۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۱
فروش ارز پتروشیمی‌ها به نرخ مبادله‌ای، انگیزه صادرات را بیشتر کرد
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

فروش ارز پتروشیمی‌ها به نرخ مبادله‌ای، انگیزه صادرات را بیشتر کرد

عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه مبادلات ارزی، انگیزه تولیدکنندگان برای صادرات محصول را تقویت کرده و تاثیر مثبتی بر افزایش حجم صادرات محصولات پتروشیمی خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص تاثیر راه‌اندازی سامانه مبادلات ارزی بر صادرات محصولات پتروشیمی بیان کرد: قاعدتا این نکته که دولت پذیرفته ارز شرکت‌های پتروشیمی در سامانه مبادلات ارزی عرضه شده و بر اساس عرضه و تقاضای بازار قیمت‌گذاری شود و از قیمت‌گذاری دستوری دلار در سامانه نیما فاصله گرفته، انگیزه تولیدکنندگان برای صادرات محصول را تقویت کرده و تاثیر مثبتی بر افزایش حجم صادرات محصولات پتروشیمی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته حدود ۸ الی ۱۰ میلیون تن از محصولات پتروشیمی در بازار داخل عرضه می‌شود و افزایش حجم صادرات، قیمت‌های ریالی بازار داخل را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ اما ریشه این افزایش قیمت‌ها، تورمی است که منجر به افزایش نرخ ارز هم شده است.

حسینی ادامه داد: عرضه ارز صنایع صادرات‌محور در سامانه مبادلات ارزی و افزایش حجم صادرات، حتما اثر مثبتی هم روی سودآوری شرکت‌های پتروشیمی بر جای خواهد گذاشت و پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های بورسی در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ گزارش‌های مطلوبی ارائه کنند.

(لازم به ذکر است طبق اظهارات قائم مقام انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی، سال گذشته صنعت پتروشیمی ۱۴.۵ میلیارد دلار صادرات داشته که ۱۲.۵ میلیارد دلار آن به سامانه نیما تزریق شده است. در ۷ ماهه نخست امسال نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که بیش از ۸ میلیارد دلار آن به نیما تزریق شده است.)

کد خبر: ۲۱۰٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha