۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
۴۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات در کشور وصول شد
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور:

۴۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات در کشور وصول شد

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است که تا پایان امسال به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش بازار، داود منظور روز دوشنبه اعلام کرد: پیش از این پیش بینی می‌شد که ۴۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات وصول کنیم، ولی با افزایش این رقم و با تحقق ۱۰۵ درصدی سال را تمام می‌کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در جریان سفر به استان زنجان در جمع خبرنگاران، افزود: بیشترین سهم در وصول مالیات را مالیات مستقیم دارد که در حدود ۶۰ درصد از مالیات‌های ما مستقیم و ۴۰ درصد غیرمستقیم است که در غیرمستقیم‌ها مالیات ارزش افزوده بیشترین سهم را دارد.

وی گفت: در بین مالیات مستقیم هم مالیات شرکت‌ها و اشخاص حقوقی سهم اصلی را دارد.

منظور افزود: علاوه بر مالیات ارزش افزوده که به دولت پرداخت می‌کنیم چهار واحد درصد از ۹ درصد را به شهرداری‌ها تخصیص می‌دهیم که میزان مالیات ارزش افزوده شهرداری‌ها امسال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی اضافه کرد: تقریبا هرماه حدود هشت هزار میلیارد تومان مالیات چهار درصد را داریم که به همین ترتیب سهم ارزش افزوده در مالیات‌های غیرمستقیم امسال طبق پیش بینی‌ها این است که هر ماه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان و حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در کل سال تحقق پیدا می‌کند.

منظور اضافه کرد: به تدریج نقش مالیات ارزش افزوده در تامین مالی دولت بالا می‌رود هرچند اعتقاد داریم در مالیات ارزش افزوده عقب ماندگی زیادی داریم و خیلی از مشاغل فراخوان نشده اند و تلاش می‌کنیم آن را تکمیل کنیم.

وی افزود: تا به امروز در این زمینه، هشت مرحله فراخوان داده ایم و هنور برخی مشاغل وارد زنجیره ارزش افزوده نشده اند.

این مسوول اضافه کرد: با انجام قانون زنجیره پایانه‌های فروشگاهی از اول آبان ماه امسال این فرصت فراهم می‌شود تا مالیات ارزش افزوده را در بخش‌های باقیمانده به تدریج از سال آینده اجرا کنیم.

وی گفت: در سال آینده ۷۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات در لایحه پیش بینی شده و رشد امسال نسبت به گذشته ۵۵ درصد بوده و رشد سال آینده نیز حدود همین رقم تعیین شده است.

منظور افزود: تلاش کرده ایم این رشد را بین استان‌ها تقسیم کنیم که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد توزیع شده است و استان‌هایی که از ظرفیت پایین تری برخوردار هستند رشد کمتری دارند.

این مسوول اضافه کرد: استان زنجان امسال عملکرد مطلوبی داشته است و از استاندار و مدیران استان برای این رشد تشکر می‌کنیم.

منظور افزود: ۷۰ درصد رشد وصول مالیات استان زنجان در سال جاری بوده که بیش از رشد کل کشور است و منابع مازادی که ایجاد می‌شود به عنوان درآمد مازاد به خود استان اختصاص می‌یابد.

وی گفت: پیش بینی می‌کنیم که ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل به استان اختصاص پیدا کند و برای سال بعد نیز امیدواریم با شیب ملایمی مالیات‌ها را شناسایی و وصول کنیم و نگرانی خاصی در این باره نداریم.

منظور افزود: ۲ هزار و ۲۵۰ واحد تولیدی و صنعتی در کل کشور براساس تبصره ۶ قانون بودجه شناسایی شده که باید پرونده‌های آن‌ها طبق محل فعالیت به همان استان منتقل شود که این کار انجام شد.

وی اضافه کرد: تعداد واحدهایی که پرونده آن‌ها به زنجان انتقال پیدا کرده حدود ۲۱ واحد است و الان پرونده‌ای برای انتقال به استان‌ها باقی نمانده است.

منظور افزود: درمورد واحدهایی که چند استانی هستند مانند مخابرات و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم مالیات آن‌ها اگرچه در تهران محاسبه می‌شود، ولی در استان‌ها تسهیم می‌کنیم.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha