۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
بسته بندی زیبا و استاندارد؛ رمز حضور موفق محصولات کشاورزی در بازارهای صادراتی
صنعتگر بخش کشاورزی در گفتگو با بازار؛

بسته بندی زیبا و استاندارد؛ رمز حضور موفق محصولات کشاورزی در بازارهای صادراتی

شهروندی صنعتگر بخش کشاورزی می گوید: در حالی محصولات کشاورزی کشور در بازارهای جهانی حضور کمرنگی دارد که با بسته بندی های زیبا و شکیل و بهبود روابط می توانیم بیشترین درآمد را از این مسیر داشته باشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی کشور که نقش کلیدی در تامین امنیت غذایی دارد همواره با مشکلاتی همراه است که به نوعی نمی گذارد فعالان و بهره برداران بخش آنطور که شایسته است از نظر اقتصادی تامین شوند. از جمله مشکلات این حوزه که به صورت خاص موجب ضایعات در این حوزه نیز می شود بحث بسته بندی محصولات کشاورزی است که هنوز نگاه کشاورزان به این مقوله چندان مثبت نیست.

ایمان شهروندی، مدیر فروش و بازرگانی یک شرکت فعال در حوزه ساخت ادوات کشاورزی، خاک ورزی و سمپاش ها و همچنین ماشین آلات سورتینگ و بسته بندی معتقد است با وجودی که انواع محصولات کشاورزی را در کشور داریم به دلیل ضعف در بسته بندی در بازارهای صادراتی چندان موفق حاضر نمی شویم. در راستای بررسی مسائل پیرامون این حوزه بازار گفتگویی با این صنعتگر بخش کشاورزی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*از نگاه شما به عنوان تولید کننده ماشین آلات سورتینگ و بسته بندی چرا ایران در حوزه بسته بندی میوه و سبزیجات چندان قوی عمل نمی کند؟

همانطور که می دانید ما انواع و اقسام محصولات کشاورزی را در کشور را داریم در حالی که در شمال روسیه است که به دلیل سرمای زیاد محصولات کشاورزی چندان غنی ندارند و در جنوب هم کشورهایی هستند که به دلیل گرمای زیاد باز هم محصولات چندانی ندارند به این ترتیب ما در بهترین موقعیت جغرافیایی وارد شده ایم و به ما این امکان را می دهد که هر نوع محصولی به خصوص مرکبات در شمال و جنوب کشور و انواع محصولات گلخانه ای را در چهار فصل داشته باشیم. اما هنوز فرهنگ سازی لازم در رابطه با اینکه این محصولات را با بسته بندی های مورد پسند بازارهای جهانی ارائه بدهیم صورت نگرفته است.

تولید کننده ماشین آلات سورتینگ و بسته بندی: در شرایطی ما درحوزه صادرات محصولات کشاورزی با محدودیت هایی مواجه هستیم که برخی کشورها به دلیل داشتن ارتباط با دیگر کشورها و همچنین بهره مندی از بسته بندی های زیبا و استاندارد به راحتی در این بازارها حضور می یابند

در حالی که به عنوان مثال کشور ترکیه در حوزه کشاورزی در مقایسه با ما تقریبا هیچ ندارد اما از یک عامل اساسی برای حضور در بازارهای بین المللی بهره می برد و آن بسته بندی زیبا و شکیل است و این باعث شده که بازار ما را کاملا گرفته اند. بنابراین اگر بتوانیم بسته بندی ها را به سمتی ببریم که حرفه ای باشد، همچنین هزینه کنیم، کارشناس بسته بندی بیاوریم و از دستگاه های خوب و به روز استفاده کنیم آن زمان می توان گفت سری در سرها بلند خواهیم کرد.

*ضعف در بسته بندی از نظر قیمت محصولات در بازارهای صادراتی چقدر به تولیدات ما ضربه می زند؟

قطعا بسیار زیاد لطمه می زند به طوری که به عنوان مثال سیب درختی یک محصول با تولید بالا در کشور است اما با قیمت ارزان از ما می خرند و در کشورهای خود بسته بندی می کنند و گاهی اوقات به ۵برابر قیمتی که از من کشاورز خریده اند در بازارهای جهانی به فروش می رسانند. از سوی دیگر نمونه بارز این ضعف و آسیب دیدن از بسته بندی نامناسب در مورد محصول زعفران است که به قیمت نازل از کشاورز خریداری می شود و به اسم زعفران های دیگر کشورها همچون اسپانیا مجددا بسته بندی و با قیمت های بالاتر فروخته می شود.

*از نگاه شما نداشتن بسته بندی استاندارد تا چند درصد باعث فساد و تباهی محصولات کشاورزی علی الخصوص میوه و سبزیجات می شود؟

محصولات ما کیفیت خوبی دارند و نمی توان گفت بسته بندی در کیفیت زیاد موثر است بلکه بیشتر بحث نگهداری در انبار، سردخانه ها، و غیره است. با این وجود آنچه که در حوزه بسته بندی به ما ضربه می زند بحث قیمت نهایی است که می تواند برای ما داشته باشد. یعنی بر فرض پرتغال ۷ هزار تومانی را که می توانیم با بسته بندی شکیل به ۴۰ هزار تومان آن را به فروش برسانیم حداکثر تا ۲۵ هزار تومان فروش می رود. لذا این عملا به ما ضربه می زند از این جهت که نمی توانیم جنس خود را به قیمت واقعی بفروشیم چون محصولات ما به هیچ عنوان کم از هیچ جای دنیا ندارد از نظر رنگ، مزه و کیفیت فوق العاده اند اما یکسری مسائل در رابطه با سیاست های درستی که باید انجام شود و نمی شود و همچنین ضعف در بسته بندی موجب می شود که نتوانیم قیمت مناسب را از محصولات خود دریافت کنیم.

*شما به عنوان صنعتگر بخش کشاورزی در فرایند تولید محصولات خود غالبا با چه موانع و چالش هایی مواجه هستید؟

بزرگترین چالش در رابطه با بحث مواد اولیه است که باعث می شود نتوانیم قیمت ثابتی را برای تولیدات و ماشین آلات خود در نظر بگیریم که این کار را بسیار سخت می کند. چون ما بر فرض یک برنامه برای تولید خود در نظر می گیریم که مثلا امسال ۵۰ دستگاه سورتینگ با قیمت x تومان تولید و عرضه کنیم اما می بینیم که نه تنها با قیمت معین شده بلکه با ۳ تا ۴ برابر قیمت مشخص شده هم نمی توانیم کار را پیش ببریم چون قیمت مواد اولیه محصولاتی که استفاده می کنیم مثل ورق ها، آهن و حتی زنجیرها بقدری بالا و پایین می شود که ما نمی توانیم یک اطمینان خاطر داشته باشیم و یک قیمت ثابت داشته باشیم و این آزار دهنده است.

*با توجه به اینکه محصولات شما به بازارهای جهانی نیز راه یافته است، چالش های صادراتی شما عمدتا شامل چه مواردی می شود؟

در مقوله صادرات، بحث معرفی کردن محصولات بسیار مهم است ما به کشور ازبکستان، آذربایجان و قاره آفریقا ادوات کشاورزی و ماشین آلات سورتینگ ارسال کرده ایم اما متاسفانه نتوانسته ایم آنطور که مد نظر ما بوده خود را معرفی کنیم. با توجه به اینکه کشورهایی مثل ترکیه و جاهای دیگر هستند که نمی گویم کیفیت بسیار بالاتری از محصولات ما دارند اما چون پل های ارتباطی این کشورها با هم وصل است و حمایت زیادی برای صادرات از طریق ارگان های دولتی خود می شوند راحت می توانند برای صادرات مراودات مالی به صورت خاص داشته باشند. اما یک مساله اساسی ما به بحث مراوده های مالی برمی گردد و بحث بسیار مهمتر اینکه تبلیغات موثری برای من تولید کننده در کشورهای دیگر حتی در کشورهای اطراف صورت نمی گیرد. به طوری که اخیرا مراجعه کننده ای از ارمنستان داشتیم که ماشین ما را در کشور آذربایجان دیده بودند و اعلام کردند که مشابه آن را برای آنها تولید و در همان کشور نصب و راه اندازی کنیم اما در این حوزه نیز مشکل داریم؛ یعنی نصب دستگاه در دیگر کشورها از طریق ما پروسه سختی دارد. در واقع یکسری مسائل این چنینی است که باید به ما کمک شود تا در فرایند صادرات تا به این به موانع برنخوریم.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha