نباشد. بخش خصوصی باید خواسته های خود را بر اساس علم و برنامه و مستندات آماری طلب کند. به عبارت دیگر حرف حساب بزند و تولید فکر کند

علیرضا کلاهی صمدی رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در اینباره به بازار می گوید: ما نیازمند اتاقی هستیم که برنامه محور و اندیشه محور بوده و صرفا به دنبال مطالبه گری سنتی نباشد. بخش خصوصی باید خواسته های خود را بر اساس علم و برنامه و مستندات آماری طلب کند. به عبارت دیگر حرف حساب بزند و تولید فکر کند.

او همچنین در ادامه گفت: جای خالی اندیشکده های اقتصادی به شدت در اقتصاد ما حس می شود. این همان خلا یا حفره ای است که اتاق های بازرگانی باید آنها را پر کنند. به همین دلیل پارلمان بخش خصوصی باید بخش زیادی از بودجه خود را صرف تحقیق و جمع کردن اندیشمندان و محققین کند.

این عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران بر این باور است که ما اگرمی خواهیم مطالباتمان را از حاکمیت به صورت جدی دنبال کنیم و حرفمان را به کرسی بنشانیم باید صحبت هایی علمی و قابل اجرا و استناد داشته باشیم در غیر این صورت بخش خصوصی هیچ گاه به جایگاه واقعی خود دست پیدا نخواهد کرد.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران همچنین درباره چرایی حضور افراد و نهادهای دولتی در پارلمان بخش خصوصی گفت: ما دوستان دولتی در اتاق بازرگانی داریم که حضورشان در پارلمان بخش خصوصی مغتنم است. نوع اندیشه و تفکر و ساختار ذهنی و دانش آنها می تواند در برنامه ریزی به ما کمک کند. در مقابل نمایندگانی از بخش خصوصی داریم که نگاه توسعه گرا و بلند مدت ندارند.

در همه جای دنیا شاهدیم که دولت ها و حاکمیت توسط واسطه هایی مانند احزاب، تشکل ها، سندیکاها با کل مردم کشورشان در ارتباط بوده و انجمن ها زبان واسطی هستند بین حاکمیت و مردم هستند که می توانند باب گفت و گو را در جهت حل مسائل کشورشان باز کند

به گفته او، اتاق بازرگانی حلقه واسطی هست بین حاکمیت و بخش خصوصی و در همه دوره ها و اعصار و بزنگاه های تاریخی توانسته نقش جدی را بازی کند. در همه جای دنیا شاهدیم که دولت ها و حاکمیت توسط واسطه هایی مانند احزاب، تشکل ها، سندیکاها با کل مردم کشورشان در ارتباط بوده و انجمن ها زبان واسطی هستند بین حاکمیت و مردم هستند که می توانند باب گفت و گو را در جهت حل مسائل کشورشان باز کند.

کلاهی صمدی همچنین با تاکید بر اینکه بخش خصوصی و عضو پارلمان بخش خصوصی باید حرف حساب بزند و تولید فکر کند، گفت: وظیفه بخش خصوصی مطالبه گری است. اما سوال اینجاست که آیا مطالبه گری سنتی یا به اصطلاح صرفا غر زدن و نقد کردن می تواند کمکی به وضعیت اقتصادی کشور باشید. در واقع ما در اتاق بازرگانی به دنبال نقد سازنده و بهبود وضعیت اقتصادی از این طریق هستیم.

کد خبر: ۲۱۰٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha