۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
افزایش چراغ خاموش کرایه تاکسی‌ها؛ تایید مردم، انکار مسئولان
بازار از هزینه های حمل و نقل در تبریز گزارش می‌دهد؛

افزایش چراغ خاموش کرایه تاکسی‌ها؛ تایید مردم، انکار مسئولان

تبریز- طی هفته گذشته شاهد افزایش چراغ خاموش کرایه تاکسی‌ها در تبریز هستیم به طوری که در برخی مسیرها رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی کرایه ها را بیش از ۳۰ درصد افزایش داده اند.

بازار؛ با اینکه مسئولان امر در سازمان تاکسیرانی تبریز و عوامل نظارتی استان آذربایجان شرقی از ماه های پیش و بعداز گرانی نرخ بنزین بر ثابت بودن کرایه تاکسی ها تاکید داشتند و افزایش کرایه ها را ممنوع اعلام کرده بودند ولی از هفته پیش شاهد افزایش بی سر و صدای نرخ کرایه ها در شهر تبریز هستیم.

با اینکه مسئولان امر در این زمینه اظهار نظری نمی کنند ولی مردم اذعان دارند که کرایه ها بالا رفته و رانندگان نیز دلیل آن را رشد نرخ بنزین و تورم در جامعه عنوان می کنند.

کرایه مسیر ۱۰۰۰ تومانی، ۱۵۰۰ تومان شد

یک شهروند تبریز در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش نرخ کرایه ها در شهر می گوید: از شنبه هفته گذشته کرایه مسیری که برای رفتن به سر کار ۱۰۰۰ تومان بود الان ۱۵۰۰ تومان شده است و این یعنی افزایش ۵۰ درصدی که قابل قبول نیست.

مراد علی بیگی می افزاید: تعجب می کنم که چرا مسئولان نظارتی سکوت کرده اند. از سربالایی ولیعصر تا فلکه دانشگاه مسیری نیست که برای آن دو هزار تومان بگیرند. یا از فلکه دانشگاه تا جلوی دانشگاه علوم پزشکی مسیر ۱۰۰۰ تومانی الان ۱۵۰۰ تومان شده است.

وی می گوید: وقتی هم دلیل این افزایش ها را از رانندگان می پرسم می گویند که بنزین گران شده و میوه گران شده است و ما چاره ای جز گرانی نداریم.

این شهروند تبریزی ادامه می دهد: جالب اینجاست که بنده قبل از گرانی بنزین هم ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق می گرفتم و الان هم همین مقدار حقوق می گیرم و مجبورم هزینه زیادی از حقوقم را صرف کرایه کنم. رانندگان تاکسی و بازرسان سازمان تاکسیرانی باید به این نکات توجه کنند و فقط وضعیت خود را با ما کارگران مقایسه کنند.

کرایه‌ها در شب گران‌تر هم می‌شود

یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز در خصوص افزایش نرخ کرایه ها در تبریز به خبرنگار بازار می گوید: چند روزی است که در مناطق مرفه نشین تبریز شاهد افزایش نرخ کرایه ها هستیم. رانندگان تصور می کنند که هر کسی بالاشهر سوار تاکسی می شود وضعیت مالی خوبی دارد و می توانند به هر میزانی کرایه دریافت کنند.

زهرا عظیم زاده ادامه می دهد: جالب تر اینکه چند روز در هفته که کلاس هایم تا دیر وقت طول می کشد و مجبورم بعداز تاریک شدن هوا سوار تاکسی شوم نسبت به روز کرایه بالاتری می گیرند. مثلا مسیر ۲۰۰۰ تومانی صبح در موقع تاریکی هوا ۳۰۰۰ تومان و ۲۵۰۰ تومان می گیرند و در این بین نظارتی نیز وجود ندارد.

وی می افزاید: وقتی به رانندگان تاکسی اعتراض می کنیم می گویند کرایه ها با دستور سازمان تاکسیرانی بالا رفته است و کسی هم در این بین به خاطر ۱۰۰۰ تومان پیگیری نمی کند که آیا راست می گویند یا نه.

افزایش کرایه تاکسی‌ها ممنوع است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در خصوص رشد کرایه تاکسی ها به خبرنگار بازار اظهار می کند: افزایش کرایه تاکسی ها ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود.

محمدرضا پورمحمدی ادامه می دهد: استدلال اینکه بعداز اصلاح نرخ بنزین کرایه تاکسی ها رشد کند درست نیست چراکه بنزین سهمیه به تاکسی ها اختصاص یافته است. و هر کسی که با سوءاستفاده از وضعیت فعلی، به مشکلات اقتصادی مردم دامن بزند، قطعاً توسط دستگاه‌های نظارتی، مورد تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت.

وی می افزاید: با سازمان تاکسیرانی تبریز در این خصوص مکاتباتی انجام می دهیم و بررسی های میدانی و نامحسوس انجام می دهیم. بدون شک با توجه به تاکید دولت، هیچ شخص و صنفی در شرایط فعلی، حق افزایش قیمت در تولیدات یا محصولات خود را ندارد. افزایش نرخ کرایه تاکسی ممنوع است.

مردم به رانندگان تاکسی حق دهند

در این بین یکی از رانندگان تبریزی نیز به خبرنگار بازار اظهار می کند: مردم به رانندگان تاکسی حق دهند، بعداز افزایش نرخ بنزین کرایه ها بالا نرفته بود که از هفته گذشته مقدار ناچیزی با تصمیم جمعی به مبلغ کرایه ها اضافه شده است.

وی که نمی خواهد اسمش در گزارش آورده شود، می گوید: ما نیز مخارج خاص خودمان را داریم و نمونه آن هزینه مکانیکی و خرید لاستیک است. در این چند هفته اخیر مکانیکی ها و لاستیک فروش ها خدمات خود را گران کرده اند و از مسئولان امر می خواهیم در ابتدا با این افراد برخورد کنند.

وی در خصوص افزایش نرخ کرایه ها در مواقع بارش برف و یا شب ها گفت: بنده هرگز این کار را انجام نمی دهم چراکه معتقد هستم باید پولی که از مردم می گیریم حلال باشد و مسافر آن را با رضایت پرداخت کند.

برخورد قانونی با رانندگانی که اقدام به افزایش نرخ کرایه‌ها می‌کنند

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز نیز در این خصوص می گوید: رانندگانی که به صورت خودخواسته اقدام به افزایش نرخ کرایه تاکسی کنند، مورد پیگرد قرار می گیرند.

محمد حسین اکبرنژاد با اشاره به اینکه هیچگونه افزایش نرخ کرایه تاکسی در تبریز رخ نداده است، اظهار می کند: هر از گاهی گزارش هایی از سوی شهروندان در این خصوص به سازمان ارائه می شود و بر این اساس ما اعلام می کنیم که در هیچ مسیری نرخ کرایه تاکسی ها اضافه نشده و شهروندان از پرداخت نرخ اضافی خودداری کنند.

وی ادامه می دهد: پس از بررسی گزارش های دریافتی، ما با راننده خاطی برخورد می کنیم. این اقدام اگر برای اولین بار از سوی یک راننده انجام شود، توسط کمیته انضباطی سازمان به تخلف وی رسیدگی می شود اما چنانچه پیش از آن سابقه قبلی در این زمینه داشته باشد، به تعزیرات حکومتی معرفی می کنیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز در ادامه به بررسی مشکل کمبود تاکسی در فصول سرما بخصوص در مواقع بارش برف اشاره می کند و می گوید: کمبود تاکسی در زمان بارش برف دلایل متعددی دارد و ما هم اکنون روی این موضوع مطالعه می کنیم که با چه روش هایی این مشکل را برطرف کنیم.

وی می افزاید: در چنین مواقعی از سال بسیاری از شهروندان از خودروهای خود به دلیل احتمال آسیب دیدن استفاده نمی کنند و این موجب می شود تا درخواست سرویس از سوی مسافران بیشتر شود و از طرفی همکاران تاکسیران ما نیز به همین دلیل در این فصول از سال کمتر از تاکسی خود استفاده می کنند تا این دو عامل، موجب کاهش میزان مسافرت با تاکسی شود.

با تمام این اوصاف امیدواریم مسئولان امر نظارت های لازم را به صورت نامحسوس انجام داده و متوجه افزایش نرخ کرایه ها به صورت غیرقانونی شوند چراکه بسیاری از شهروندان از رفتن به سازمان تاکسیرانی و شکایت از رانندگان به خاطر وضعیت اقتصادی فعلی جامعه خودداری می کنند.

کد خبر: ۲٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha