۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
بازار طلا از سکه افتاد| فروش «نقره» رنگ طلایی به خود گرفت
گزارش بازار از مشهد مقدس؛

بازار طلا از سکه افتاد| فروش «نقره» رنگ طلایی به خود گرفت

مشهد- باوجود ریزش قیمت‌ها در بازار غیررسمی که از روزهای گذشته شروع‌شده و روند کاهشی قیمت سکه و طلا اما بازار معاملات سنگین و راکد است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با سقوط قیمت دلار به کانال ۵۵ هزار تومان نرخ سکه نیز از قیمت ۳۶ میلیون تومان به کمتر از ۲۹ میلیون تومان رسید اما با این‌حال این موضوع به‌هیچ‌ وجه موجب رونق این بازار در آستانه نوروز و هم‌چنین اعیاد شعبانیه باوجود جشن‌های عروسی نشده است.

هفته دوم اسفندماه ، هفته پرالتهابی برای بازار سکه و طلا بود و این التهابات به گفته کارشناسان و فعالان بازار هیچ دلیل منطقی و اقتصادی نداشت.

البته همان‌طور که صاحب‌نظران و فعالان پیش‌بینی کرده بودند، ریزش قیمت‌ها شروع شد و سکه چندین میلیون تومان ارزان شد و دلار نیز افت زیادی تجربه کرد اما این بی‌ثباتی قیمت‌ها موجب شد تا بسیاری از فعالان صنف طلا، نقره و جواهر معاملات خود را به حداقل برسانند و بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار در سطح بازار نیز استقبال خوبی از خرید توسط مصرف‌کنندگان دیده نمی‌شود.

بازار نقره‌ای

حسین رضایی متصدی یکی از واحدهای طلافروشی در خیابان خسروی مشهد به بازار می‌گوید: بازار امسال در مقایسه با سال‌های گذشته به‌قدری کساد و بی‌رونق است که بسیاری از همکاران من انگیزه‌ای برای بازگشایی مغازه ندارند.

وی در این خصوص می‌گوید: طی سال‌های اخیر با گران شدن طلا و کم شدن قدرت خرید مردم و همچنین پرداخت ۹ درصد به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده علاوه بر اجرت ساخت و دستمزد و سود طلافروش باعث شده که مردم تمایلی به خرید طلا نداشته باشند چرا که هنگام تعویض یا فروش طلا حدود یک‌سوم قیمت طلا کم می‌شود.

بازار طلا از سکه افتاد| فروش «نقره» رنگ طلایی به خود گرفت

وی بابیان اینکه از همین رو بسیاری از مردم به خرید طلای مستعمل روی آورده‌اند اذعان می‌کند: ازآنجاکه بسیاری از مردم طلا را به‌عنوان سرمایه نگاه می‌کنند لذا تمایلی برای پرداخت اجرت کار و ارزش‌افزوده نداشته و ترجیح می‌دهند که طلای شکسته خریداری کنند.

بسیاری از خریداران بلاتکلیف هستند که با این قیمت‌ها خرید کنند و یا منتظر ترکیدن حباب‌ها باشند لذا یکی از سؤالات مشترک آن‌ها از ما همین است که قیمت طلا بالا می‌رود و یا کاهش پیدا می‌کند؟

وی نوسانات اخیر را یکی از مهم‌ترین دلایل کسادی و بی‌رونقی بازار دانسته و می‌گوید: بسیاری از خریداران بلاتکلیف هستند که با این قیمت‌ها خرید کنند و یا منتظر ترکیدن حباب‌ها باشند لذا یکی از سؤالات مشترک آن‌ها از ما همین است که قیمت طلا بالا می‌رود و یا کاهش پیدا می‌کند؟

واین فروشنده طلا و نقره اظهار می کند: در گذشته برای مراسم و مناسبت‌ها خرید طلا به‌عنوان هدیه مرسوم و عرف بود ولی اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم حتی در عروسی‌ها نیز فقط سکه‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ سوتی هدیه می‌دهند .

وی بابیان اینکه بسیاری از مردم به دلیل بضاعت کم مالی ترجیح می‌دهند تا از نقره استفاده کنند یا سرویس‌های بدلی و یا آب‌طلا داده‌شده را برای نمایش بر سر سفره عقد خریداری کنند می‌افزاید: گرانی قیمت طلا و از همه بدتر نوسانات بی‌منطق به رکود بازار دامن زده است.

استقبال از طلاهای مستعمل

رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد در همین رابطه به بازار گفت: نوسانات بیش‌ازحد قیمت طلا و جواهر موجب شد تا طی دو هفته گذشته فروش زیورآلات به حداقل میزان خود برسد.

یوسف تقی زادگان بابیان اینکه به‌طورمعمول همه‌ساله در آستانه عید نوروز و هم‌چنین هم‌زمانی با اعیاد مذهبی مانند شعبانیه به دلیل برپایی مراسم عروسی شاهد رونق بازار بودیم اظهار کرد: امسال نوسانات ایجادشده این رونق را از بازار گرفت.

وی توضیح می‌دهد: زمانی که قیمت طلا نوسان پیدا می‌کند به بازار شوک واردشده و معاملات کاهش می‌یابد.

گرانی و صعود قیمت‌ها موجب شده تا بسیاری از مردم استقبال بیشتری نسبت به خرید طلاهای مستعمل و یا نقره نشان دهند و با وجود اعیاد شعبانیه و مجالس عروسی اما طلا در بازار مشهد معامله نمی‌شود

وی بابیان اینکه گرانی و صعود قیمت‌ها موجب شده تا بسیاری از مردم استقبال بیشتری نسبت به خرید طلاهای مستعمل و یا نقره نشان دهند ادامه داد: باوجود اعیاد شعبانیه و مجالس عروسی اما طلا در بازار مشهد معامله نمی‌شود لذا مردم ترجیح می‌دهند زیورآلات نقره به‌جای طلا خریداری کنند.

تقی زادگان بیان می‌کند: به دلیل شباهت نقره به طلای سفید، خرید زیورآلات نقره جایگزین خرید طلا توسط عروس و دامادها شده است.

بازار طلا از سکه افتاد| فروش «نقره» رنگ طلایی به خود گرفت

وی در خصوص استقبال مردم از خرید طلای مستعمل و بدون اجرت نیز ابراز می کند: مستعمل‌فروشی و یا بدون اجرت فروشی مشکلی است که سال‌های سال بیشتر اتحادیه‌های طلا و جواهر درگیر آن هستند.

رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه درفروش طلای دست‌دوم اجرتی گرفته نمی‌شود همه دنبال کارهای دسته دوم هستند و رونق دست‌دوم‌فروشی باعث شده که عده زیادی از تولیدکنندگان متضرر شوند.

تقی زادگان ابراز می‌کند: در شرایط کنونی خریدوفروش طلا فقط در خصوص نوع مستعمل آن یا طلای آب‌شده و بعضاً سکه انجام می‌شود که البته معامله طلای آب‌شده در بازار نوعی پول‌شویی است و مردم از عواقب و زیان‌هایی که ممکن است از این بخش به آنان برسد، بی‌اطلاع هستند.

ترکیدن حباب

به گزارش خبرنگار بازار قیمت سکه تمام طرح جدید که ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیش رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه هفته گذشته به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که نشان از کاهش هفت میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی داشت.

سکه تمام طرح قدیم نیز با پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به قیمت اوج (تقریباً ۳۳ میلیون تومان) در پایان هفته به ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

نسبت به قیمت‌های اوج، نیم‌سکه نیز با کاهش دو میلیون و ۱۰۰ هزارتومانی از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ریزش کرد.

ربع‌سکه با کاهش یک‌میلیون و ۷۰۰ هزارتومانی از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه‌های گرمی نیز در آخرین معاملات شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اوج، ۵۰۰ هزار تومان ارزان‌ شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ هر مثقال طلا ۱۷ عیار که در اوج تا ۱۳ میلیون تومان هم پیش رفته بود، در آخرین معاملات ۱۰ میلیون و ۸۵۰ مبنای معاملات بود که کاهش دو میلیون و ۱۵۰ هزارتومانی داشت.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۵۲۰ هزارتومانی به ازای هر گرم به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

طلای ۱۸ عیار مرز سه میلیون را هم رد کرده بود و سه میلیون و ۲۰ هزار تومان را هم دید. در حال حاضر هر اونس طلا ۱۸۳۲ دلار را ثبت کرده است.

کد خبر: ۲۰۹٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha