۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
زنگنه: بدهی ۱۱۳ هزار همت بخش انرژی به بانک مرکزی| قالیباف: لزوم توجه به تأمین نقدینگی پروژه‌های نفتی
در صحن علنی مجلس مطرح شد

زنگنه: بدهی ۱۱۳ هزار همت بخش انرژی به بانک مرکزی| قالیباف: لزوم توجه به تأمین نقدینگی پروژه‌های نفتی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تربت حیدریه خواستار لزوم توجه به تأمین نقدینگی پروژه‌های مربوط به حوزه نفت شد و گفت: عدم اختصاص اعتبار لازم به پروژه‌های نفتی سبب معضلات کنونی شده است.

به گزارش بازار، محسن زنگنه در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۱۰ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای بند (ز) تبصره (۱) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، گفت: ۱۱۳ همت از دارایی‌های بانک مرکزی بدهی به شرکت‌های دولتی در حوزه انرژی است.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سهم بخش انرژی در این میان حدود ۴۸۵ همت است و همچنین ۱۱۳ هزار همت بدهی بخش انرژی به بانک مرکزی است.

وی افزود: متأسفانه هر سال این موضوع را امهال می‌کنیم لذا بزرگترین بدهکار شبکه بانکی امهال شده و از کنار می‌گذریم و وقتی می‌خواهیم در مورد نقدینگی و تورم صحبت کنیم به مسائل دست چندم توجه می‌کنیم. وقتی بودجه‌ای را برای ماده (۵۶) پیش‌بینی می‌کنیم بانک‌ها اعتراض کرده و آن را زمینه ساز افزایش نقدینگی می‌دانند. وقتی صحبت از ارائه تسهیلات اشتغال می‌شود بانک‌ها اعتراض می‌کنند.

زنگنه تصریح کرد: وقتی ۴۸۵ همت بدهی بخش انرژی به شبکه بانکی است. امهال چند صد هزار میلیاردی هر ساله باعث نقدینگی می‌شود. شبکه انرژی شبکه قدرتمندی است لذا از کنار آن رد می‌شویم لذا وقتی که به تبصره ۱۶ و ۱۸ می‌رسیم داد همه در می‌آید مراقب باشید به بانک‌ها صدمه نخورد. اکنون ۴ الی ۵ سال است که این امهال انجام می‌شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به پیشنهاد حذف کل نماینده مردم تربت حیدریه گفت: همه این توافقات بابت تأمین مالی طرح‌های بالادستی نفت و گاز است؛ وقتی بودجه کافی به پروژه نمی‌دهیم که فعال شود طبیعتا نه می‌تواند وام بگیرد و نه می‌تواند تأمین نقدینگی کند لذا فقط به آن تعدیل می‌دهیم و اکنون معضلی شده که در آن هستیم. باید در تدوین برنامه هفتم به چنین موضوعاتی توجه شود.

کد خبر: ۲۰۹٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha