۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
نخستین نمایشگاه سلامت بنیان برگزار شد| ایران با تحریم های اقتصادی قوی تر از قبل به میدان آمد
بازار گزارش می دهد

نخستین نمایشگاه سلامت بنیان برگزار شد| ایران با تحریم های اقتصادی قوی تر از قبل به میدان آمد

نخستین نمایشگاه سلامت بنیان با حضور بیش از ۸۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی آغاز به فعالیت کرد.

بازار؛ گروه صنعت: نخستین نمایشگاه سلامت بنیان «محصولات دانش بنیان حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی» با حضور بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید حیدر محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، کنستانتینو چیوانگا معاون رییس جمهور و وزیر بهداشت زیمبابوه، محمد عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، مریم قاسمی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی با حضور بیش از ۸۰ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه برگزار شد.

حضور دانش بنیان برکت با داروی ریکالرسل

سید حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو در ابتدای این رویداد بیان داشت: در حال حاضر توانسته ایم به لحاظ عددی حدود ۹۹ درصد از اقلام دارویی مورد نیازمان را تولید ‌کنیم. این نیز در در شرایطی است که برخی کشورها تحریم‌ های ظالمانه ‌ای علیه ایران اعمال کرده ‌اند. بنابراین در صورتی که به برکت شرکت‌های فناورانه مان به این حد از تولید داخلی نمی‌ رسیدیم به طور قطع امروز با بحران بزرگی در زمینه تامین اقلام داروها، تجهیزات و ملزومات مصرفی و مواد غذایی رو به رو می شدیم.

وی اضافه کرد: به طور کلی ۴۷۵ شرکت در حوزه دارو، بیش از ۳۷۷ شرکت در زمینه غذا و ۳۲۸ شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی در زمینه دانش بنیان فعال هستند که در این نمایشگاه بیش از ۸۰ شرکت دانش‌ بنیان به عنوان شرکت‌های برتر حاضر هستند تا محصولات خود را به نمایش بگذارند.

محمدی با اشاره به اینکه امسال به لحاظ عددی حدود ۹۹ درصد از اقلام دارویی مورد نیازمان را خودمان تولید می کنیم و به لحاظ ریالی ۸۳ درصد از داروهای مورد نیازمان در کشور تولید می ‌شود افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی اعم از مصرفی و سرمایه‌ ای هم به توانمندی‌ های خوبی رسیده‌ایم. برخی از دستگاه‌ های سرمایه‌ ای مانند ونتیلاتور برای اولین بار در کشور ما تولید شده ‌اند و نیاز به حمایت دارند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از اهداف این نمایشگاه عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان و کاهش وابستگی به واردات در حوزه سلامت است، تاکید کرد: امروز از یک سری از محصولات دانش ‌بنیان نیز رونمایی کردیم؛ اعم از آلبومین که علی‌رغم اینکه سال ‌ها است به واردات این محصول وابسته هستیم، اما خوشبختانه از اواخر سال گذشته و امسال این فرآورده در کشور تولید شده است.

داروی سلول درمانی ریکالرسل که برای درمان لک و پیس است که برای اولین بار از سلول های زنده تولید شده و توسط شرکت دانش بنیان سل تک فارمد از گروه دارویی برکت رونمایی شد

محمدی ادامه داد: داروی سلول درمانی ریکالرسل که برای درمان لک و پیس است که برای اولین بار از سلول های زنده تولید شده و توسط شرکت دانش بنیان سل تک فارمد از گروه دارویی برکت در اختیار بیماران قرار می گیرد. همچنین یکی از داروهای مورد نیاز نوزادان که در گذشته نیاز به واردات گسترده آن بود توسط یک شرکت دیگر تولید شده است. داروی بیهوشی بوپیواکائین که مهر و آبان ماه سال جاری به شدت دچار کمبود بود را یک شرکت دانش بنیان دیگر تولید کرده است.

مدیرعامل سازمان غذا و دارو اضافه کرد: شاید در سالیان گذشته این افتخار رونمایی از محصولات استراتژیک دارویی برایمان خیلی کمتر فراهم بود و امسال به لطف محققان حوزه دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی به خودکفایی رسیده ایم.

محمدی تاکید کرد: در حوزه ماده اولیه تولیدات خیلی خوبی را داشتیم و محصولات زیادی در این زمینه در آستانه رونمایی قرار دارند. هدف ما از برگزاری نمایشگاه سلامت بنیان این بود که از عزیزانی که در این حوزه فعالیت دارند تقدیر و بتوانیم مشکلات آن ها را برطرف کنیم. همچنین از سایر مسئولان می خواهیم که بیایند و توانمندی های ما را ببینند و به این توانمندی ها افتخار کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سازمان غذا و دارو این است که تولید را به حدی تقویت کند که در صادرات محدودیتی ایجاد نشود اظهار داشت: در سال آینده با توجه به اینکه مشکل ارز ترجیحی نداریم، با تامین پایدار، مشکل صادرات هم رفع می‌شود. پیش ‌بینی ما برای صادرات دارو در سال آینده ۲۰۰ میلیون دلار است. یکی از موانع صادرات ما ارز ترجیحی بود چرا که به طور طبیعی وقتی به محصولی یارانه می‌ دهیم، اجازه صادرات آن را نداریم. دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک تحت حمایت ۱۰۰ درصدی یارانه و بر این اساس صادراتشان بسیار محدود بود.

تولید ۹۹ درصدی اقلام دارویی و ۴۰ درصدی تجهیزات پزشکی

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این مراسم بیان داشت: حضور جوانان و دانشمندان در نمایشگاه سلامت بنیان برای ما غنیمت بسیار بزرگی است. اگر به شرایط کشور بعد از انقلاب اسلامی نگاه کنیم، به طور حتم پیشرفت‌ های زیادی را شاهد هستیم که یکی از بزرگترین آن ها در حوزه سلامت است.

وی اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران توانسته در دنیا افتخارات بزرگی را برای خود به دست بیاورد. این درحالی است که تا قبل از انقلاب بزرگ اسلامی علاوه بر اینکه وابستگی ۱۰۰ درصدی به غربی‌ها داشتیم و در کوچک ‌ترین کارهایمان به آن ها نیاز داشتیم؛ به طوری که در ساده‌ ترین درمان ها باید بیمار را به خارج از کشور اعزام می کردیم. همچنین اکنون نزدیک به ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی و ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم. همچنین از نظر نیروی انسانی دانشمند، مخترع و مبتکر نیز از سرمایه بسیار خوبی برخوردار هستیم.

عین‌اللهی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون همواره مورد تهاجم دشمن قرار داشتیم و تحریم های ناجوان مردانه ‌ای را علیه ایران اعمال کردند و همه این ‌ها برای این بود که به انقلاب ضربه بزنند که خوشبختانه موفق نشدند. تحریم ‌ها نه‌ تنها ما را ضعیف نکرد، بلکه قوی تر شدیم و به جایی رسیدیم که خودمان مملکت مان را بسازیم.

حدود ۹۹ درصد اقلام دارویی در داخل کشور تولید می ‌شود و فقط یک درصد باقی می ماند که ۱۳ درصد هزینه‌ های صنعت را در بر می گیرد

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دوست، درخواست ارتباط دوستانه با ما را دارند بیان کرد: در ژنو با ۱۰ کشور مذاکره دو جانبه داشتیم. در G۵ با پاکستان، افغانستان و عراق و در شانگهای با کشورهای دوست مذاکره داریم. اکنون بالغ بر ۲۰ کشور از ما درخواست دارو، تجهیزات و امکانات دارند. همچنین در سوریه به طور کلی فارماکوپه ما را پذیرفتند و در عراق هم این اتفاق افتاده است. بر این اساس برنامه صادرات دارو و تجهیزات تولید داخلی را در لیست اهدافمان قرار داده ایم.

عین‌اللهی با بیان اینکه دولت باید به شرکت‌ های دانش بنیان توجه ویژه‌ ای داشته باشد گفت: امکانات و تسهیلات خوبی برای حمایت از این شرکت‌ها دیده شده که باید عملیاتی شود. گام خوبی که برداشته شده، حرکت شرکت‌های دانش بنیان است، اما گام بزرگ‌ تر تجاری ‌سازی این شرکت‌ ها است. برای تجاری‌سازی از همه مردم و به ‌ویژه از سرمایه ‌گذاران بخش خصوصی می‌ خواهیم که به جوانان دانشمند مان کمک کنند. در عین حال از مسئولان هم درخواست داریم که مقداری ساختارها و سیستم‌ ها را تسهیل کنند. یکی از مشکلات مان این است که جوانان در بروکراسی سازمان گرفتار می شوند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۹۹ درصد اقلام دارویی در داخل کشور تولید می ‌شود. با این حال یک درصد باقی مانده ۱۳ درصد هزینه‌ های ما را در بر می گیرد و امیدواریم روزی جشن خودکفایی کامل در این حوزه را بگیریم. علاوه بر این اکنون ۴۰ درصد تجهیزات ‌مان در داخل تولید می‌ شود. البته تولید داخلی باید کیفیت هم داشته باشد و برای ما کیفیت بسیار مهم است. در عین حال باید به اندازه نیاز و مصرف داخل تولید شود. بنابراین اگر دو شرط کیفیت و تولید به اندازه نیاز را داشته باشد، قطعا از تولیدات داخلی استفاده می ‌کنیم.

۴۵ سال دشمنی کشورهای غربی نتیجه عکس داد

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: اکنون وارد ۴۵ سالگی نظام جمهوری اسلامی شدیم و همین تعداد سال است که تحریم هستیم. حتی در زمان کرونا واکسن به ما ندادند، با این حال شاهدیم که اکنون بهترین نوع واکسن‌های دنیا را در داخل کشور و از سوی شرکت ‌های دانش ‌بنیان تولید می شود. با واکسن‌ هایی که داشتیم، توانستیم شرایط کشور را از نظر کرونا پایدار کنیم. در حالی که در آمریکا، کشورهای اروپایی، ژاپن، کره و ... هنوز مرگ ‌و میر ناشی از کرونا در آن ها بسیار بالا است.

شهریاری با اشاره به دستاوردهای صنعت دفاعی کشور تاکید کرد: امروز دشمنان ایران از جمله آمریکا از صنعت موشکی و دفاعی ما حرف می‌ زنند و نسبت به پیشرفت های صورت گرفته اذعان می کنند. همین پیشرفت ها را امروز در حوزه سلامت هم شاهد هستیم. علاوه بر این در زمینه تولید بسیاری از داروهای های ‌تک و تجهیزات پزشکی خودکفا شدیم و حتی به صادرکننده تبدیل شده‌ایم.

وی افزود: البته همچنان در صنعت دارو مشکلاتی داریم و نیازمان بیشتر است. باید به سمتی پیش رویم که هیچ دغدغه‌ای در زمینه دارو برای هموطنان ما وجود نداشته باشد. قطعا هم یقین داریم که نخبگان کشور، توان تولید تمام مواد اولیه داروها را دارند. اگر اکنون تولید مواد اولیه دارویی در کشور ۳۰ الی ۴۰ درصد است، به طور حتم می ‌توانیم این را به ۷۰ تا ۸۰ درصد آن هم در زمان کوتاه برسانیم.

امروز وضعیت بهداشت و درمان در حدی پیشرفت کرده است که در هیچ موردی از اقدامات پزشکی و جراحی به خارج از کشور نیاز نداریم

شهریاری ادامه داد: در زمینه دارو باید بتوانیم مقدار زیادی از هزینه‌های کشور و بهداشت و درمان را از طریق داروهای های‌ تک و تجهیزات پزشکی روز دنیا به دست بیاوریم. خوشبختانه امروز وضعیت بهداشت و درمان ما در حدی است که در هیچ موردی از اقدامات پزشکی و جراحی به خارج از کشور نیاز نداریم و حتی مردم بسیاری از کشورهای منطقه و بسیاری از ایرانیانی که در آمریکا و اروپا هستند، برای دریافت خدمات پزشکی بهتر به داخل کشور بر می گردند و خدمات مورد نیازشان را دریافت می ‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه پزشکی جزو کشورهای پیشرو دنیا هستیم و می‌توانیم در این زمینه با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم، افزود: باید بیشتر به نخبگان‌ مان توجه کنیم. هنوز نتوانستیم آنطور که باید و شاید به ویژه از نظر مالی بسیاری از جوانان نخبه کشور را تامین کنیم که امیدوارم در این زمینه هم بتوانیم اقدامات بیشتری را انجام دهیم.

گفتنی است در ادامه کنستانتینو چیوانگا معاون رییس جمهور و وزیر بهداشت زیمبابوه که از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت ایران بازدید به عمل آورده بود نیز طی سخنانی از این همه پیشرفت اظهار شگفت زدگی کرد و از مسئولان درخواست داشت تا روابط بین دو کشور در حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی بیش از پیش تقویت شود.

کد خبر: ۲۰۸٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha