۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سرنخ های رونق دوباره در نساجی قائمشهر؛ استارت بابرکت کارگران رفته را بازگرداند
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

سرنخ های رونق دوباره در نساجی قائمشهر؛ استارت بابرکت کارگران رفته را بازگرداند

قائمشهر- چراغ کارخانه نساجی که روزگاری روبه خاموشی بود روشن است و نساج ها برای رونق تولید دست به کار شدند تا گره ای از مشکلات این صنعت بردارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارخانه نساجی مازندران تا چندسال پیش حال و روز خوبی نداشت و هرچند اکنون هم تا رسیدن به نقطه اوج فاصله طولانی و راه درازی دارد اما هر روز سهم آن در اقتصاد استان بیشتر می‌شود.

کارخانه نیمه تعطیل نساجی مازندران با ورود بنیاد برکت و بعدها با ورود دولت سفر استانی جان تازه ای گرفت و چرخ‌های زنگ زده آن به حرکت درآمد، با احیای کارخانه تعطیل شده نساجی قائمشهر بیش از ۴۰۰ کارگر بر سر کار برگشتند و ۱۰۰ شغل جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

علی یکی از کارگران کارخانه نساجی مازندران است که حدود یک سالی به سر کار برگشته است، می‌گوید: سال‌های سال این کارخانه حال و روز خوبی نداشت اما طی دو سال گذشته و با حمایت بنیاد برکت و دولت، بخش‌هایی از آن راه اندازی شده است.

خصوصی سازی تیشه به ریشه نساجی زد

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که کارخانه نساجی امید مردم شهرستان قائمشهر به شمار می‌رود، گفت: سالیان گذشته از هر خانوار یک نفر در این کارخانه اشتغال داشت اما متأسفانه خصوصی سازی تیشه به ریشه آن زد و سبب شد تا بسیاری از کارگران اخراج شوند و ماشین آلات و زمین کارخانه به حراج گذاشته شود.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امان از سال ۹۸ برای احیای کارخانه نساجی مازندران پیشقدم شد و با احیای دستگاه‌های بلااستفاده خاک خورده، ماشین آلات بازسازی و دوباره به چرخه تولید برگشت. این کارخانه پس از احیا روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار مترمربع پارچه تولید می‌کرد و اکنون با توسعه زیرساخت‌ها کارگران در سه شیفت مشغول کار هستند و برنامه ریزی برای صادرات محصولات نیز طراحی شده است.

چراغ نساجی روشن است| نساج ها برای رونق تولید دست به کار شدند

اهالی شهرستان قائمشهر و حومه از روزهای تعطیلی و رکود نساجی خاطرات تلخ در ذهن دارند تا آن که با ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و تزریق اعتبار، چرخ‌های قدیمی بازسازی و تغمیر و به چرخه تولید برگشت.

اکنون پارچه‌های پیراهنی، پرده، شال و روسری، ملحفه و غیره در کارخانه نساجی مازندران تولید می‌شود. این پارچه‌ها در گذشته به صورت متقال خام وارد بازار می‌شد و با راه اندازی خط رنگرزی و تولید، بسیاری از تولیدات در کارخانه طراحی می‌شوند. در گذشته ۱۷۰ غرفه و فروشگاه فروش نساجی در مناطق مختلف کشور وجود داشت و احیای این غرفه‌ها می‌تواند نساجی را به دوران اوج برگرداند.

کارخانه ورشکسته نساجی به چرخ تولید برگشت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: با حمایت بنیاد برکت و تزریق تسهیلات ۳۵ میلیارد تومانی، کارخانه ورشکسته نساجی به مدار تولید برگشت.

حسن خیریان پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن، فعال سازی کارخانه نساجی، جهش تولید در دیمزارها و غیره نقش ویژه ای داشته است، افزود: بنیاد برکت ۳۵ میلیارد تومان در کارخانه نساجی مشارکت کرد و توانست این کارخانه ورشکسته را به مدار تولید برگرداند.

وی با عنوان این که در حوزه تسهیلات بند ب نیز بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در مازندران عملکرد قابل قبولی داشته است، افزود: بهترین پیگیری و اقدامات را بنیاد برکت داشته است و چهار هزار و ۲۳۰ نفر از مزایای طرح استفاده کردند و ۱۵۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان این که ۲۲ شهرستان استان به هفت ناحیه تقسیم و هفت همایش سرمایه گذاری برگزار شد، افزود: بیش از هزار و ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری در استان احصاء و شناسایی شده که ظرفیت مناسبی برای شتاب بخشی به روند توسعه استان است.

خیریان پور خواستار مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای سرمایه گذاری در طرح‌های اقتصادی شد و گفت: یکی از نیازهای ضروری استان، توسعه دامپروری سنگین و سبک است و آمادگی داریم در این حوزه از ظرفیت بنیاد برکت و ستاد اجرایی بهره گیری کنیم.

چراغ نساجی روشن است| نساج ها برای رونق تولید دست به کار شدند

پای کار نساجی هستیم

عارف نوروزی رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل نیز در حاشیه سفر به مازندران با اشاره به احیای کارخانه نساجی توسط این بنیاد گفت: تا تکمیل و تجهیز نهایی کارخانه پای کار هستیم.

عارف نوروزی با بیان این که بنیاد برکت در زمینه ساخت مسکن محرومان، اشتغال، توسعه کشت دیم، مسکن اجتماعی، گیاهان دارویی و غیره فعالیت می‌کند، گفت: آبادسازی ۱۵ محله به شدت بی بضاعت و کم برخوردار در حاشیه شهرها و محدوده شهری مازندران از برنامه‌ها است.

وی گفت: همچنین این ستاد در حوزه بهداشتی و درمانی، راه، مسکن و غیره مسئولیت‌های گسترده‌ای پذیرفته است و قرار براین شد ماهانه جلسه‌ای منظم با مسئولان مازندران برای اجرای طرح‌ها داشته باشیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم تعهداتی را که به مردم داریم به شایستگی انجام دهیم و یکی از خدمات فاخر در استان مازندران احیای کارخانه نساجی مازندران است.

نوروزی یادآور شد: این ستاد تا تکمیل و تجهیز نهایی مجموعه و کارخانه نساجی مازندران پای کار است و کارها را انجام خواهیم داد.

چرخ کارخانجات نساجی همیشه به وفق مراد نچرخید و واردات بی رویه و خصوصی سازی، رمق از این واحد تولیدی گرفت و کارگرانش یک به یک اخراج و خانه نشین شدند و تنش‌های کارگری زیادی طی سال‌ها دامن زد. بهره برداری از کارخانه شماره یک نساجی قائم شهر در سال ۱۳۰۹ در علی آباد قدیم (قائم شهر امروز) شد. دیگر واحدهای شماره ۲ و ۳ این کارخانه به مرور تا سال ۱۳۵۶ راه اندازی شد.

در کنار واردات اولیه، نابسامانی‌های مدیریتی، کمبود نقدینگی و قاچاق و واردات کالاهای مشابه هم سبب شده تا روزگار نساجی سیاه شود و تولید در سال ۸۰ در این کارخانه متوقف و زمین کارخانه شماره ۲ آن نیز بین مالکان تقسیم شد و مجتمع بانوی ریسنده در محوطه پارک آن به طور کامل تخریب شده است تا این که با ورود بنیاد برکت این کارخانه دوباره احیا شده است.

کد خبر: ۲۰۹٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha