۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
حمایت از ۱۱هزار واحد تولیدی و فراهم کردن زمینه اشتغال جدید
معاون اقتصادی وزارت کشور مطرح کرد

حمایت از ۱۱هزار واحد تولیدی و فراهم کردن زمینه اشتغال جدید

دین پرست، معاون اقتصادی وزارت کشور ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کارگروههای تسهیل و رفع موانع تولید استانها در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد: استان‌های کرمانشاه، اصفهان و آذربایجان شرقی، به ترتیب بهترین عملکرد را درخصوص احیای واحدهای تولیدی غیرفعال داشته‌اند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور امروز شنبه گفت: براساس بررسی های صورت گرفته و گزارشات واصله از استان ها درسال ۱۳۹۸ درسطح کشور، تعداد ۲۷۱۹ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده  و ۳۹ هزار و ۷۴۴ مصوبه داشته است. در همین راستا تعداد ۲۲ هزار و ۵۲۵ مصوبه (۵۷ درصد) اجرا و تعداد ۱۷هزار و ۲۱۹ مصوبه(۴۳ درصد) دردست اقدام و پیگیری است.

وی ادامه داد: براساس آمار دریافتی درطول سال ۱۳۹۸، استان های خوزستان، مرکزی وخراسان جنوبی، بیشترین تعداد جلسات را برگزار کرده‌اند.

دین پرست تصریح کرد: بیشترین جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور استانداران به عنوان رؤسای کارگروه نیز مربوط به استان های کرمانشاه، سمنان و خوزستان است.

وی افزود: ازمجموع تصمیمات متخذه، ۴۳.۶ درصد تصمیمات مربوط به مسائل بانکی است و ۱۴.۶ درصد را تسهیلات سرمایه در گردش تشکیل می دهد.

به گفته دین پرست، ۸.۷ درصد دیگر مربوط به تسهیلات سرمایه ثابت، ۲۰.۳ درصد مربوط به استمهال تسهیلات بانکی، ۲۲.۷ ‌درصد مربوط به مشکلات تأمین اجتماعی، ۶.۴ ‌درصد مربوط به مشکلات امورمالیاتی و ۲۷.۳ درصد از مصوبات، نیز مشکلات ومسائل مربوط به هزینه‌های آب، برق، گاز، زیرساخت‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی و دیگر مراکز را به خود اختصاص داده است.


احیای ۱۲۸۲ واحد تولیدی غیرفعال  با ایجاد ۱۲هزار  اشتغال جدید

معاون اقتصادی وزیر کشور همچنین گفت: درسال ۱۳۹۸، تعداد ۱۲۸۲ واحد تولیدی غیرفعال با حمایت کارگروه  احیا شده اند که برای  ۱۲ هزار و ۹۴ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی افزود: از این میزان، سهم بخش صنعت با تعداد ۶۵۷ واحد (۵۱ درصد)، بخش کشاورزی با تعداد ۶۰۱ واحد (۴۷ درصد) و بخش خدمات با تعداد ۲۴ واحد (۲ درصد) را شامل می‌ شود.

دین پرست یادآور شد: استان های کرمانشاه با ۱۹۳، اصفهان با ۱۲۱ و آذربایجان شرقی با ۱۱۷ واحد، به ترتیب بهترین عملکرد را درخصوص احیای واحدهای تولیدی غیرفعال داشته‌اند.

ارتقای ظرفیت ۳۴۱۵ واحد تولیدی و اشتغال بیش از ۷۳هزار نفر

معاون اقتصادی وزارت کشور  با بیان اینکه تعداد ۳۴۱۵ واحد تولیدی با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعال بودند که با حمایت کارگروه، ارتقای ظرفیت پیدا کرده و منجربه اشتغال ۷۳هزار و ۵۵۱ نفر شده اند.

دین پرست افزود: در این زمینه، سهم بخش صنعت و معدن با تعداد ۲۵۵۶ واحد (۷۵ درصد)، بخش‌کشاورزی با تعداد ۷۹۶ واحد (۲۳ درصد) و بخش خدمات با تعداد ۶۳ واحد (۲ درصد) بوده است.

وی ادامه داد: در این خصوص، استان‌های اصفهان با ۷۶۹، آذربایجان شرقی با ۲۶۲ و قزوین با ۲۴۶ واحد، به ترتیب بهترین عملکرد را در خصوص ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی ثبت کرده اند.

دین پرست با اشاره به اینکه از تعداد ۷۳هزار و ۵۵۱ اشتغال ایجاد شده از طریق افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، بخش صنعت و معدن با ۶۵ هزار و ۷۴ نفر (۸۸ درصد)، بخش کشاورزی با ۳۱۸۸ نفر (۴ درصد) و بخش خدمات با ۵۲۸۹ نفر (۸ درصد) فرصت شغلی را به خود اختصاص داده است، گفت: از منظر ایجاد فرصت های شغلی از طریق افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، استان های اردبیل با ۱۹هزار و ۶۸۰ نفر(۲۶ درصد)، البرز با ۱۶هزار و ۱۸۷ نفر (۲۲ درصد) و یزد با ۱۲هزار و ۳۱۸ نفر (۱۶ درصد)، حائز بهترین عملکرد شده‌اند.


بهره‌برداری از ۶۳۴۶ طرح سرمایه گذاری، با حمایت کارگروه های تسهیل ورفع موانع تولید استان ها

دین پرست در ادامه درخصوص بهره برداری از طرح های سرمایه گذاری گفت: تعداد ۶۳۴۶ طرح سرمایه گذاری با حمایت کارگروه به بهره برداری رسیده‌اند که منجر به اشتغال ۳۵هزار و ۵۲۵ نفر شده است که در این راستا، سهم بخش صنعت و معدن با تعداد ۳۰هزار و ۲۷۳ (۸۵ درصد)، کشاورزی با تعداد ۳۰۷۳ (۹ درصد) و خدمات با تعداد ۲۱۷۹ واحد (۶ درصد) است.

وی ادامه داد: استان‌های خراسان رضوی با تعداد ۲۲۲۹ مورد، خراسان جنوبی با ۲۱۷۹ مورد و اصفهان با ۴۶۵ مورد، بیشترین حمایت را از طرح های سرمایه گذاری داشته‌اند تا به مرحله بهره برداری برسند.

دین پرست اضافه کرد: از منظر ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق اتمام طرح های سرمایه گذاری، سهم بخش صنعت و معدن با ۲۱ هزار و ۲۹۲ نفر (۶۰ درصد)، بخش کشاورزی با ۸۱۶۶ نفر (۲۳درصد) و بخش خدمات شامل ۶۰۶۷ نفر (۱۷ درصد) بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از منظر ایجاد فرصت های شغلی از طریق اتمام طرح های سرمایه گذاری، استان های خراسان رضوی با ۹۲۶۲ (۲۶درصد)، خراسان جنوبی با ۶۴۶۹(۱۸ درصد) و البرز با ۶۲۵۴ نفر (۱۷ درصد)، بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند.

دین پرست با بیان اینکه تحلیل اطلاعات واصله از استان ها بیانگر این است که از طریق فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تعداد ۱۱هزار و ۴۳ واحد تولیدی و طرح سرمایه گذاری مورد حمایت قرارگرفته‌اند، گفت: علاوه بر صیانت از فرصت های شغلی موجود، زمینه اشتغال جدید برای ۱۲۱ هزار و ۱۷۰ نفر نیز فراهم شده است.

معاون اقتصادی وزیر کشور با تحلیل اطلاعات واصله از استان ها افزود: از طریق خارج از مسیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تعداد ۱۶ هزار و ۹۷۸ واحد تولیدی و طرح سرمایه گذاری مورد حمایت قرار گرفته که علاوه بر صیانت از فرصت های شغلی موجود، زمینه اشتغال جدید برای ۹۱ هزار و ۶ نفر نیز فراهم شده است.

وی افزود: برهمین اساس استان های قزوین با ۶۰۰ معادل(۲۴ درصد)، تهران با ۲۳۸ (۱۰ درصد) و کردستان با ۲۲۴ واحد (۹ درصد)، بهترین عملکرد را درخصوص احیای واحدهای تولیدی غیرفعال داشته‌اند.

دین پرست گفت: استان های خراسان جنوبی با ۱۴۶۷ (۲۴ درصد)، تهران با ۱۳۹۰(۲۲ درصد) و خراسان رضوی با ۱۰۰۴ (۱۶ درصد)، بهترین عملکرد را در خصوص ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: استان های گلستان با ۱۷۸۱ (۲۱ درصد)، گیلان با تعداد ۱۱۰۷ (۱۳ درصد) و لرستان نیز با ۷۳۹ طرح (۹ درصد)، بیشترین طرح های سرمایه گذاری تکمیل شده را به خود اختصاص داده‌اند.

دین پرست تصریح کرد: از منظر ایجاد فرصت های شغلی ازطریق اتمام طرح های سرمایه گذاری نیز استان های تهران با ۱۰ هزار و ۱۱۵، (۲۰ درصد)، یزد با ۴۲۸۴ (۸ درصد)، و گیلان با ۳۲۴۴ نفر (۶ درصد)، بهترین عملکرد را در میان ۳۱ استان کشور داشته اند.

معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور  درخصوص عملکرد کارگروه های تسهیل استانی و عملکرد استان ها درخارج از کارگروه عنوان کرد: تعداد ۳۷۳۱ واحد غیرفعال با اشتغال ۲۵ هزار و ۱۰۵ نفر به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی افزود: همچنین تعداد ۹۵۲۹ واحد تولیدی که با کمتر ازظرفیت اسمی فعالیت داشته اند با حمایت های ملی و استانی، ارتقای تولید یافته و موجب اشتغال ۱۰۲هزار و ۵۱۶ نفر  شده‌اند.

دین پرست ادامه داد: تعداد ۱۴ هزار و ۷۶۱ طرح سرمایه گذاری نیمه تمام نیز با حمایت های ملی و استانی به بهره‌برداری رسیده و ۸۴ هزار و ۵۵۵ فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی افزود: درمجموع با لحاظ آمارمربوط به عملکرد کارگروه واقدام استان ها از سایر روش های حمایتی درسال ۱۳۹۸، تعداد ۲۸ هزار و ۲۱ واحد تولیدی و طرح سرمایه گذاری مورد حمایت قرار گرفته و علاوه بر تثبیت اشتغال موجود،    ۲۱۲ هزار و ۱۷۶ فرصت شغلی جدید را فراهم کرده است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی وتوسعه منطقه ای وزارت‌کشور خاطرنشان کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع استانها براساس مصوبه اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ هیأت وزیران شکل گرفته و تاکنون تمام سعی و تلاش استانداران، وزارت صنعت، معدن وتجارت و وزارت کشور معطوف به این بوده است که از ظرفیت کارگروه های استانی حداکثر بهره برداری لازم را در راستای رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی داشته باشند.

کد خبر: ۲۰٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha