۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
بانک‌ها مانع رقابت پذیری در صنعت طلا
فعال صنعت طلا مطرح کرد

بانک‌ها مانع رقابت پذیری در صنعت طلا

سعادتی، فعال صنعت طلا گفت: حمایت نکردن بانک‌ها از واحدهای تولیدی ساخت مصنوعات صنعت طلا، مانع از توسعه و رقابت پذیری این صنعت شده است.

به گزارش بازار، قدرت سعادتی گفت: واحدهای بزرگ تولیدکننده طلا، برای تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش خود نیازمند منابع مالی کلان هستند که با حمایت بانک‌ها امکان پذیر است، اما بانک‌ها از ارائه تسهیلات به فعالان این صنعت خودداری می‌کنند.

وی افزود: در حالی بانک‌ها اعلام می‌کنند برای تامین مالی این صنعت سرفصلی برای آن‌ها تعریف نشده است که در قوانین مرتبط با تولید، حمایت از همه صنایع و واحدهای تولیدی مورد توجه قرار گرفته و حمایت‌های مالی به یک یا چند صنعت خاص محدود نشده است.

سعادتی با اشاره به ارزش افزوده‌ای که در صنعت طلا وجود دارد، به توقف فعالیت یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده مصنوعات طلا در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۶، بزرگترین واحد تولیدکننده طلا در یکی از شهرستان‌های خراسان جنوبی با ۱۰ خط تولید که به دانش روز مجهز شده بود، افتتاح شد و حدود دو سال با حداقل ظرفیت فعالیت کرد، اما پس از آن به دلیل ناتوانی در تامین سرمایه در گردش و عدم حمایت مالی بانک‌ها از این واحد تولیدی، فعالیت آن متوقف شد.

این تولیدکننده صنعت طلا ادامه داد: تاکنون پیگیری‌های متعددی برای دریافت تسهیلات به منظور تامین سرمایه در گردش این واحد تولیدی صورت گرفته، اما بی نتیجه مانده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید در این واحد تولیدی ۸۵ کیلوگرم در روز است و با هدف تولید صادرات محور این کارخانه احداث شده بود، افزود: اگر حمایت‌های بانکی از این واحد صنعتی صورت گیرد و بتواند فعالیت خود را دوباره از سر گیرد، ۲۲۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۷۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم می‌توانند در آن مشغول به کار شوند.

سعادتی با اشاره به ظرفیت این صنعت برای توسعه اشتغال کشور گفت: صنعت طلا، از جمله صنایع اشتغال زاست و در حال حاضر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به صورت رسمی و غیررسمی در رسته طلا و جواهر مشغول به فعالیت هستند و اگر حمایت‌های لازم از این صنعت صورت گیرد و واحدهای راکد و تعطیل شده این صنعت به چرخه فعالیت بازگردند، نه تنها اشتغال از دست رفته در این بخش جبران می‌شود، بلکه ظرفیت‌های جدیدی نیز برای افزایش اشتغال در این صنعت ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران در صنعت طلا افزود: ترکیه که تا سال ۱۳۸۸ سومین واردکننده مصنوعات طلا در جهان بود، با حمایت‌هایی که از این صنعت انجام داد توانسته به پنجمین تولید کننده در این صنعت تبدیل شود و جایگزین ایران در بازارهای منطقه شود، این در حالی است که صنعت ساخت طلا در ایران قدمتی بسیار بیشتر از ترکیه دارد.

کد خبر: ۲۰۹٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha