۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
معاملات مدت دار و چکی در حال حذف از بازار؛ تولید کننده سر در گم قیمت ها است
مدیر فروش گروه بازرگانی مددی در گفتگو با بازار

معاملات مدت دار و چکی در حال حذف از بازار؛ تولید کننده سر در گم قیمت ها است

میرزایی مدیرفروش گروه بازرگانی مددی با اشاره به تغییر مداوم قیمت مواد اولیه و کالا ها می گوید: معاملات مدت دار و چکی در حال حذف از بازار کشور است.

حسین میرزایی مدیر گروه بازرگانی مددی در گفتگو با بازار شرایط روز تولید و عرضه شیشه ساختمانی و پروفیل های پلی آستری را توصیف کرد

او از روند فعالیت این گروه بازرگانی در بازار می گوید: ۲۰ سال است که در صنعت یولییستر کار می کنیم و در صنعت پروفیل کامل ترین پک استان تهران، کرج و قزوین هستیم. با ۸ برند پروفیل کار می کنیم که این برند ها شامل پروفیل ایستابست، آبایان، هافمن، وین تک، پلاسِت، آک و آکوین و پروفیل آبایان را به صورت انحصاری در این سه استان کار می کنیم.


علاوه بر پروفیل یو پی وی سی ما در زمینه یراق، سه برند ترک جی‌ویس، جی سِی و وی اچ اس به علاوه گالوانیزه در سایزهای مختلف  کار می کنیم.
در بحث شیشه هم به صورت حواله های جام بزرگ و کوچک از کارخانه شیشه دماوند، آسا فلور، اردکان و لیا قزوین می‌توانند شیشه بدهند و علاوه بر ملزومات شیشه که دو شرکت قدرتمند kss
و مهسان در حال فعالیت هستیم. حیطه فعالیت ما در شهرهای تبریز، زنجان، ابهر، گیلان و مازندران، مشهد، کرج، تهران، قزوین،‌ کرمان، اصفهان و یک بخشی از دزفول هست.


*با توجه به اینکه بازار مسکن دچار رکود شده، این موضوع چه تاثیری روی حوزه کار شما داشته است؟

متاسفانه ما در صنف پرتلاطمی هستیم به این دلیل که الان نمی‌توانیم نیاز مصرف کننده را برآورد کنیم. با سیاست هایی که در بحث نرخ پی وی سی و شیشه دارند زمانی که این دو از ابتدای امسال وارد بورس شدند.


با سیاست های وزارت صنایع قرار بود اصطلاحا مواد در بورس ارزان شود ولی ما یک فیت بک اشتباهی داشتیم. از زمانی که پی وی سی و شیشه وارد بورس شدند هر هفته در پایه ها شاهد افزایش قیمت بودیم.
 
خیلی راحت می توانم بگویم شیشه از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تا الان دو برابر افزایش قیمت داشته است. در صنعت پی وی سی هم افزایش قیمت ۲۰ درصدی داشتیم علاوه بر اینکه با توجه به نرخ دلار و مکمل های تاثیر گذار روی قیمت تمام شده پی وی سی، همچنان روند رو به رشدی در بحث پروفیل داریم که این یک ضربه به تامین کننده، کارخانه و مستقیما به مصرف کننده است.

دست ما در شرایط فروش بسته است، بیشتر به سمت نقدینگی رفتیم یعنی تولیدکننده ما باید در این وضعیت پول نقد داشته باشد تا بتواند خرید کند چه بسا ما تا یکی دو ماه گذشته می‌توانستیم بسیار راحت با چک های یک ماه الی ۷ تا ۸ ماه از تولیدکننده قبول کنیم و اینکار را می‌کردیم، ولی متاسفانه الان بنابر سیاست هایی که داشتند دست ما تامین کنندگان بسته شده و فشار مستقیم روی سازندگان و مصرف کنندگان هست.

*با توجه به این اتفاقات، قیمت گذاری تان را به چه صورت انجام می دهید؟

متاسفانه این بازار هیچ ثبات و قیمت گذاری دراز مدتی ندارد. به طور مثال امروز گالوانیزه را می‌خرید کیلویی ۵۰ هزار تومان من باید ۵۱ هزار تومان بفروشم چون باید یک حاشیه سودی برای مجموعه در نظر گرفته شود. اگر امروز بخواهیم گالوانیزه جدید بخریم همان گالوانیزه را به ما ۵۳ هزار تومان می فروشند یعنی علنا به جایی رسیده ایم که دیگر کار نکنیم چون در زیان محض هستیم. در صورت حساب مالیاتی مان، تراز نامه ها و صورت های سود و زیان مان گزارش ضرر می بینیم. ولی بنابر تعهد، سابقه کاری و انتظارات مشتریان از ما چه بسا با ضرر مجبوریم کار کنیم متاسفانه قیمت ها الان لحظه ای شده است.

به عنوان مثال از یک شرکت جنسی را ترخیص می کنیم جنس وارد دپو انبار ما می شود همه قرارداد و کارهایش را بسته ایم ولی بعد به ما اعلام می کنند که صورت قیمت جدید بگیریم به دلیل اینکه افزایش قیمت داشتیم. اگر این افزایش قیمت را قبول نکنیم در قدم دوم به ما جنس نمی دهند متاسفانه الان بازار، بازار پر تلاطمی است. بازار در سه ضلع مصرف کننده، تامین کننده و تولید کننده بسیار در فشار است.

*با توجه به افزایش قیمت وضعیت تولیدکنندگان چطور است؟

تولیدکنندگان ما چند قدم برای دریافت پروژه شان دارند تا قیمت پروژه را ثبت نهایی کنند. به عنوان مثال شما به عنوان یک مصرف کننده و سازنده زمانی که پیش تولید کننده می روید جنسی که می خواهید را با ویژگی هایش می گویید پیش فاکتور کنند لحظه ای که تولیدکننده به ما مراجعه و پیش فاکتور می‌کند تا زمان ثبت قرارداد یک هفته زمان می برد. ما در این یک هفته افزایش قیمت داریم و حقیقتا این موضوع کار تولیدکننده ها را سخت کرده است.

ما در بازار هستیم و می دانیم دچار تلاطم هستیم قیمت ها متفاوت است اما گوش مصرف کننده شنوای این حرف ها نیست و دچار دوگانگی می شود. به دلیل اینکه تولیدکنندگان مان قبلا توانایی بیشتری داشتند و می‌توانستند جنس را از ما با چک خریداری کنند در نتیجه تولیدکننده هم می‌توانست از مصرف کننده چک دراز مدت بگیرد و اصطلاحا آن چک ‌را خرج ما بکند ولی الان این شرایط حذف می شود چون همه خرید ها به سمت خرید نقدی می‌رود و عملا این پلن و فیلد چکی از بین می‌رود و در نتیجه کار تولیدکننده در این بازار بسیار سخت شده است.

*آیا صادرات هم دارید؟

ما در اربیل و ارمنستان یک ورودی داشتیم چرا که در بحث پروفیل نمی‌توانیم با کشور های دیگر رقابت کنیم. یکی از قطب های قوی یعنی ترکیه همسایه ما است و می‌تواند این مجموعه(کشور های همسایه و حاشیه خلیج فارس و خطه شمالی مان) را ساپورت کند ولی ما می توانیم در بحث شیشه ورود کنیم زیرا ایران مواد و اجناس مورد نیاز تولید شیشه را به وسعت دارد.  


ایران به وفور معادن سیلیس و مواد مورد نیاز تولید شیشه را دارد و آنقدر در بحث شیشه قوی هست که کشورهای قدرتمند در حوزه تولید شیشه مانند روسیه، چین و چک‌ نمی‌توانند با ما رقابت کنند به دلیل اینکه بهای تمام شده ما پایین تر است.
ما در بحث شیشه به اربیل و یک بخشی از ارمنستان وارد شدیم اما متاسفانه به قدری کارهای بازرگانی، گمرک و مراودات مالی مان سخت بود که دچار دوگانگی هایی شدیم ظاهرا یک سری افراد نمی‌خواهند ما کار کنیم.


حقیقتا قیمت برایمان خوب بود و می‌توانستیم رقابت کنیم و جنس هارا تامین کنیم اما فرایند و مراحل اداری به قدری سخت بود که ما را از بازار ایران حذف می کرد. بدلیل درگیری زیاد با کار صادرات ترجیحا  نمی‌توانستیم فعالیتی در داخل ایران داشته باشیم. متاسفانه اوضاع برای ما بسیار سخت شد و صادرات را انجام ندادیم.

*بسیاری از تولیدکنندگان با خرید از بورس مشکل دارند، شما مشکلی در این زمینه ندارید؟

خرید های ما از بورس شامل شیشه می‌شود، شیشه هایی که به بورس ارائه می دهند و بورس در روز یکشنبه نامه می فرستد که فلان شیشه ها را دارد و فلان متراژ و قیمت پایه عرضه کرده و ما موظف هستیم روز دوشنبه ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه که پلتفرم شیشه آزاد می شود تمام نقدینگی را به حساب کارگزاری واسطه مان واریز کنیم. یعنی اگر ما بیست هزار متراژ بخواهیم باید مبلغ آن را تا روز دوشنبه با کارگزاری تسویه کنیم تا بتوانیم بخریم. اینجا یک دوگانگی ایجاد می شود آن هم این است که بهای تمام شده به ما نمی‌دهند.


من به مشتری می گویم که به عنوان مثال شیشه با قیمت پایه صد هزار تومان عرضه شده اما در معاملات بورس از زمانی که می خواهم از مشتری پول دریافت کرده و برایش خرید کنم مشتری از من یک قیمت واحد می خواهد ولی به دلیل اینکه قیمت مشخص نیست دچار این دوگانگی هستیم. با قیمت ۱۰۰ هزار تومان و با بازه ۱۰ درصدی عرضه می کنند و در رقابت می‌افتد و خداراشکر هیچوقت در کف معامله نشده و همیشه روی ماکزیمم و افزایش قیمت را داشته است. از فروردین ماه تا الان که با شما صحبت می کنم هر هفته دارای افزایش قیمت ۲ تا ۳ هزار تومانی بودیم و تحویل شیشه هم حدود یک الی دو هفته پس از بورس انجام می شود.

با تیم قوی و کارگزارانی که در بورس داریم هر هفته ۲۰ الی ۳۰ هزار متر را ۴ تا ۶ میل خریداری کردیم و تا الان هیچ مشکلی در خرید نداشتیم.

*تابحال شده پول واریز بکنید اما از رقابت جا بمانید؟

ما زمانی که واریزی را انجام می دهیم بنابر تحلیل های بازاری که داریم، قیمت های هفته گذشته، درصد تقاضای موجود و قیمت پایه معمولا روی سقف معامله می کنیم. چون اگر شما در بورس قیمت سخت معامله کنید شیشه به شما نمی رسد. به دلیل بالا بودن متقاضی و خرید هیجانی اگر شما قیمت ۱۰ درصد بازه را انجام ندهید با ۹ درصد هم در این تقاضا شرکت کنید شیشه نمی رسد چون تقاضای ۱۰ درصدی زیاد است و همه شیشه را می بَرند.  


به عنوان مثال در این متراژ یک شرکت، شیشه ۴ میل درجه یک خود را ۱۰۰ هزار متر برای فروش به بورس ارائه می دهد ولی ۴۰۰ هزار متر متقاضی وجود دارد. طبیعتاً اگر شما قیمت سقف را پیشنهاد ندهید و ۱۰ درصد ها را درنظر نگیرید به شما شیشه نمی رسد.

کد خبر: ۲۰۹٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha