۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
سفر گروسی به تهران منجر به تفاهم های خوبی شد
سخنگوی وزارت امور خارجه:

سفر گروسی به تهران منجر به تفاهم های خوبی شد

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران به دیپلماسی پایبند است، گفت: ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل به مذاکرات هسته ای بر اساس اعتقاد به مذاکرات چندجانبه و دیپلماسی بوده است.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا که پرسید به نظر می رسد دیپلماسی و رویکرد تعاملی ایران طی یک هفته گذشته به طور محسوسی فعال بوده و فضایی را برای امیدواری در زمینه حل موضوعات مطرح و افزایش تعاملات ایجاد کرده. از جمله این موارد می شه به سفر و دیدارهای وزیر خارجه در ژنو و همچنین گفتگوها و تفاهمات ایران و آژانس اشاره کرد. تا چه این فضا، به ویژه تفاهم ایران آژانس، می تواند زمینه جدی تر شدن مذاکرات و تبادل پیام ها را مهیا کند، پاسخ داد: ایران به دیپلماسی پایبند است و آن را بهترین چارچوب تلقی کرده و عملی کند.

وی با تاکید بر اینکه «پویایی ایران هم در همین چارچوب است و مناسبات در چندجانبه و دیپلماسی باید پیش ببرد»، افزود: ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل موضوع هسته ای اساسا بر اساس اعتقاد به مذاکرات چندجانبه و دیپلماسی بوده است.

کنعانی ادامه داد: در مورد تحولات اخیر، ایران اعلام کرده است که به بازگشت همه طرف ها و متقابل پایبند بوده و در همین چارچوب هم دیپلماسی فعال است و سفر گروسی ادامه دیپلماسی فعال با آژانس است که منجر به تفاهم های خوبی انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد که در اجرای تکمیل روند زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود و بهانه از دست کسانی که این موضوع را مانع بازگشت به دیپلماسی می دانند، گرفته شود؛ باید ببینم این مسیر برای طرف مقابل وجود دارد یا خیر.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر آقای گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و تهدید رژیم صهونیستی برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای گفت: این سوال را باید از مسئولان آژانس بپرسید.

وی تاکید کرد: ایران از حقوق شناخته شده از همه ظرفیت های سیاسی و حقوق و قوانین بین المللی وجود دارد استفاده کرده و حفاظت از توانایی های ایران در سایه همین پیگیری ها صورت گرفته است و ایران در چارچوب فعالیت های خود با آژانس بارها و بارها به این قطعنامه استناد کرده است.

وی ادامه داد: حتی در کنفرانس های مربوط به بازنگری ان پی تی و در بند صد پیش نویس مقرارت ان پی تی ایران این را مطرح کرد و ایران به این قطعنامه استناد کرد.

کنعانی تاکید کرد: ایران از همه مسیر حقوقی و سیاسی در بحث حقوق مردم حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر معاون وزیر امور خارجه به باکو گفت: این سفر به منظور شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد بود و خوشبختانه موجب شد که دیدارها و گفت وگو هایی با مقامات جمهوری آذربایجان از جمله وزیر خارجه و معاون رییس جمهور آذربایجان انجام شود.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با حادثه ای که در سفارت باکو در تهران رخ داد و ضارب اعلام کرد که به دلیل انگیزه شخصی صورت گرفته است آقای صفری گزارشی از اقدامات قضایی صورت گرفته به مقامات آذربایجان ارایه کرد؛ ایران اعلام آمادگی کرده که هیأتی از آذربایجان به ایران برای بررسی این حادثه حضور پیدا کنند.

وی در مورد مذاکرات با آمریکا ادامه داد: مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده اما تبادل پیام ها بین دو کشور انجام میشود و مقامات آمریکایی ها اعلام کردند که تبادل ها ادامه دارد و تماس هایی که از طریق طرف های مقابل وجود دارد این پیام ها تبادل می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موافقت نامه تبادل بین بلژیک و ایران گفت: این موافقت نامه از قبل آماده شده بود اما به دلیل رویکرد سیاسی در بلژیک متوقف شده بود؛ این موافقت نامه اختصاص به یک فرد خاصی ندارد اما می‌تواند به موضوع آقای اسدی دیپلمات ما در این کشور که در بازداشت غیرقانونی است، تاثیرگذار باشد.

وی بازداشت آقای اسدی را غیرقانونی دانست و تاکید کرد: وی باید بدون قید و شرط آزاد شود و این مواضع به اتریش و آلمان هم اعلام شده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه به عراق و مذاکرات عربستان گفت: سفر آقای امیر عبداللهیان موضوعات دو جانبه و متنوع بوده است و در دیدار های سطح عالی که صورت گرفت موضوعات مختلف مورد توجه دو کشور مورد گفت و گو و مورد نظر قرار است و از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی در مورد روابط با مصر گفت: ایران و مصر را جزو همسایگان منطقه ای می داند و نگاه ایران نگاه گسترش با کشورهای دوست است و مصر هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تکذیب مقامات آمریکایی از تبادل پیام ها گفت: مقامات آمریکایی تاکید کردند که ما کانال های خودمان را برای تبادل پیام ها داریم. آقای بورل به عنوان میانجی گر است و باید این دو کانگی را از مقامات آمریکایی بپرسیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد مصاحبه وزیر با سی ان ان و عدم ارسال پهپاد به روسیه گفت: همکاری های نظامی ایران و روسیه جزو روابط روابط عرفی و شناخته شده میان کشورها است و چیز جدیدی نیست و کسی نمی‌تواند ایران را به دلیل روابط مواخذه کند که آقای وزیر اشاره کردند که این پهپادها ماه ها برای قبل از شروع جنگ روسیه و اوکراین است و نه طرف اوکراینی و غربی ها هیچ مدرکی ارائه نکردند. به رغم برگزاری نشست فنی طرف اوکراینی نتوانسته است مدرک ارائه کند که مسئله سازی برای ایران است

کد خبر: ۲۱۰٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha