۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
پیشی گرفتن ایران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی| درآمد ۵ میلیارد دلاری فاز۱۴ در هر سال
معاون پروژه های کلان انرژی ایدرو:

پیشی گرفتن ایران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی| درآمد ۵ میلیارد دلاری فاز۱۴ در هر سال

بازارگان معاون پروژه های کلان انرژی ایدرو گفت: ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه صنعتی پارس جنوبی باعث شد از رقیب قطری جلوتر بزنیم، مخازن قطر در میدان مشترک ۲ برابر ایران است اما ما بیش از آنها تولید می کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حمید بازارگان معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی طی نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین برگ از پروژه صنعتی پارس جنوبی بعد از انقلاب است، اظهار کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ به دلایلی ۵ سال توقف داشت و به لحاظ مخزنی نیز در خط مرزی واقع شده بود، تکمیل پروژه نیمه کاره از ایجاد پروژه سخت تر بود.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی سخت بود، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴، بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل بعد از تحریم سال ۹۷ بود، با هماهنگی خوبی که بین شرکت‌های توانمند ایجاد شد، هشت شرکت در این کنسرسیوم نقش داشتند.

معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی با بیان اینکه یک مگاپروژه ۶ میلیارد دلاری را مدیریت کردیم، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پذیرفتن ریسک‌های آن از جمله شاخص‌های پروژه بوده است.

فاز ۱۴ یکی از ارزان ترین فازهای پارس جنوبی است که ۵.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در آن صورت گرفته است. ضمن اینکه با درآمد سالانه حدوداً ۵ میلیارد دلاری این پروژه، یک‌ساله هزینه‌های سرمایه‌گذاری آن بازمی‌گردد

وی ادامه داد: با رسیدن تولید روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب، از رقیب قطری خود در برداشت روزانه سبقت گرفته‌ایم و به‌عنوان یک متخصص مخزن اعلام می‌کنم که در فاز ۱۴ پارس جنوبی، مهاجرت گاز در مخزن، از سمت قطر به‌سمت ایران است و این مسئله را دبی برداشت گاز به ما نشان می‌دهد.

بازارگان میزان سرمایه‌گذاری در فاز ۱۴ پارس جنوبی را ۵.۲ میلیارد دلار برشمرد و گفت: این فاز یکی از ارزان ترین فازهای پارس جنوبی است. ضمن اینکه با درآمد سالانه حدوداً ۵ میلیارد دلاری این پروژه، یک‌ساله هزینه‌های سرمایه‌گذاری آن بازمی‌گردد.

از سال ۱۴۰۴ سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب در روز افت تولید از این میدان مشترک خواهیم داشت که از امروز باید با اجرای پروژه‌های نگهداشت تولید، به‌فکر جبران افت تولید میدان باشیم

به گفته او، از سال ۱۴۰۴ سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب در روز افت تولید از این میدان مشترک خواهیم داشت که از امروز باید با اجرای پروژه‌های نگهداشت تولید، به‌فکر جبران افت تولید میدان باشیم.

معاونت پروژه‌های کلان انرژی و صنایع پیشرفته در سازمان گسترش در ادامه افزود: پروژه توسعه فازهای پارس جنوبی در اینجا بسته می‌شود اما به دلایلی ۵ سال پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی متوقف شده بود. دلیلش این بود که به لحاظ مخزنی این فاز در کناره اخر مخزن و به فاصلهخط مرزی با قطر واقع شده و از اولویت بیرون آمده بود.

او همچنین عنوان کرد: تکمیل یک پروژه نیمه کاره از ایجاد پروژه نو سخت تر است و این پروژه پارس جنوبی در حال حاضر با دلار فعلی چیزی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه است.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha