۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
مزایای عمل آرتروسکوپی شانه نسبت به عمل باز

مزایای عمل آرتروسکوپی شانه نسبت به عمل باز

تشخیص آسیب‌ دیدگی مفصل همیشه با بررسی سابقه پزشکی بیمار، معاینه کامل و تصویربرداری‌های رادیوگرافی انجام می‌شود.

به گزارش بازار، زمانی‌ که افراد در مفصل احساس درد کنند به پزشک مراجعه می‌کنند در تشخیص اولیه پزشک داروهایی  را برای بهبود درد تجویز می‌کند اما درصورتی‌که این درد ادامه‌دار باشد، پزشک با روش‌های تشخیصی بهتری از جمله ام آر آی برای تشخیص دلیل اصلی درد اقدام می‌کند. درصورتی‌که بیمار دچار التهاب مفصل باشد یا مفصلش آسیب ‌دیده باشد پزشک ارتوپد ممکن است انجام عمل را برای بیمار توصیه کند.

تشخیص آسیب‌ دیدگی مفصل همیشه با بررسی سابقه پزشکی بیمار، معاینه کامل و تصویربرداری‌های رادیوگرافی انجام می‌شود. تشخیصی که مبتنی بر آرتروسکوپی باشد دقت بیشتری نسبت به تشخیص صرفاً بر اساس ام آر آی دارد. برای مقایسه عمل آرتروسکوپی با عمل باز ابتدا باید هر دو روش را با توجه به تمام جوانب آن‌ها شناخت.

عمل باز شانه

عمل جراحی باز به روش سنتی برای رفع مشکلات بافت هم‌بند در شانه انجام می­شود در این نوع جراحی یک برش نسبتاً بزرگ در بافت پوست ایجاد می‌شود که برای دسترسی به پوست و ماهیچه زیر آن نیاز است. پزشک با توجه به شرایط بیمار و مشکلی که با آن درگیر است نوع جراحی را مشخص می‌کند در بعضی از موارد پزشک تشخیص می‌دهد که بهتر است برای درمان بیمار از جراحی باز شانه استفاده شود. عمل باز اکثراً زمانی صورت می­گیرد که پزشک یا جراح نیاز دارد تا دید بهتری نسبت به بافت آسیب ‌دیده داشته باشد.

عمل آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپ وسیله‌ی کوچکی است با قابلیت تصویربرداری که به وسیله آن می‌توان داخل مفصل را دید. در این روش جراح با وارد کردن آرتروسکوپ از طریق جراحت کوچکی داخل مفصل را می‌بیند و مشکل آن را تشخیص می­دهد و با ایجاد جراحتی دیگر و وارد کردن ابزار مناسب جراحی عمل آرتروسکوپی را انجام می­دهد در این روش دو یا سه بریدگی بر روی محل عمل انجام می­شود.

در گذشته برای عمل جراحی در مفاصل عمل باز انجام می‌دادند. اما به دلیل آسیب سطح مفصل در این روش و محدودیتی که درحرکت بعد از عمل اتفاق می‌افتاد امروزه بیشتر از عمل آرتروسکوپی در مفصل‌ها استفاده می‌شود.

عمل آرتروسکوپی یا عمل باز؟

حال سؤالی که پیش می­آید این است که در مشکلات مربوط به مفصل کدام یک از این دو عمل بهتر هستند؟ در شرایطی انجام عمل آرتروسکوپی نیاز است و در شرایطی عمل باز؛ تشخیص نوع عمل بر عهده پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار است. در این بخش ما به مقایسه این دو عمل می‌پردازیم و این‌که انجام هرکدام چه مزایا و معایبی دارد.

میزان خون‌ریزی:

در عمل آکروسکوپی به دلیل ایجاد جراحات کوچک‌تر خون‌ریزی کمتری نسبت ‌به عمل بازخواهد داشت و درنتیجه نیاز به انتقال خون در بیماران کم‌تر خواهد شد.

ایجاد اسکار:

عمل باز عملی هست که نیاز به ایجاد جراحت بزرگ دارد تا پزشک بتواند بدون استفاده از دوربین دید مناسبی نسبت به مفصل داشته باشد و عمل را با دقت لازم انجام دهد اما در عمل آرتروسکوپی به دلیل اینکه پزشک با استفاده از مانیتور محل عمل را می­بیند تنها ایجاد دو یا سه جراحت کوچک کافی است؛ این مسئله باعث می­شود که پس از بهبودی، در عمل آرتروسکوپی زخم کمتری برجای بماند و به عبارتی دوره ترمیم کوتاه‌تر باشد.

دوره ریکاوری:

در عمل آرتروسکوپی که نسبتاً یک عمل سرپایی محسوب می‌شود، بیمار نیاز به بستری شدن طولانی‌مدت در بیمارستان ندارد و بعد از عمل جراحی بسیار سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند؛ اما در عمل باز این‌طور نیست و بیمار نیاز دارد که چند شب در بیمارستان بستری باشد و دوره بهبودش نیز طولانی‌تر است.

خطر عفونت:

 با توجه به اندازه و تعداد جراحات ایجاد شده در طول جراحی،خطر عفونت در بیماری بیشتر است که جراحت بیشتری داشته باشد؛ پس می­توان با یک نگاه کلی گفت که در عمل باز خطر عفونت برای بیمار بیشتر و در آرتروسکوپی این خطر بسیار کم‌تر مشاهده می‌شود. امکان عفونت زخم در عمل باز باعث می‌شود که بیمار نیازمند تعویض مرتب بانداژ و مصرف بیشتر داروهای آنتی‌بیوتیک نیز باشد. 

میزان درد:

در هر دو عمل عضو جراحی بی‌حس است و طبیعتاً بیمار چیزی احساس نمی‌کند، اما پس از عمل درد در  مفاصل احساس می‌شود و دلیل این درد هم ترمیم مفاصل و بازگشت آن‌ها به حالت پیشین خود است، که به زمان کافی برای ترمیم نیاز دارند. تنها تفاوت در میزان درد، طول دوره تحمل درد است که به دلایل ایجاد جراحت کم‌تر در عمل آرتروسکوپی دوره درد این عمل نیز کم‌تر است، اما گاهی ممکن است با توجه به هر شخص این موضوع متفاوت باشد و بدن فرد نسبت به  عمل باز درد کمتری را تحمل کند.

مزایا عمل آرتروسکوپی شانه نسبت به عمل باز

آرتروسکوپی شانه:

تا به اینجا به بررسی کلی عمل آرتروسکوپی و عمل باز پرداختیم، اما در بین عمل‌های آرتروسکوپی دو عمل آرتروسکوپی شانه و آرتروسکوپی زانو نسبت به دیگر عمل­ها شایع‌تر است، که احتمالاً دلیل آن هم فعالیت بیشتر این دو مفصل نسبت به دیگر مفصل­ها است. در واقع تمام مطالب گفته شده در مورد آرتروسکوپی،درباره آرتروسکوپی شانه نیز وجود دارد.

اما در اینجا نگاهی دقیق­تر به آرتروسکوپی شانه خواهیم داشت. در واقع دلایل بیشتر مشکلات مفصل شانه جراحت، کار بیش از حد و ساییدگی است. آرتروسکوپی می­تواند درد ناشی از این مشکلات را بهبود بخشد.از جمله عمل­های رایج آرتروسکوپی شانه می­توان به ترمیم تاندون شانه یا جراحی دررفتگی مکرر شانه اشاره کرد.

متخصص ارتوپد خوب کیست؟

تا به اینجا با تمام موارد مربوط به آرتروسکوپی شانه آشنا شدیم، اما موضوعی که بسیاری از ما قبل از درمان بسیار به آن توجه می­کنیم این است که به چه پزشکی مراجعه کنیم، پزشکانی که عمل آرتروسکوپی را انجام می­دهند متخصص ارتوپد هستند. اگر شما هم می­خواهید ویژگی‌های بهترین متخصص آرتروسکوپی را بدانید تا از عمل رضایت داشته باشیم ادامه مطالب را از دست ندهید.

در واقع متخصص ارتوپد خوب کسی است که ویژگی­های زیر را داشته باشد:

۱.در مورد جراحی یکی از مواردی که بسیار مهم است تجربه پزشک متخصص است که تا حدودی بامهارت او رابطه مستقیم دارد.

۲.محیط کار و مطب متخصص باید تمیز و مناسب باشد تا در بیمار تأثیر خوبی ایجاد کند.

۳.پیشنهاد دیگر پزشکان مثل پزشک عمومی که به آن مراجعه می­کنید نیز می­تواند کمک‌کننده باشد.

۴.نحوه برخورد دکتر و کادر او نیز می­تواند او را از دیگر پزشکان متمایز کند، چرا که فرد می­تواند به پزشک بیشتر اعتماد کرده و باعث جلب رضایت او شود.

۵.تحقیق در مورد پزشک موردنظر از بین بیماران قبلی او می­تواند به شما در جهت پیدا کرد بهترین متخصص آرتروسکوپی بسیار کمک کند.

جمع‌بندی

عمل جراحی آرتروسکوپی روش درمانی بسیار حساسی بوده، و حتماً باید تحت نظر پزشکان متخصص و کاردان صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است عوارض شدیدی را به دنبال داشته، و موفقیت‌آمیز نباشد.

 به‌ همین دلیل در خصوص انتخاب پزشک خود، می‌بایست بسیار تحقیق نمایید. شما می‌توانید عمل جراحی آرتروسکوپی زانو را تحت نظر دکتر فرشید راعی،  متخصص ارتوپدی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران و لیون فرانسه، انجام دهید و از سلامت زانو و بهبود بیماری خود نهایت اطمینان را داشته باشید.

 دکتر راعی با کسب سال‌ها تجربه و مهارت درزمینهٔ ارتوپدی، توانسته ده‌ها جراحی موفق را به انجام برساند و رضایت شما مراجعه‌کنندگان عزیز را جلب نماید.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص آرتروسکوپی در تهران می‌تواند با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی و ابزارهای پزشکی تمامی شرایط لازم برای تعویض مفصل زانو، بازسازی نمودن لیگامان صلیبی و خارج نمودن غضروف‌های آسیب‌دیده و بسیاری موارد دیگر را انجام دهد.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین متخصص آرتروسکوپی و ارتوپد در تهران از طریق شماره تلفن‌های مطب واقع در بزرگراه فتح ۰۲۱۶۶۲۵۹۱۳۰ ، ۰۹۹۰۱۲۲۹۳۲۰ و یا شماره تلفن‌های مطب خیابان ونک ۰۲۱۸۸۷۷۸۰۹۷ ، ۰۹۱۲۹۲۴۱۰۶۳ اقدام به تعیین نوبت نموده تا ویزیت شوید.

برای مشاهده نمونه عمل‌های جراحی انجام‌شده توسط دکتر فرشید راعی به آدرس سایت شخصی ایشان  www.dr-raei.com مراجعه نموده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک تماس بگیرید.

کد خبر: ۲۰۹٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha