۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
اثر معاملات بزرگ بر جهت شاخص کل بورس؛ دولت به دنبال جمع آوری ۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی
بازار بررسی می کند

اثر معاملات بزرگ بر جهت شاخص کل بورس؛ دولت به دنبال جمع آوری ۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی

در حال حاضر دولت عرضه بلوکی دو نماد با ارزشی بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان را در دستور کار دارد که به گفته کارشناسان فروش سهام به این بزرگی نقدینگی را جمع می کند.

بازار؛ گروه بورس: سازمان خصوصی سازی، شرایط عرضه بلوک ۶.۲۲ و ۵.۲ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی را برای فروش در ۲۲ و ۲۴ اسفند اعلام کرد که بر مبنای آن مقرر شده بیش از ۳۰.۴ میلیارد سهم نماد فارس با قیمت ۱۹۷۵ تومان برای هر سهم و قیمت پایه کل ۶۰.۱ هزار میلیارد تومان و بیش از ۲۷.۵ میلیارد سهم نماد فولاد را با قیمت ۱۴۰۷ تومان برای هر سهم و قیمت پایه کل ۳۸.۷ هزار میلیارد تومان عرضه شود.
این عرضه دولت در راستای جبران کسری بودجه پایان سال اتفاق می افتاد و از آنجایی که تورم در کشور فراتر رفته عملا امکان استفاده از روش های دیگر همچون استقراض از بانک مرکزی و... برای تامین کمبود اعتبارات دولتی وجود ندارد، اما چنین عرضه هایی در بازار سرمایه تاثیر می گذارد.

در حال حاضر عرضه چنین بلوک های توسط شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی خریداری می شوند که عمدتا دولتی هستند و گاهی رقابت هایی که برای خرید این بلوک ها اتفاق می افتد کاذب است، زیرا در انتقال این بلوک ها سیت مدیریتی واگذار نمی شود و خرید این سهم ها چند برابر قیمت تابلو منطقی نیست

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه عرضه چنین بلوک های در روند صعودی بازار به دلیل اینکه نقدینگی های بزرگ را جذب می کند ممکن است مانع از رشد بازار شود، گفت: در حال حاضر عرضه چنین بلوک های توسط شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی خریداری می شوند که عمدتا دولتی هستند و گاهی رقابت های که برای خرید این بلوک ها اتفاق می افتد کاذب است، زیرا در انتقال این بلوک ها سیت مدیریتی واگذار نمی شود و خرید این سهم ها چند برابر قیمت تابلو منطقی نیست.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه عرضه بلوک قبلی نماد فارس هم به صندوق هدف وابسته به بازنشستگی نفت اتفاق افتاد و احتمالا همان سناریو دنبال شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه ارزش معاملات این بلوک ها بالاست می تواند در روند بازار تاثیر بگذارد ‌و از طرف دیگر چون بازار رشد کرده احتمال دارد این سیگنال را بدهد که بازار در موقعیت عرضه قرار گرفته در حالی که بسیاری از نمادها ارزنده هستند.

وزیر اقتصاد پیش از این درباره دلیل تعیین قیمت بالا برای عرضه بلوک دولتی نماد فارس گفته بود که برای خرید سهام این بلوک گرچه سیت مدیریتی وجود نداشت اما امتیازات دیگری پیش بینی شده بود و به دلیل اینکه این بخش خصوصی توان خرید آن را نداشت به صندوق بازنشستگی واگذار شد

پیش از این وزیر اقتصاد و امور دارایی در نقد کارشناسان بازار سرمایه در عرضه بلوکی سهام فارس که چرا معامله با ۲۷ هزار میلیارد تومان بالاتر از نرخ پایه معامله شد در حالی که سیت مدیریتی نداشت، گفته بود که برای خرید سهام این بلوک گرچه سیت مدیریتی وجود نداشت اما امتیازات دیگری پیش بینی شده بود و به دلیل اینکه این بخش خصوصی توان خرید آن را نداشت به صندوق بازنشستگی واگذار شد.

چالش خصوصی سازی با واگذاری سهام شرکت های دولتی

در حال حاضر دولت طرح مولدسازی دارایی ها را دارد که باید بر مبنای آن بخشی از دارایی های خود را واگذار کند و واگذاری سهام شرکت های دولتی در آن تعریف شده، اما هنوز دولت جزئیاتی از برنامه خود برای واگذاری سهام شرکت ها ارائه نکرده است و با توجه به اینکه تاکنون سهام دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را عرضه کرده که هم اکنون قیمت تابلوی آنها بالاتر از سقف سال ۹۹ است احتمالا شرکت های دیگر دولتی هم با رشد ارزش سهام سال آینده در نوبت عرضه قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر واگذاری سهام شرکت های دولتی به گونه ای اتفاق می افتد که دولت همچنان سایت های مدیریتی را در اختیار خود حفظ می کند و این مسأله مانع از تغییر رویکرد بنگاه های اقتصادی در بحث سودآوری و بهره وری می شود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از سیاست دولت در واگذاری سهام شرکت های دولتی به مجموعه های وابسته، گفت: در حال حاضر واگذاری سهام شرکت های دولتی به گونه ای اتفاق می افتد که دولت همچنان سایت های مدیریتی را در اختیار خود حفظ می کند و این مسأله مانع از تغییر رویکرد بنگاه های اقتصادی در بحث سودآوری و بهره وری می شود.

آرمان خالقی با بیان اینکه در حال حاضر بازار سرمایه به عنوان یکی از ابزارهای دولت برای تامین منابع مورد نیاز استفاده می شود، تصریح کرد: از این رو ممکن است دولت از نوسانات بازار برای افزایش عرضه سهام خود استفاده کند که این مسأله نه تنها روی بازار، بلکه روی سودسازی شرکت ها هم تاثیر خواهد گذاشت.

یکی از شروط واگذاری این است که خریداران در صورت خرید شرایطی باید ۲۵ درصد ثمن معامله را طی مهلت ۲۰ روز کاری بصورت نقدی و ۷۵ درصد الباقی را طی سه سال با فواصل زمانی ۶ ماهه و نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بازار سرمایه با سیگنال های تورمی در اقتصاد کشور همراه شده و پیش بینی ها حکایت از رشد شاخص بورس است، اما فرض اینکه دولت بخواهد سیاست دولت قبلی را برای گران‌فروشی سهام شرکت‌های دولتی در پیش بگیرد می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا در شرایط کنونی اعتماد هنوز به بازار برنگشته است. در حال حاضر دولت عرضه بلوکی دو نماد با ارزشی بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان را در دستور کار دارد که به گفته کارشناسان فروش سهام به این بزرگی نقدینگی را جمع می کند.

کد خبر: ۲۰۹٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha