۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت آهن در مشهد  و تاثیر آن بر قیمت مسکن

افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت آهن در مشهد و تاثیر آن بر قیمت مسکن

افزایش بی رویه قیمت آهن مشکلات بسیاری را برای بازار مسکن و ساختمان سازان مشهدی به وجود آورده است.

به گزارش بازار، در چند ماه اخیر قیمت آهن آلات روند افزایشی را طی کرده است. روند افزایشی قیمت آهن در مشهد  تا کنون ادامه دارد و به صورت لحظه‌ای دچار نوسان می‌شود. این شرایط، علاوه بر اینکه امکان انجام معاملات را با چالش‌هایی مواجه نموده است، باعث شده که قیمت نهایی ساخت مسکن در مشهد و خراسان رضوی هم،  همانند دیگر نقاط کشور افزایش داشته باشد.

قیمت مسکن چقدر به قیمت آهن وابسته است؟

آهن آلات در واقع از مهمترین مصالح ساختمانی هستند که در ساخت مسکن به کار برده می‌شوند. میلگرد و تیرآهن، کاربردهای زیادی در ساخت سازه‌های مختلف دارند. لذا قیمت میلگرد علاوه بر بازارآهن، بر قیمت مسکن نیز تاثیر مستقیم دارد. میلگرد آجدار، تیرآهن، نبشی، ناودانی و ورق سیاه از جمله مقاطع فولادی پرکاربردی هستند که در ساختمان‌سازی به کار می‌روند.

به صورت کلی برای هر مترمربع ساختمان، به ۶۰ تا ۶۷ کیلوگرم میلگرد نیاز است. در حالی که برای هر مترمکعب از آن حداقل ۱۵۰ کیلوگرم سیمان نیاز است. همین امر اهمیت میلگرد در استحکام و قدرت بخشیدن به ساختمان را نشان می‌دهد. قانون عرضه و تقاضا نیز یکی دیگر از موارد موثر بر قیمت آهن و قیمت مسکن است.

چنانچه قیمت فولاد به دلیل افزایش قیمت دلار دچار نوسان شود، به دلیل پایین بودن قدرت خرید، میزان تقاضا برای آهن‌آلات تغییر چندانی ندارد. اغلب مشتریان اصلی بازار آهن‌آلات، فعالان حوزه ساخت و ساز هستند که کاهش تقاضا از سوی آن‌ها به معنای کاهش اجرای پروژه‌های عمرانی است.

در صورتی که ساخت و ساز مسکن کاهش یابد، عرضه در بازار مسکن نیز کاهش خواهد یافت و زمانی که عرضه کم باشد، قیمت بالاتر خواهد رفت. بنابراین قدرت خرید کاهش یافته و منجر به ایجاد رکود در بازار مسکن و حتی بازار آهن و فولاد خواهد شد.

حتی اگر تقاضا کاهش نیابد در نهایت ساختمان ها با قیمت بسیار بالا ساخنه می شوند که مردم  توان خرید را ندارند و مشکلات بسیاری به وجود می آید.

قیمت آهن به چه مواردی بستگی دارد؟

قیمت آهن به موارد بسیاری بستگی دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نوسانات نرخ ارز
  • وضعیت بازار بورس
  • میزان عرضه و تقاضا
  • هزینه حمل و نقل
  • تناژ محصول
  • برند محصول
  • قیمت ضایعات

معیارهای فوق باعث تغییر نوسانات قیمت آهن‌آلات می‌شود. به کمک این معیارها می‌توان به پیش‌بینی قیمت آهن بپردازید. بازار آهن و به ویژه تیرآهن تأثیر مستقیمی بر قیمت مسکن و سایر بخش های خدماتی و ساختمانی خواهد داشت. پیش‌بینی قیمت‌ها در این بازار می‌تواند نگاه سرمایه‌گذاران به این بخش‌ها را تغییر دهد و تا حدودی مسیر بازار را مشخص کند.

افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت آهن

عوامل بسیاری سبب شده است که قیمت آهن شیب صعودی را طی کند و به نحوی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم خود را روی سایر محصولات قرار بدهد. از نمودارهای آماری و ارقامی که در سایت مشهد فولادتوس  درج شده است، می‌توان نتیجه گرفت، قیمت تیرآهن در هفته اول اسفند ۱۴۰۱ به حداکثر نرخ خود، یعنی افزایش ۱۳۰ درصدی رسیده است که همچنان این روند صعودی ادامه دار است. قیمت آهن در آبان ماه ۱۴۰۱ از قیمت ۲۵۰۰۰۰۰ هزار تومان به ۷۲۳۰۰۰۰ هزار تومان در هفته اول اسفند ۱۴۰۱ رسید. نمودار افزایش قیمت آهن در مشهد طی ۳ ماه اخیر، در تصویر زیر درج شده است.

قیمت تیرآهن در انبار مشهد

تاثیر افزایش قیمت ۱۳۰ درصدی آهن بر قیمت مسکن در مشهد

مشهد پس از تهران و تبریز پر جمعیت‌ترین شهر ایران به شمار می‌رود و طبق آخرین سرشماری‌ها جمعیت مشهد به ۳ میلیون نفر رسیده است. همین امر نشان می‌دهد تقاضا برای مسکن در این شهر رو به افزایش خواهد بود و نیاز است به همان میزان تقاضا، عرضه مسکن نیز وجود داشته باشد. متاسفانه با افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت آهن و افزایش نرخ مصالح ساختمانی، پیش‌بینی می‌شود، هزینه نهایی ساخت و ساز در مناطق مختلف مشهد بسیار چشم‌گیر است و کمتر افرادی برای ساخت مسکن رغبت نشان می‌دهند. با رشد قیمت آهن و این ابرتورم قیمت مسکن درتمام مناطق مشهد، افزایش یافته می  یابد. مخصوصا در مناطق در حال رشد مثل الهیه، مجیدیه، امیریه افزایش قیمت بیشتری را خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ با کاهش عرضه و ساخت و ساز مسکن و افزایش شدید و عجیب مصالح  قیمت مسکن در مشهد نیز با افزایش مواجه شود.

کد خبر: ۲۰۸٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha