۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
صنایع آذربایجان شرقی در خط مقدم جهش تولید/ غفلت از ظرفیت معادن
بازار گزارش می‌دهد؛

صنایع آذربایجان شرقی در خط مقدم جهش تولید/ غفلت از ظرفیت معادن

تبریز- آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد کارگاه‌های صنعتی و صنایع بزرگ، چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود و از امکانات و قابلیت‌های توسعه صنعتی شایان توجهی برخوردار است و صنایع این استان در خط مقدم جهش تولید قرار دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها- از سال ۱۳۹۰ توجه مقام معظم رهبری (ره) به حوزه اقتصاد افزون شد و بر همین اساس نام گذاری سال‌ها که از سوی ایشان صورت می‌گیرد رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفت.

افزایش تولید یکی موضوعات مهم در جهت گیری‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری (ره) در طول سال‌های دهه اخیر بوده و ایشان در آخرین اقدام سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامیدند که مهم‌ترین ویژگی آن ایجاد تغییر محسوس در زندگی مردم است. شعاری که تحقق آن کشور را به سمت توسعه و پیشرفت سوق می‌دهد.

طی سال‌های اخیر در سایه این جهت گیری ها و با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلات اقتصادی پیش رو گام‌های خوبی در زمینه رونق تولید و اقتصاد کشور برداشته شده است.

در این بین یکی از استان‌های مهم کشور که تحقق جهش تولید در آن باعث تغییر و تحول در بخشی از اقتصاد کشور می‌شود آذربایجان شرقی بوده که ۳۳ شهرک صنعتی و تخصصی و ۱۴ ناحیه صنعتی در این استان فعال است

صنایع مختلفی در این شهرک‌های صنعتی فعال هستند که این پتانسیل‌های صنعتی و تولیدی در خط مقدم تحقق جهش تولید در این استان قرار دارند و باید از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه شمال غرب کشور استفاده کرد.

وجود ۷ پایانه مرزی گمرکی در آذربایجان شرقی
وجود هفت پایانه مرزی گمرکی، وجود مؤسسات تحقیقات صنعتی در استان، وجود مزیت نسبی در ۱۳ رشته فعالیت صنعتی استان از قبیل چرم سازی، صنایع غذایی و آشامیدنی، تولید مبلمان و چوب و محصولات چوبی، قطعه و مجموعه سازی به خصوص در حوزه خودروسازی، ماشین سازی و شیمیایی، وجود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مجهز و مراکز آموزش فنی شرکت‌های بزرگ صنعتی، وجود صنایع مادر پیشرفته، شهرک‌های تخصصی مانند سرمایه گذاری خارجی، فن آوری قطعات خودرو، مصالح ساختمانی تبریز و سرامیکی مرند و همچنین واحدها و تشکل‌های صنعتی و صنایع تبدیلی از ظرفیت‌های بزرگ این استان است.

با تمرکز صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات در تبریز این شهر یکی از قطب‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود. آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد کارگاه‌های صنعتی، چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود و از امکانات و قابلیت‌های توسعه صنعتی شایان توجهی برخوردار است.

همجواری با کشورهای خارجی و دسترسی آسان به بازارهای اروپا و آسیای میانه
همجواری استان با کشورهای خارجی و دسترسی آسان به بازارهای اروپا و آسیای میانه؛ وجود پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی تبریز و کارخانه‌های بزرگی نظیر تراکتور سازی، ماشین سازی، فولاد و کارخانجات تولیدکننده نیروی محرکه، قطعه سازی و قالب سازی برای احداث صنایع خودروسازی و واحدهای صنایع غذایی که در زمره واحدهای صنعتی پیشرو کشور هستند.

در این استان همچنین صنایع چرم و کفش پیشرو کشور هستند. همچنین در سال‌های اخیر با ایجاد تشکل‌های صنفی در زمینه صنعت، نظیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنایع و انجمن قطعه سازان زمینه ارتباطی قوی بین مراکز صنعتی استان فراهم گردیده که می‌تواند الگوی مناسب برای صنایع کشور باشد.

فعالیت ۳۵۰۰ واحد صنعتی تولیدی کوچک و بزرگ
در آذربایجان شرقی حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی تولیدی کوچک و بزرگ با حدود ۱۱۰ هزار نفر مشغول به فعالیت است. این استان بیش از ۹۰۰ کارگاه صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر را در خود جای داده و آخرین اطلاعات کارگاه‌های صنعتی دارای ۱۰ نفر کارکن و بیشتر، ۸۱۶ کارگاه صنعتی دارای ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در استان وجود دارد.

این تعداد کارگاه حدود ۵.۱ درصد کل کارگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهد. ارزش افزوده این کارگاه‌ها با رشد حدود ۴.۴ درصد از کل ارزش افزوده این کارگاه‌های را در کشور تشکیل می‌دهد

در این بین معادن آذربایجان شرقی نیز از ظرفیت بزرگی برخوردار هستند که در این سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته اند که نیاز است از پتانسیل معادن بزرگ استان همچون نفلین سینیت و مس سونگون استفاده شود.

برگزاری مناقصه ۲۰۰ محدوده معدنی در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: هرچند بخش خصوصی در حال حاضر با مشکلاتی از قبیل تأثیرات کرونا بر فضای تولید دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما تمام تلاش خود را برای ایجاد امنیت کامل در تولید به‌کار خواهیم بست.

حبیب امین زاده اظهار کرد: هم‌اکنون وضعیت اقتصادی کشور متأثر از تحریم‌ها و بیماری کروناست؛ اما به همت تلاشگران عرصه تولید امیدواریم و سعی خواهیم نمود ضمن همکاری با همه ارکان مدیریتی و اقتصادی استان از جمله مدیران شهرستانی، با تدوین یک سند اجرایی، مشکلات را از پیش پای تولید برداریم.

امین‌زاده اضافه کرد: تا یک ماه آینده مناقصه ۲۰۰ محدوده معدنی در استان برگزار می‌شود.

کرونا بر واحدهای تولیدی و صنعتی تأثیر بالایی نداشت
امین زاده به بیماری کرونا ویروس و تأثیر آن بر واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشاره کرد و گفت: تولید کارخانجات استان بدون تعطیلی و با رعایت تمامی مسائل و موارد بهداشتی و پروتکل فاصله گذاری اجتماعی ادامه داشته است.

وی گفت: همچنین اصناف استان با رعایت تمامی موارد و با در نظر گرفتن موارد اشاره شده در سامانه سلامت فعالیت می‌کنند و نظارت دقیقی از سوی سازمان بر نحوه فعالیت آنها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با فعالیت مستمر کارخانجات مورد نیاز در زمینه بیماری کرونا، استان آذربایجان شرقی از اسفند ماه سال گذشته موضوع جهش تولید را در اولویت قرار داده است.

۱۰۵ واحد صنعتی راکد در آذربایجان‌شرقی به مدار تولید بازگشت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره فعالیت سه هزار و ٨٠٠ واحد تولیدی صنعتی و رتبه چهارم کشوری استان از این نظر، گفت: در سال گذشته و در راستای رفع موانع تولید و با اقدامات صورت گرفته، ۱۰۵ واحد راکد صنعتی در استان فعالیت خود را دوباره آغاز کرده و به مدار تولید بازگشتند.

همچنین در سال گذشته مشکلات یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در زمینه‌های تسهیلات بانکی، بدهی‌های قبلی و تقسیط رفع شد و به چرخه تولید بازگشتند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در سال جهش تولید به افزایش ظرفیت تولید واحدهای استان اشاره کرد و گفت: افزایش ۲۵ درصدی صادرات غیرنفتی و رسیدن به رقم چهار میلیارد دلار، از مهمترین برنامه‌های سال جاری است که امیدواریم با برنامه ریزی و حمایت‌های عملی از واحدها این امر تحقق یابد.

۳۵ درصد شاغلان آذربایجان شرقی در بخش صنعت فعالیت دارند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت ۵ درصد از سهم جمعیتی کشور را به خود اختصاص داده و کلانشهر تبریز هم برای استان‌های مجاور و در بیرون از کشور نقشی فرامنطقه ای دارد.

داود بهبودی اظهار کرد: از منظر اقتصادی، ۲۰ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی، ۳۵ درصد در بخش صنعت و ۴۵ درصد نیز در بخش خدمات هستند.

وی افزود: ۸۵ درصد شاغلان آذربایجان شرقی در بخش خصوصی و تنها ۱۵ درصد شاغلان در بخش عمومی فعالیت می‌کنند. این استان درونزا بوده و به توانمندی‌های فعالان اقتصادی و اجتماعی خود متکی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: شعار سال گذشته کشور رونق تولید بود و یکی از شاخص ترین نمودهای تحقق این شعار در آذربایجان شرقی افزایش ۵۰ درصدی میزان صادرات استان و رسیدن به رقم سه میلیارد و ۹۰ میلیون دلاری در برابر متوسط رشد ۱۸ تا ۲۰ درصدی صادرات کشور است.

در سال گذشته تحرکات خوبی در عرصه سرمایه گذاری بخش صنعت استان و درخواست صدور مجوز بهره برداری صورت گرفت، به طوری که ۲۰۰ واحد صنعتی استان جهت دریافت مجوز طرح توسعه اقدام کردند

وی بیان کرد: در عرصه معدن نیز که یکی از محورهای توسعه استان در سال‌های آینده خواهد بود، قدم‌های ارزشمندی برداشته شد و به بهره برداری رسیدن طرح‌های توسعه مس و نفلین سینیت چهره صنعتی استان را متحول خواهد کرد و سهم استان را در اقتصاد کشور افزایش خواهد داد.

بدون شک یکی از ملزومات تحقق شعار جهش تولید، حمایت از تولید کنندگان در صنایع مختلف در سطح کلان و استانی است و در این خصوص نگاه به ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی و تولیدی و استفاده از پتانسیل‌های موجود در شهرهای مختلف کشور ضروری خواهد بود.

کد خبر: ۲۰٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha