۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
این بار تحریم اقتصادی علیه ایران بی اثر است
نگاه رسانه های امریکایی به تحریم اخیر امریکا علیه ایران

این بار تحریم اقتصادی علیه ایران بی اثر است

دولت امریکا تحریم های اقتصادی تازه ای را علیه ایران وضع کرد ولی به گفته کارشناسان اقتصادی غربی ، ایران راه دور زدن تحریم ها را یاد گرفته است و دیگر تاثیر این تحریم ها مشابه سالهای قبل نخواهد بود.

بازار- روزهای اخیر پر بود از هجمه ­های رسانه ­ای علیه ایران. اما آخرین خبر هفته گذشته وضع تحریم­های تازه اقتصادی علیه کشور ایران بود و بهانه این سیاست هم حمله ایران به دو پایگاه نظامی امریکا در کشور عراق در پاسخ به ترور سردار سلیمانی بود.

در روز جمعه کاخ سفید رسما اعلام کرد تحریم ­های اقتصادی جدیدی علیه ایران وضع می­ کند زیرا بر این باور است سیاست فشار اقتصادی علیه ایران تا کنون ثمر بخش بود.

استیون مانچین وزیر خزانه داری امریکا در میان خبرنگارانی که برای نشست خبری کاخ سفید جمع شده بودند اعلام کرد دولت امریکا تمام مالکان بزرگ بخشهای مهم اقتصادی ایران از جمله ساختمان، تولید، نساجی و معدن در کشور را تحریم می کند. این تحریم شامل افرادی می­شود که مالک هستند یا این بخش­ها را اداره می­کنند یا با آنها تجارت دارند.

علاوه بر آن امریکا  17 تحریم خاص دیگر علیه بزرگترین تولیدکنندگان  آهن و فولاد در کشور، سه شرکت فعال در سی چلس و یک کشتی که برای حمل کالاها استفاده می­شد، وضع کرد تا فشار بر اقتصاد کشور را به حداکثر برساند.

در این تحریم شماری از سران برجسته نظامی و سیاسی ایران هم دیده می­شوند که تحریم آنها شامل استفاده از سیستم مالی امریکا، تجارت با امریکا، دسترسی به دلار و یا سفر به امریکا است.

مایک پمپیو وزیر امور خارجه امریکا هم در این نشست خبری ادعا کرد تحریم­های اقتصادی علیه ایران کارایی زیادی داشته است  و اقتصاد کشور را با چالشهای بزرگی روبرو کرده است. امریکا تا رسیدن به هدفش از ابزار فشار حداکثری اقتصادی استفاده خواهد کرد.

ایران راه دور زدن تحریم را آموخته است

اما این سیاست توسط دولت امریکا در شرایطی اجرا می­شود که کارشناسان اقتصادی همین کشور در مورد درستی و کارکرد آن تردیدهای زیادی دارند. واشنگتن پست در گزارشی  نوشت:اقتصاد  ایران در نتیجه تحریم­ های اقتصادی با مشکلات زیادی روبرو شده است و این موج تازه تحریم ­ها نمی تواند بر بار مشکلاتشان اضافه کند. این رسانه نوشت: امریکا از ابزار تحریم اقتصادی بیش از اندازه استفاده می­ کند .اخیرا این ابزار علیه کشورهای دوست و هم پیمان امریکا هم اعمال می­شود  مثل تحریمی که اینستکس را هدف قرار داد و این  مساله می تواند مشکلات زیادی را برای اقتصاد دنیا ایجاد کند.

این نشریه در گزارش دیگری بر این مساله تاکید کرد که اقتصاد ایران بعد از سالها تحریم اقتصادی، راه ­های دور زدن تحریم را یاد گرفته است و فشار تازه تحریم دیگر نمی ­تواند  اقتصاد را تضعیف کند. نکته دیگر غیرقابل اعتماد بودن دولت آمریکا است که حتی در داخل کشور هم نمود پیدا کرده است. نشانه آن را می ­توان در رای جدید کنگره و محدود کردن قدرت رییس جمهوری در برخورد با ایران دید. این رای نشان داد حتی کنگره هم به درایت و قدرت تصمیم گیری استراتژیک رییس جمهور اطمینان ندارد و نمی خواهد که  او بدون مشورت با کنگره تصمیم گیری کند.

سی ان بی سی  در گزارشی در این زمینه  نوشت: آمریکا در شرایطی  اقتصاد ایران را برای چندمین بار تحریم کرد که رهبران اروپایی برای پیدا کردن راهی برای حفظ توافق هسته ای  جلسه ای تشکیل داده اند و چین اصلی ­ترین و بزرگترین شریک اقتصادی ایران باقی مانده است. آمریکا این بار در مقابل ایران قرار ندارد  بلکه در مقابل تمامی کشورها قرار گرفته و این موضوع می­ تواند جایگاه سیاسی کشور را نیز از بین ببرد.

این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود در مورد افول قدرت امریکا در جهان اشاره کرد و نوشت: سیاست های اخیر امریکا مانند دست و پا زدن فردی است که وسط یک اقیانوس در حال غرق شدن است. او هر چه شنا کردن بلد باشد یا توانایی بدنی بالایی داشته باشد بازهم محکوم به مرگ است. این تقابل امریکا با دنیا در مورد مساله ایران هم نتیجه ای جز افول بیشتر اقتصاد کشور و تضعیف جایگاه سیاسی اش در سطح دنیا ندارد که معضلی بسیار جدی است.

سی ان بی سی در انتها نوشت زمانی شوروی قدرت برتر و اول دنیا بود و هیچ کس فکر نمی­کرد این قدرت فروبپاشد، ولی هم اکنون شوروی بخشی از تاریخ شده است. به نظر می­رسد روزهای تاریک  امریکا هم پیش رو  است و ما زوال قدرت سیاسی و اقتصادی امریکا را به زودی شاهد خواهیم بود. پیش بینی ها این است که عصر آینده به چین و همپیمانانش تعلق دارد.

کد خبر: ۲٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha