۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
آزادسازی شکر تصمیمی تلخ یا شیرین؛ نارضایتی مردم از آشفتگی بازار
بازار بررسی می‌کند؛

آزادسازی شکر تصمیمی تلخ یا شیرین؛ نارضایتی مردم از آشفتگی بازار

مشهد- دولت از ابتدای سال‌جاری سهمیه شکر اصناف و بخش صنعت را حذف و ستاد تنظیم بازار سهمیه‌ای از این بخش به واحدهای تولیدی حوزه صنف و صنعت اختصاص نخواهد داد و فعالان این حوزه ناگزیرند از این ‌پس نیاز خود را با نرخ آزاد از بازار یا با ارز نیمایی تأمین کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: متولیان بخش خصوصی در حوزه صنف و صنعت خراسان رضوی معتقدند حذف سهمیه شکر با ارز ۴۲۰۰ تومانی  یا همان یارانه‌ای برای محصولاتی که ماده اولیه آن‌ها به آن وابسته است در آینده نزدیک باعث افزایش قیمت این نوع محصولات خواهد شد.

بااین‌حال حذف سهمیه یارانه‌ای شکر برای صنف و صنعت موافقان و مخالفانی در بین فعالان بخش خصوصی دارد، برخی می‌گویند، حذف سهمیه شکر قیمت شیرینی، شکلات، نبات و آب‌نبات و هر آنچه را که شکر به‌عنوان ماده اولیه آن به شمار می‌رود به‌زودی افزایش خواهد داد و این برای مردم مشکل‌آفرین خواهد بود.

به‌طور مثال در مشهد تعداد۲۳۷ کارگاه تولید نبات و آب‌نبات و تعداد  ۷۰۰ واحد قنادی فعالیت دارند که افزایش قیمت شکر بنا بر صاحبان این واحدها افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

نرخ‌های واقعی پس از کرونا نمایان خواهد شد
در همین رابطه یکی از تولیدکنندگان شیرینی به ما می‌گوید: در حال حاضر مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا خرید چندانی بابت استفاده محصولاتی ازجمله شیرینی و یا شکلات ندارند.

علی وزیری اظهار می‌کند: باوجود افزایش قیمت شکر از ابتدای سال اما تولیدکنندگان ازآنجاکه در این ایام مشتری چندانی ندارند لذا افزایش قیمتی هم نداشتند.

وی یادآور می‌شود: اما پس از دوران کرونا با بازگشایی تالار ه و برپایی مراسم‌ها تقاضا برای خرید شیرینی و شکلات افزایش خواهد داشت و به‌طور حتم قیمت‌ها آن موقع نرخ واقعی و تأثیر خود را در بازار نشان می‌دهد.

تعداد۲۳۷ کارگاه تولید نبات و آب‌نبات و۷۰۰ واحد قنادی در مشهد فعالیت دارند که قیمت شکر بنا بر نظر صاحبان این واحدها افزایش را به دنبال خواهد داشت

وی بیان می‌کند: البته آزادسازی نرخ شکر مزایایی هم دارد و آن‌هم جلوگیری از رانت‌خواری برخی افراد است که حواله‌های شکر را بدون استفاده در تولید به بازار آزاد می‌فروختند.

افزایش قیمت محصولات مرتبط با شکر
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به‌عنوان یکی از مخالفان حذف یارانه شکر اظهار کرد: حذف یارانه شکر قیمت محصولاتی را که ماده اولیه آن‌ها شکر است افزایش می‌دهد و به‌طور میانگین در تولید اغلب محصولات صنایع غذایی شکر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

حسن حسینی به بازار گفت: از دی‌ماه سال گذشته تاکنون بخش صنعت خراسان رضوی از سهمیه شکر ستاد تنظیم بازار بی‌بهره مانده است و فعالان اقتصادی این بخش شکر موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه کردند بااین‌حال به خاطر رعایت حال مردم قیمت محصولات خود را چندان افزایش ندادند.

وی ادامه داد: تولید بسیاری از محصولات موردنیاز مردم با شکر انجام می‌شود لذا دولت باید به نحوی سیاست‌گذاری می‌کرد که حداقل در ماه مبارک رمضان حق‌وحقوق قشر مستضعف پایمال نشود.

دسترسی راحت به شکر
رئیس اتاق اصناف مشهد البته نظری موافق با آزادسازی نرخ شکر دارد و در این راستا به ما می‌گوید: حدود یک ماه است که سهمیه شکر یارانه‌ای صنوف حذف‌شده و تا زمانی که تولیدات بدون شکر یارانه‌ای به بازار برسد، مدتی طول می‌کشد اما طی یکی دو ماه آینده شاهد افزایش قیمت این نوع محصولات در بازار خواهیم بود.

محمود بنا نژاد اظهار می‌کند: اینکه سهمیه شکر یارانه‌ای برای بخش‌های صنف و صنعت در نظر گرفته شود، عده‌ای زحمت آوردن این سهمیه را به دوش بکشند و عده‌ای دیگر نظارت بر توزیع این سهمیه را داشته باشند، انرژی بسیار از دولت و فعالان اقتصادی می‌گیرد.

وی در این راستا اعتقاد دارد: این پروسه موجب می‌شود درنهایت کالای تولیدی حاصل از این فرآیند نیز به‌طور کامل به دست مصرف‌کننده واقعی نرسد.

رعایت حقوق مصرف‌کننده
عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران بیان می‌کند: من موافق حذف یارانه از کالاهای اساسی مورد مصرف بخش‌های صنف و صنعت هستم زیرا بخشی از این یارانه به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.

بنا نژاد عنوان می‌کند: تولیدکننده ما با شکر یارانه‌ای نسبت به تولید مواد غذایی اقدام و سپس آن را صادر می‌کند و سود آن را هم می‌گیرد اما درواقع این تولیدکننده از یارانه متعلق به قشر مستضعف کشور و شکر یارانه‌ای استفاده کرده و نکته همین‌جاست که ما برای اقشارمردم یارانه شکر می‌دهیم اما در عمل این یارانه به خارج از کشور هدایت می‌شود.

وی اظهار می‌کند: حال که سهمیه یارانه‌ای شکر بخش‌های صنف و صنعت حذف‌شده است و لذا دیگر تولیدکنندگان دردسر گذشته مانند انتظار کشیده و یا زحمت حمل شکر از کارخانه هفت‌تپه خوزستان را برای تأمین شکر نخواهند داشت و شکر را به‌راحتی با ارز نیمایی یا آزاد از بازار تهیه می‌کنند.

بنانژاد بابیان اینکه افزایش قیمت شیرینی، شکلات، نبات و آب‌نبات در بازار اجتناب‌ناپذیر است، ادامه داد: بااین‌حال قیمت تابع شرایط عرضه و تقاضا است به‌گونه‌ای که در حال حاضر قیمت شکر افزایش‌یافته اما مشاهده می‌کنید که نرخ محصولات تغییر نکرده است.

خانواده‌ها نگران نباشند
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه حذف یارانه شکر تا چه میزان می‌تواند در سبد معیشتی خانواده‌ها تأثیرگذار باشد به ما گفت: ازاین‌پس فقط سهمیه شکر خانوار از محل طرح تنظیم بازار و ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین می‌شود که قیمت آن با سال گذشته تغییری نخواهد داشت.

حال که سهمیه یارانه‌ای شکر بخش‌های صنف و صنعت حذف‌شده  لذا دیگر تولیدکنندگان دردسر گذشته مانند انتظار کشیدن و یا زحمت حمل شکر از کارخانه هفت‌تپه خوزستان را ندارند

علی غفوری مقدم با اشاره به وجود ۸۳ هزار تن شکر در انبارهای استان و نبود هیچ کمبود از این نظر افزود: این میزان شکر جزو ذخایر استراتژیک کشور است که در انبارهای استان‌های مختلف ازجمله خراسان رضوی وجود دارد.

 وی افزود: تا هفته آخر اسفندماه علاوه بر سهم شکر خانوار، سهم بخش‌های صنعت و اصناف نیز از محل طرح تنظیم بازار یا شکر وارداتی با ارز دولتی تأمین می‌شد ولی از ابتدای امسال سهمیه شکر اصناف و صنعت با ارز دولتی حذف شد.

علی غفوری مقدم افزود: برای اصناف و بخش صنعت، شکر وارداتی با ارز نیمایی در نظر گرفته‌شده است که قیمت آن نسبت به قبل افزایش دارد.

کد خبر: ۲۰٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha