۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
هیدروژل نانوکامپوزیتی؛ تحولی نو در صنعت کشاورزی| صرفه جویی ۵۰درصدی آب؛ رهاورد هیدروژل کشاورزی
تولیدکننده بخش کشاورزی در گفتگو با بازار:

هیدروژل نانوکامپوزیتی؛ تحولی نو در صنعت کشاورزی| صرفه جویی ۵۰درصدی آب؛ رهاورد هیدروژل کشاورزی

رازانی تولیدکننده هیدروژل نانوکامپوزیتی میگوید: این محصول مخصوص گیاهان آب دوست و درخت است و به صورت تخصصی در راستای صرفه جویی در آب و کود استفاده میشود به طوری که تا ۵۰درصد صرفه جویی آب را در پی دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث کم آبی یکی از بحران های اساسی است که کشورهای بسیاری از جمله ایران را درگیر کرده است و بخش کشاورزی همیشه از نگاه وزارت نیرو به عنوان بزرگترین هدر دهنده آب محسوب می شود و اگرچه بخش کشاورزی این ادعا را همواره رد می کند اما کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی به جای کشت محصولات کشاورزی آب بر بایستی زمینه واردات آنها را فراهم کرد و در عوض محصولات کم آب بر با ارزش افزوده بالا تولید کرد.

تولیدکننده هیدروژل کشاورزی: محصول تولیدی ما ضمن اینکه صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب را رقم می زند و بر خلاف دیگر هیدروژل های وارداتی موجب شوری خاک نمی شود، بین ۳ تا ۴ سال هم درون خاک گیاه دوام دارد بنابراین از نظر اقتصادی هم برای کشاورزان بسیار به صرفه است

با این وجود در حوزه اقداماتی که در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی صورت گرفته «سمیرا رازانی» یکی از تولید کننده های این بخش اقدام به تولید هیدورژل های نانو کامپوزیتی کشاورزی کرده است که به صورت تخصصی در راستای صرفه جویی در آب و کود استفاده می شود. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی خبرنگار بازار با این تولید کننده است.

*محصول شما چه کارکردی در حوزه کشاورزی دارد و در وضعیت بحران کم آبی که کشور درگیر است آن چقدر کمک کننده در این مقوله است؟

محصول ما در واقع تا ۵۰ درصد صرفه جویی آب را به همراه دارد و برای «درخت، گل و دیگر کشت های آب دوست» استفاده می شود. این هیدروژل های نانو کامپوزیتی همچنین می تواند در کودهای مایع به کار برود و در مصرف این محصولات هم صرفه جویی می شود؛ از سوی دیگر جالب است بدانید مزیت هیدروژل تولیدی ما نسبت به دیگر هیدروژل ها این است که بعضی هیدروژل های وارداتی باعث شوری خاک می شدند اما ما آن عنصری که موجب شوری خاک می شود (سدیم) را حذف و به جای آن از عنصر پتاسیم استفاده کردیم. همچنین برای اینکه استحکام هیدروژل تولیدی را بسنجیم این محصول را روی کشت برنج استفاده کردیم و نکته جالب توجه اینکه تا زمان برداشت هم این هیدروژل دوام آورده است. یکی از مزیت های دیگر این است که می توانیم کودهای مایع همچون «کود هیومیک اسید، کود ۱۲۱۲۳۶» را در این محصول بارگذاری کنیم.

*این محصول تولیدی شما چقدر می تواند کشاورزی را از حالت معیشتی خارج سازد و تجاری سازی کند؟

محصول ما دوام بالایی بین ۳ تا ۴ سال دارد بنابراین کشاورزی که بخواهد از این محصول استفاده کند در ابتدا هزینه نسبتا سنگینی باید بپردازد اما در ادامه متوجه می شود چه صرفه اقتصادی برای کار و فعالیت او داشته است چون هم در مصرف کود صرفه جویی می شود و هم در مصرف آب. به این ترتیب می توان گفت به نوعی کشاورزی را از حالت سنتی و خارجی خارج می کند.

*اصلی ترین چالش هایی که در حوزه تولید و فروش دارید عمدتا کدام موارد است؟

چون این محصول تقریبا محصول نویی است تا حدودی جوازهای مورد نیاز را به ما سخت می دهند و از سوی دیگر چون سازمانهای مربوطه تقریبا نمی دانند این محصول دقیقا چه نوع محصولی است لذا تا حدودی هم در بحث استانداردها با سختی مواجه هستیم و جوازها و استانداردهای لازم را به سختی به ما می دهند.

هیدروژل نانو کامپوزیتی کشاورزی چون محصول نویی در این صنعت محسوب می شود و کارایی آن از جمله صرفه جویی در مصرف آب و کود برای کشاورزان هنوز ملموس نیست لذا فروش آن به کشاورزان بسیار سخت است

همچنین برای تامین مواد اولیه بعضی اوقات چالش داریم چون گاهی مواد اولیه تحریم می شود یا با ایجاد هر مشکلی در منطقه، تامین مواد اولیه دشوار می شود و سخت به دست ما می رسد. علاوه بر این در حوزه فروش هم یکسری چالش ها داریم در واقع همانطور که گفتم چون این محصول جدید است لذا مجبور هستیم در نمایشگاه ها شرکت کنیم تا این محصول را معرفی کنیم. بنابراین چون محصولی نسبتا ناآشنا است زمان می برد تا در بازار و در بین کشاورزان شناخته شود و به اصطلاح جا بیفتد.

*آیا محصول شما توانسته به بازارهای صادراتی هم راه پیدا کند؟ از نگاه شما محصولات تولیدی چه جایگاهی از نظر کمی و کیفی در سطح خاورمیانه دارد و چقدر قابلیت رقابت با محصولات دیگر کشورها دارید؟

تا جایی که بنده اطلاع داریم ما هفتمین یا هشتمین کشوری هستیم که این هیدروژل را در این منطقه تولید می کنیم. این در حالی است که در زمان سنتز این هیدروژل، ما هیدروژل های تولیدی را با نمونه های خارجی مقایسه کردیم و سعی کردیم مشکلات و نواقصی که در دیگر هیدروژل ها وجود دارد در محصول ما نباشد. یعنی روی کیفیت هیدروژل کار کردیم و به نظر بنده اگر مدتی بگذرد و بازار و کشاورزان به طور کامل با این محصول و فواید آن آشنا شوند قطعا بازار خوبی خواهیم داشت. از سوی دیگر واقعیت این است که در حال حاضر شرایط صادر کردن داریم اما هنوز وارد هیچ بازار صادراتی نشده ایم. با این وجود غالبا با حضور در یکسری نمایشگاه های بین المللی سعی داریم بتوانیم محصول خود را در معرض دید خریداران خارجی بگذاریم و به نوعی شرایط ورود به بازارهای خارجی را تسهیل تر کنیم.

*با توجه به اینکه شرکت شما دانش بنیان است، برای به روز رسانی دانش خود از چه طریقی اقدام می کنید و با توجه به قابلیت بالای این محصول برنامه های آتی شما در این حوزه چیست؟

برای به روز رسانی دانش خود ما مدام در حال بررسی مقالات جدیدی هستیم که در سطح دنیا در این خصوص منتشر می شود ضمن اینکه دائما و روی هیدروژل های دیگر کشورها نیز تحقیق و بررسی می کنیم. به عنوان مثال در هندوستان از این هیدروژل ها زیاد استفاده می شود و لذا همیشه بررسی می کنیم که از این محصول برای کشت و آبیاری کدام محصولات کشاورزی استفاده کرده اند و چه نتایجی به دست آورده اند. در واقع مدام در حال تحقیق هستیم برای اینکه اگر محصول مشکل یا نقصی دارد به مرور مشکلات آن را رفع کنیم تا وقتی به اصطلاح مصرف آن در بازار فراگیر شد با بالاترین کیفیت تولید شود و در اختیار مصرف کننده ها قرار بگیرد. در ادامه نیز قصد داریم کار را توسعه دهیم و زمینه های صادراتی این محصول ارزشمند را فراهم سازیم به خصوص اینکه از برخی کشورها از جمله عراق متقاضیانی برای این هیدروژل نانو کامپوزیتی کشاورزی داریم و در فکر توسعه کار با دیگر کشورها هستیم.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha