۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
آیا امکان دارد تتر هم ارزش خود را از دست بدهد؟

آیا امکان دارد تتر هم ارزش خود را از دست بدهد؟

استیبل کوین‌ها از جمله محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار هستند و با ثبات قیمتی این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند تا در نوسانات قیمتی شدید بازار از سرمایه خود محافظت کنند.

به گزارش بازار، استیبل کوین‌ها از جمله محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار هستند و با ثبات قیمتی این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند تا در نوسانات قیمتی شدید بازار از سرمایه خود محافظت کنند و ارزی مناسب تبدیل و انجام در تراکنش‌ها را در اختیار داشته باشند.

تا سال گذشته، یکی از استیبل کوین‌های پرطرفدار بازار استیبل کوین‌های شبکه ترا بودند که با پشتوانه ارز دیجیتال لونا فعالیت می‌کردند، اما با سقوط ارزش این استیبل کوین‌ها تمام اکوسیستم ترا نیز همراه با آن نابود شد و ترسی را در میان دارندگان استیبل کوین‌ها ایجاد کرد.

با اتفاقی که برای شبکه ترا افتاد، به خوبی مشخص شد که قبل از سرمایه‌گذاری و خرید استیبل کوین‌ها مانند خرید تتر مهم است با کارکرد و اعتبار آن‌ها آشنا باشید و بدانید که استیبل کوین‌ها نیز ریسک‌هایی دارند. به همین دلیل می‌خواهیم در ادامه این مقاله وضعیت برترین استیبل کوین بازار یعنی تتر را بررسی کنیم و بدانیم که آیا خطری تتر را تهدید می‌کند یا خیر.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش خود را با دارایی‌های دیگری همانند دلار آمریکا حفظ می‌کنند و برای کاهش نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند. استیبل کوین‌ها عمدتاً برای تسهیل تجارت ارزهای دیجیتال به شکلی کارآمد و ساده استفاده می‌شوند، از این ارزهای دیجیتال همچنین به صورت گسترده توسط تریدرها و سرمایه‌گذاران استفاده می‌شود تا در زمان‌های مناسب، در سریع‌ترین زمان تتر را به ارز دیجیتال تبدیل کنند.

تتر یک نمونه از این ارزهای دیجیتال است که از وثیقه ارز فیات استفاده می‌کند و امروزه به عنوان برترین استیبل کوین بازار شناخته شده است. استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات، ارزهای فیات مانند دلار آمریکا را برای اطمینان از ارزش استیبل کوین ذخیره می‌کنند. این وثیقه نزد صادرکننده استیبل کوین ذخیره می‌شود که ارزش و مقدار آن به میزان تعداد استیبل کوین‌های در گردش بستگی دارد.

تتر و تاریخچه آن

تتر (USDT) که در ابتدا با نام Realcoin شناخته می‌شد، از ارزهای قدیمی بازار به شمار می‌رود و در جولای سال ۲۰۱۴ عرضه شد. تتر با هدف ارائه راه حلی برای دو مشکل مهم در بازار ارزهای دیجیتال یعنی نوسانات قیمتی بالا و عدم امکان تبدیل آسان ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات توسعه پیدا کرد و در نهایت به عنوان یک ارز دیجیتال با قیمتی برابر با ۱ دلار آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد.

در حالی که تتر به صورت گسترده در شبکه اتریوم استفاده می‌شود، اما هم اکنون این ارز دیجیتال در بسیاری از شبکه‌های محبوب دیگر جهانی مانند بایننس اسمارت چین نیز عرضه شده است.

فعالیت تتر تا به امروز عاری از حاشیه نبوده است و به دلایل مختلفی مانند اعلام گزارش و ادعاهای نادرست نسبت به ذخایر خود مورد انتقاد قرار گرفته است. با وجود این حواشی، تتر همچنان توانسته است اعتماد اکثر سرمایه‌گذاران را جلب کند و هم اکنون بزرگترین استیبل کوین جهان است.

تتر چگونه پشتیبانی می‌شود؟

در زمان بررسی استیبل کوین‌ها، وثیقه و نحوه پشتیبانی از استیبل کوین اهمیت زیادی دارد. استیبل کوین‌ها برای حفظ قیمتی باید پشتوانه‌ای داشته باشند و این پشتوانه و موجودی ذخایر می‌تواند اطلاعات دقیقی نسبت به آینده و اعتبار آن ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار دهد.

در گذشته تتر عنوان کرده بود که به ازای هر ۱ تتر، ۱ دلار ذخیره دارد، موضوعی که در ادامه مشخص شد صحت ندارد. در عوض امروزه شرکت تتر عنوان می‌کند در حالی که دیگر تمام وثیقه به شکل دلار آمریکا نیست، اما ذخایر این شرکت به شکل ۱۰۰ درصد استیبل کوین‌های در گردش تتر را پشتیبانی می‌کنند. براساس آخرین گزارش‌ها هم اکنون صندوق ذخیره و پشتوانه تتر شامل موارد زیر است:

  • پول نقد
  • معادل‌های نقدی
  • اوراق قرضه شرکتی
  • اوراق تجاری
  • وام
  • و سایر سرمایه‌گذاری‌ها که شامل ارزهای دیجیتال می‌شود

بیشترین بحث پیرامون پشتوانه تتر، مرتبط با ذخایر غیرنقدی است؛ از جمله اینکه چه چیزی هستند، چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند و اگر حجم زیادی از دارندگان استیبل کوین بخواهند به یک باره تترهای خود را تبدیل کنند، شرکت تتر چگونه می‌تواند آن‌ها را به پول نقد تبدیل کند.

در اولین گزارش تتر که جزئیات ذخایر آن را توضیح می‌دهد، مشخص شد که اوراق تجاری بیش از ۴۰ درصد از ذخایر آن را تشکیل می‌دهد. با این حال تتر طی زمان به میزان قابل توجهی درصد ذخایر اوراق تجاری خود را کاهش داده است. با این وجود، این بدین معنی نیست که دیگر ریسکی تتر را تهدید نمی‌کند.

images_1678016341_64047f55aaed8.jpg

آیا تتر ایمن است؟

در مجموع تتر توسط پول نقد و دارایی‌های نقدی پشتیبانی می‌شود، اما همانطور که گزارش‌های شرکت تتر نشان می‌دهد، خطراتی متوجه این استیبل کوین است.

برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال که ماهیتی غیرمتمرکز دارند، تتر یک ارز دیجیتال متمرکز است و خریداران این ارز دیجیتال در واقع به شرکت تتر اعتماد می‌کنند. موضوعی که ریسک‌هایی را برای تتر ایجاد می‌کند، زیرا اگر برای شرکت مشکلی ایجاد شود، تتر نیز ارزش خود را از دست خواهد داد.

در حالی که این شرکت در گذشته دروغ‌هایی گفته است، اما در مجموع تا امروز عملکرد قابل قبولی داشته است و با موفقیت در هر شرایطی از بازار ارزش استیبل کوین تتر را حفظ کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد با تمام شک و شبهات ایجاد شده پیرامون ذخایر آن، این ذخایر به خوبی توانسته‌اند از تتر پشتیبانی کنند.

همچنین لازم است بدانیم که تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ بازار است و اگر ارزش استیبل کوین تتر از بین برود، ضربه بسیار بزرگی به بازار ارزهای دیجیتال وارد می‌شود و ممکن است بسیاری از شرکت‌ها، فعالان و سرمایه‌گذاران ورشکسته شوند.

همانطور که در گذشته دیدیم، شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال در چنین زمان‌هایی به کمک یکدیگر می‌آیند و اگر زمانی تتر با مشکلی مواجه شود، قابل پیش‌بینی است که برخی فعالان بزرگ بازار همانند بایننس تمام توان خود را برای رفع مشکل و نجات این استیبل کوین به کار بگیرند.

در مجموع تتر تا به امروز موفق شده است چالش‌های مختلفی را پشت سر بگذارد و حتی پس از سقوط استیبل کوین‌های شبکه ترا، این استیبل کوین در حفظ ارزش ۱ دلاری خود موفق بود. تتر از جمله معتبرترین استیبل کوین‌ها است و می‌تواند انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاران و تریدرهای این بازار باشد.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha