۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
ارز نیمایی مبنای قیمت‌گذاری زنجیره فولاد
سخنگوی وزارت صمت عنوان کرد

ارز نیمایی مبنای قیمت‌گذاری زنجیره فولاد

قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت: مبنای قیمت زنجیره فولاد قیمت ارز نیمایی است و تمام عرضه‌ها از مسیر بورس کالا خواهد بود.

به گزارش بازار، امید قالیباف با اشاره به افزایش قیمت محصولاتی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و سایر محصولات این زنجیره در بازار، افزود: به هیچ وجه دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد، لذا با توجه به شرایط به وجود آمده، وزارت صمت سیاست جدیدی برای کنترل محصولات زنجیره فولاد در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: براساس این شیوه جدید که از شنبه هفته آینده (۱۳ اسفند) اجرایی می‌شود، تمام محصولات زنجیره فولاد که در بورس کالا عرضه می‌شوند و از یکدیگر ماده اولیه می‌گیرند، مکلفند قیمت پایه محصولاتشان را براساس ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به عنوان نمونه اگر میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود، تولید کننده این محصول قطعا شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری می‌کند و براین اساس تولیدکننده شمش مکلف است که در درجه اول ۱۰۰ درصد تولید را در تالار داخلی بورس عرضه کند و در درجه دوم نیز قیمت پایه شمش را براساس ارز نیمایی قیمت‌گذاری و اعلام کند.

قالیباف اضافه کرد: از آن طرف تولید کننده شمش از آنجا که آهن اسفنجی مورد نیازش را از بورس کالا تهیه می‌کند و تولید کننده آهن اسفنجی نیز محصول خود را با ارز نیما عرضه کرده است، بنابراین تولید کننده شمش نیز باید براساس ارز نیمایی قیمت پایه را به بورس کالا ارائه کند و همین طور کل زنجیره فولاد براساس نرخ سامانه نیما در بورس کالا از همدیگر ماده اولیه را خریداری می‌کنند و محصول تولیدی را در بورس عرضه می‌کند.

سخنگوی وزارت صمت گفت: بنابراین براساس تصمیم وزارت صمت تولیدکنندگان تمام محصولات زنجیره فولاد مکلف شدند ۱۰۰ درصد عرضه خود را در تالار داخلی بورس انجام دهند و قیمت پایه محصولاتی را که در بورس عرضه می‌کنند، براساس ارز نیمایی باشد و براین اساس در نهایت قیمت کشف شده نیز تابعی از قیمت پایه براساس ارز نیمایی خواهد بود.

وی افزود: از طرفی با توجه به رفع محدودیت قطعی گاز برای صنعت فولاد، تولیدات این زنجیره رو به افزایش است و بر این اساس انتظار ما با توجه به اعمال این سیاست کاهش قیمت محصولات زنجیره فولاد است.

مشاور وزیر صمت گفت: در همین دو روز گذشته قیمت میلگرد ۶ هزار تومان در بازار کاهش یافت و بنظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد.

قالیباف افزود: در ساز و کار جدید مقرر شد ۱۰۰ درصد عرضه این محصولات نظیر شمش، ورق، میلگرد و ... ابتدا در تالار داخلی بورس کالا عرضه شود و فقط در صورتی که مازاد بر مصرف صنایع داخلی ایجاد شد، این مازاد در تالار صادراتی بورس برای تولید کننده محصول قابلیت صادرات داشته باشد.

قالیباف اضافه کرد: در توافقی که با گمرک صورت گرفته همزمان با درج مازاد محصول توسط شرکت تولید کننده در تالار صادراتی بورس این اطلاعات بصورت برخط برای سامانه گمرک نیز ارسال می‌شود و گمرک براساس داده‌های دریافتی از تالار صادراتی بورس کالا می‌تواند مجوز صادرات بدهد. البته اگر خود تولید کننده قصد صادرات ندارد، می‌تواند امتیاز صادرات محصول را به غیر واگذار کند.

وی افزود: با اجرای این سازوکار و کنترل قیمت محصولات فولادی از جمله ورق می‌توان انتظار داشت قیمت محصولاتی مانند لوازم خانگی و خودرو تحت کنترل قرار گیرد و همچنین با کنترل قیمت میلگرد، تیرآهن و ... قیمت محصولات مورد نیاز ساختمان سازی نیز تحت کنترل قرار می‌گیرد و در نهایت کل محصولات زنجیره فولاد از نوسانات ارزی مصون خواهد ماند.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha