۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
نگاه سلبی ناموفق در مقابله با پدیده قاچاق کالا و ارز
مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران عنوان کرد

نگاه سلبی ناموفق در مقابله با پدیده قاچاق کالا و ارز

اسفنانی، مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با انتقاد از اینکه عمده نگاه دولت‌ها و قانون گذاران در چهار دهه گذشته در برخورد با قاچاق کالا و ارز سلبی بوده است، این نگاه را ناموفق ارزیابی کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمدعلی اسفنانی، مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع دلایل ناکارآمدی دولتها در مقابله با قاچاق گفت: حدود ۴۰ سال است از انقلاب می‌گذرد و در مباحث مختلفی اقتصادی طی این سال‌ها موضوع مبارزه همچون قاچاق کالا، ارز، مفاسد اقتصادی و... و. مطرح شده است. به طور عمده نگاه دولت‌ها و قوانین نگاه سلبی و برخورد این چنین بوده است. این برخوردهای سلبی ثابت می‌کند که خیلی موفق نیست.

وی افزود: شاید در محدوده و موضوع خاصی این روش‌های سلبی موثر بوده باشد، اما همیشه این چنین نیست. در سال‌های اخیر بدترین وضعیت را از حیث قاچاق کالا و افزایش ارز داشتیم. همچنین در تحریم‌ها هم قاچاق بعضی کالاها از مبادی رسمی رخ داد.
آمارهایی که گویای واقعیت نیست.

اسفنانی با اشاره به اینکه عملکرد سازمانهای رسمی در برخورد با متخلفان حوزه قاچاق کالا در مجموع نمی‌تواند آماری بیش از ۲۰ درصد باشد که در قالب آمارهای کشفیات اعلام می‌شود، تصریح کرد: قاچاق ارز در این سال‌ها تا حدی مدیریت شد. از سویی با افزایش قیمت دلار خروج ارز از کشور مشکل شد و ورود آن به کشور هم با مشکل صورت گرفت.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا در برخورد با قاچاق کالا نگاه بخشی وجود دارد، تأکید کرد: طرح این موضوع که نگاه بخشی هست را قبول ندارم و درست نیست که بگوییم دولت‌ها به شکل مقطعی با این موضوع عمل کرده‌اند. همانند قاچاق کالا و ارز که در سال ۹۲ قانونی تصویب شد و قبل آن هم قانونی تصویب شد می‌توانیم ببینیم در این بخش نگاه بخشی وجود نداشته است، قوانین وقتی تصویب می‌شوند برای عمل شدن به آنها برای زمان طولانی مدت است.

اسفنانی خاطر نشان کرد: برخوردها مقطعی کارآمد نخواهد بود، وقتی تصور کنیم که هدف دولت و حاکمیت برخورد مقطعی داشته باشد به این شکل نیست. برخوردهای سلبی می‌تواند برای مقطعی موثر باشد.

طرح یک مشکل از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی

در بخش دیگری وی گفت: هنگامی که نرخ ارز به ۴۲۰۰ تومان رسید جلسه‌ای در بانک مرکزی شکل گرفت و گفتند کسانی که در قیمت بالاتر معامله می‌کنند برخورد قضایی صورت گیرد. صحبت من در آن جلسه این بود که وقتی نگاه قضایی شکل بگیرد امکان ادامه پیدا کردن ندارد.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به اینکه اقدامات سلبی در کوتاه مدت می‌تواند صورت گیرد اما در دراز مدت خیر، درباره عملکرد مجموعه تحت امر خود گفت: سازمان تعزیرات حکومتی گستره عملکرد وسیعی دارد، در حال حاضر ۲ پدیده را شاهد هستیم، گرانی و گرانفروشی؛ این سازمان خیلی در موضوع گرانی تأثیرگذار نیست. چرا که وقتی کالایی گران می‌شود بررسی می‌کنیم دلیل آن مشخص می‌شود و اغلب مقطعی است.

قاچاق‌هایی که از مبادی رسمی انجام می‌شود

اسفنانی درباره نقش گمرکات در پدیده قاچاق کالا و جلوگیری از آن تأکید کرد: در سامانه جامع انبارها اتفاقی که افتاده خوب است اینکه گمرکات در حال تجهیز شدن از طریق سامانه جامع انبارها هستند. البته این همه موضوع نیست، و در زمینه مبارزه با قاچاق، با توجه به نقش‌هایی که گمرک می‌تواند ایفا کند، از دنیا عقب افتادیم. اینکه گفته می‌شود از مبادی رسمی کشور قاچاق صورت می‌گیرد، باید گفته شود که اشکالات در کجاست. به عنوان مثال می‌توان پرسید الان چند اسلکه دریایی در حال رصد کامل هستند تا از آن‌ها قاچاق صورت نگیرد.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه تفاوت قیمت سوخت در کشور ایران و همسایگان بسیار بالاست و در گازوئیل اختلاف قیمتی فاحشی وجود دارد به طوری که قیمت ۱۸ هزار تومانی این کالا در کشورهای همسایگان دیده می‌شود، گفت: اگر بشود در مرزهای کشور مدیریت شود که مواد سوختی به جای قاچاق، صادر شود راه مناسبی برای اشتغال و جلوگیری از قاچاق به وجود می‌آید.

وی در پایان گفت: درست است که موافق اقدامات سلبی در برخورد با قاچاق کالا نیست، اما نمی‌توان در این موضوع هیچ اقدام سلبی هم صورت نگیرد.

کد خبر: ۲۱٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha