۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
موضع چین و امریکا در قبال بحران اوکراین| از بی طرفی فعال تا ارسال سلاح های سنگین
گلوبال تایمز نوشت

موضع چین و امریکا در قبال بحران اوکراین| از بی طرفی فعال تا ارسال سلاح های سنگین

زمان ثابت نموده که چین در درگیری اوکراین و روسیه نقش بی طرف فعال داشته و همواره خواهان پایان مسلمت آمیز جنگ بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت دولتی چین مقاله ای با عنوان «موضع چین در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین» منتشر کرد که به طور سیستماتیک موضع چین را به عنوان یک کشور بزرگ مسئول توضیح می دهد. اگرچه چین یکی از طرف‌های بحران اوکراین نیست، اما همیشه مایل است نقش سازنده‌ای در پیشبرد راه‌حلی برای آن ایفا کند. آنچه این سند نشان می دهد صداقت و حسن نیت چین در پیشبرد فعالانه مذاکرات صلح است.

در حال حاضر درگیری روسیه و اوکراین همچنان در بن بست است و امکان کاهش آن در کوتاه مدت دشوار است. با این حال، هیچ کس نمی تواند یک جنگ فرسایشی طولانی مدت را تحمل کند و اثرات سرریز آن هوشیاری گسترده ای را در جامعه بین المللی برانگیخته است. تأثیر این بحران بر تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه که نیاز فوری به اهداف توسعه خود دارند، به ویژه مستقیم و قوی است. دقیقاً به همین دلیل است که این کشورها تمایلی به انتخاب طرف های درگیری ندارند اما مشتاقانه امیدوارند که همه طرف ها بتوانند راه حل منطقی و مسالمت آمیز بیابند.

موضع چین در قبال مسئله اوکراین، موضعی است که می توان آن را به عنوان «بی طرفی فعال» توصیف کرد

از زمان وقوع بحران اوکراین، چین همیشه به انجام آنچه درست است پایبند بوده و مسیر عینی و عدالت را دنبال کرده است. این سند 12 حوزه را در بر می گیرد: احترام به حاکمیت همه کشورها، ترک ذهنیت جنگ سرد، توقف خصومت ها، از سرگیری مذاکرات صلح، حل بحران انسانی، حفاظت از غیرنظامیان و اسیران جنگی، ایمن نگه داشتن نیروگاه های هسته ای، کاهش خطرات استراتژیک، تسهیل تجارت غلات، توقف تحریم های یکجانبه، پایدار نگه داشتن زنجیره های صنعتی و تامین و ترویج بازسازی پس از جنگ. این موارد نه تنها پیشنهاد منسجم چین را تکرار کرد، بلکه نگرانی‌های منطقی همه کشورها را نیز بیان نمود که نشان‌دهنده بزرگترین مخرج مشترک جامعه بین‌المللی در مورد اوکراین است.

موضع چین در قبال مسئله اوکراین بی طرف است اما منفعلانه نیست و موضعی است که می توان آن را به دقت به عنوان «بی طرفی فعال» توصیف کرد. مقاله موضع چین منعکس کننده خواسته های روسیه و اوکراین است و همچنین به موضوعات بین المللی گسترده تری مانند جنگ هسته ای، امنیت غذایی و ثبات استراتژیک جهانی می پردازد. این سند بسیار فشرده و خاص است و ارتباط زیادی با وضعیت فعلی دارد. به طور کامل پیچیدگی و دشواری موضوع را تشخیص می دهد و نگرش مسئولانه چین را نشان می دهد که بیکار نمی ایستد، آتش را دامن نمی زند و مخالف سوء استفاده از موقعیت است.

اقدامات چین نشان دهنده تلاش های این کشور برای حل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره و ایجاد یک ساختار امنیتی منطقه ای برای دستیابی به صلح است

واقعیت این است که نباید از کسی انتظار داشته باشیم راه حلی جادویی ارائه دهد که بلافاصله بحران اوکراین را حل کند. هیچ شخص، کشور یا سازمان بین المللی نمی تواند به این امر دست یابد. همانطور که در مقاله موضع بیان شده است، مسائل پیچیده راه حل ساده ای ندارند. با این حال مهم نیست که مشکل چقدر پیچیده است، ما نباید از گفتگو و مذاکره دست بکشیم. مهم نیست که اختلاف چقدر تند باشد، ما باید در جستجوی راه حل سیاسی پافشاری کنیم و مهم نیست که شرایط چقدر سخت است، ما باید به صلح فرصت دهیم. مقاله موضع منتشر شده توسط چین نشان دهنده تلاش ها برای حل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره و ایجاد یک ساختار امنیتی منطقه ای برای دستیابی به صلح است.

البته مردم در سراسر جهان متوجه هستند که برخی در آمریکا و غرب ظاهراً نمی خواهند طرف های درگیر به میز مذاکره بازگردند و سعی می کنند آب را بیشتر گل آلود کنند و به دنبال منافع خود باشند. درست قبل از اولین سالگرد درگیری روسیه و اوکراین، نظریه موسوم به مسئولیت چین در قالب های مختلف ظاهر شده است.

برای مثال، آمریکا و ناتو که آغازگر درگیری بودند، بارها و بی‌اساس ادعا کرده‌اند که چین «ممکن است سلاح در اختیار روسیه قرار دهد» تا چین را تحت فشار قرار دهد. با این حال، برای همگان مشخص است که کدام طرف به طور مداوم سلاح های سنگین را به میدان جنگ تحویل می دهد و حتی حوادث تلخی مانند بمباران خط لوله نورد استریم برای جلوگیری از بازگشت هر دو طرف به میز مذاکره رخ داده است.

از نظر آمریکا و غرب، هر راه حلی که روسیه را در جنگ اوکراین تحت فشار قرار ندهد، راه حل خوبی نیست

در حال حاضر آمریکا و غرب از یک سو روابط دوستانه چین با روسیه را زیر سوال می برند و به آن حمله می کنند و از سوی دیگر از چین می خواهند که از این رابطه برای ایفای نقشی که انتظار دارند در بحران اوکراین استفاده کند. این اظهارات متناقض است.

از نظر آمریکا و غرب، هر راه حلی که روسیه را تحت فشار قرار ندهد، راه حل خوبی نیست. هنگامی که آنها فشار شدیدی بر روسیه وارد می کنند، تماس های عادی بین سایر کشورها و روسیه به وضوح آشکار به نظر می رسد. در واقع آنها نمی توانند یک موضع بی طرف را تحمل کنند. در مقابل، روسیه و اوکراین به عنوان طرف های مربوطه جنگ، نگرش کلی مثبتی نسبت به موضع چین دارند. این مهم بسیار قابل تامل است.

برای نخبگان سیاسی در ایالات متحده آمریکا و غرب ضروری است که مقاله موضع 12 ماده ای چین را به دقت مطالعه کنند. اگرچه هدف آن درگیری کنونی بین روسیه و اوکراین است، اما می‌تواند به عنوان مرجعی برای آشفتگی‌ها و درگیری‌هایی باشد که در سایر نقاط جهان رخ می‌دهد، که بیشتر آن‌ها ارتباط نزدیکی با سیاست‌های خارجی آمریکا و غرب دارند.

چگونگی جلوگیری از وقوع فجایع بشردوستانه در سرچشمه و دستیابی به صلح پایدار و امنیت جهانی، چیزی است که جهان باید در سالگرد یکساله درگیری روسیه و اوکراین بیشتر به آن توجه کرد. موقعیت و دیدگاه های پیشنهادی چین نیز در طول زمان ماندگار خواهد بود و ارزش تاریخی درخشان خود را در طول تاریخ به نمایش می گذارد.

کد خبر: ۲۰۸٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha