۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
بالون خبرساز، آسمان روابط اقتصادی چین و امریکا را متشنج می کند؟
گلوبال تایمز بررسی کرد

بالون خبرساز، آسمان روابط اقتصادی چین و امریکا را متشنج می کند؟

تحلیلگران معتقدند روابط اقتصادی پایدار و سالم چین و ایالات متحده آمریکا نقش کلیدی در جلوگیری از افزایش بیشتر اختلافات بین دو اقتصاد بزرگ جهان در بحبوحه حادثه بالون ایفا می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در پی انهدام یک بالون پرتاب‌شده از پکن توسط آمریکا، روابط چین و آمریکا بیش از پیش متشنج شده است. این بالون پیش از این که توسط آمریکا بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون شود، در سراسر حریم هوایی آمریکا حرکت کرد.

چین مدعی مالکیت بالون شد و اصرار داشت که این یک هواگرد بدون سرنشین نظارت بر آب و هوا بوده که از مسیر خارج شده اما آمریکا هنوز در این خصوص متقاعد نشده است. اما مقامات آمریکایی گفته‌اند اگرچه بالون هیچ تهدید نظامی یا فیزیکی را ایجاد نکرد اما احتمالا از آن برای نظارت و جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است.

حادثه بالون روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا را در میان سیگنال‌های متفاوت از سوی واشنگتن، از سرکوب فزاینده صنعت فناوری پیشرفته چین، رویکرد جدایی غرب و چین و سفر وزیر امور خزانه داری آمریکا جهت دیدار با همتای چینی با وجود تیرگی روابط دوجانبه را تحت تاثیر قرار داد.

وزارت بازرگانی چین نیز در یک سیگنال واضح که نشان‌دهنده باز بودن چین برای گفت‌وگو با ایالات متحده است، گفت که چین از سفر یلن به چین استقبال می‌کند، زیرا حفظ ارتباطات عادی برای هر دو کشور مهم است

نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که دولت بایدن در پی ممنوعیت گزارش شده برای قطع ارتباط هواوی با تمام تامین کنندگان آمریکایی که ممکن است در ماه می اعلام شود، آماده است محدودیت های جدیدی را برای شرکت های آمریکایی که بودجه توسعه فناوری های محاسباتی پیشرفته در چین را تامین می کنند، اعمال کند. واشنگتن همچنین سال گذشته ممنوعیت گسترده ای را برای کنترل صادرات نیمه هادی به چین وضع کرد.

ناظران معتقدند که رابطه اقتصادی پایدار و سالم چین و آمریکا نقش کلیدی در جلوگیری از افزایش بیشتر اختلافات بین دو اقتصاد بزرگ جهان دارد و توپ در زمین واشنگتن است تا عملگرایی در رفع موانع و رسیدگی به نگرانی‌های اصلی چین را نشان دهد.

وزارت بازرگانی چین نیز در یک سیگنال واضح که نشان‌دهنده باز بودن چین برای گفت‌وگو با ایالات متحده است، گفت که چین از سفر یلن به چین استقبال می‌کند، زیرا حفظ ارتباطات عادی برای هر دو کشور مهم است. از دیدگاه چین، این اصل که همکاری برای هر دو طرف سودمند است، بدون تغییر باقی می ماند و تمایل به ادامه تقویت روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا تغییر نکرده است.

در یک سخنرانی ویدئویی با موضوع پیش بینی سال ۲۰۲۳ که توسط شورای بازرگانی ایالات متحده و چین (USCBC) سازماندهی شد، کاردار سفارت چین در ایالات متحده، «ژو ژویوان»، نقش مهم اقتصاد چین و ایالات متحده را برجسته کرد و گفت: تثبیت روابط اقتصاد میان دو طرف نقش مهمی در روابط دوجانبه بازی می کند و تاکید کرد که هر دو طرف نباید اجازه دهند حادثه بالون هوایی تلاش های دو طرف در حفظ ثبات روابط چین و آمریکا را خنثی کند.

وی افزود: ما امیدواریم جامعه تجاری ایالات متحده عوامل منفی که همکاری را تضعیف می کند مهار کند و برای بازگرداندن روابط چین و ایالات متحده به مسیر درست با یکدیگر همکاری کند و ثبات و اطمینان بیشتری به روابط اقتصادی دوجانبه تزریق کند.

«او ویون»، مقام ارشد تجاری و یکی از اعضای شورای اجرایی انجمن چین برای مطالعات سازمان تجارت جهانی، شرکت‌های آمریکایی و جامعه تجاری را تشویق کرد تا نقش فعال و مثبت بیشتری در تقویت روابط اقتصادی دوجانبه ایفا کنند و هشدار داد که پیامدهای قطع کامل ارتباط با بازار چین می تواند برای کسب و کار آنها مضر باشد.

«کریگ آلن»، رئیس شورای بازرگانی ایالات متحده آمریکا و چین در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا گفت که شرکت‌های آمریکایی مشتاق ادامه کاوش در بازارهای چین هستند. وی تاکید کرد: اقتصاد دو کشور نباید از یکدیگر جدا شود و تنها تقویت همکاری ها برای هر دو طرف مفید است.

روابط اقتصادی خوش خیم چین و ایالات متحده همچنین برای تقویت اقتصاد ایالات متحده که اکنون تحت فشارهای متعدد تورم، رکود و بحران بدهی قرار دارد، وزن ویژه ای دارد

به گفته ناظران، روابط اقتصادی خوش خیم چین و ایالات متحده همچنین برای تقویت اقتصاد ایالات متحده که اکنون تحت فشارهای متعدد تورم، رکود و بحران بدهی قرار دارد، وزن ویژه ای دارد. «گائو لینگیون»، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن گفت: مشکل اصلی که جانت یلن می خواهد با سفر به چین حل کند، بحث بدهی است، نه اقتصاد و تجارت. برخی از اقدامات اخیر چین در مورد اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده بر اساس اصول بازار می تواند تاثیری بر بازار اوراق قرضه ایالات متحده داشته باشد، به ویژه زمانی که ایالات متحده به سقف بدهی رسیده است.

گائو پیش‌بینی کرد که ایالات متحده آمریکا برای مدتی به تبلیغات در مورد حادثه بالون هوایی ادامه خواهد داد و مثل این است که آمریکا اسلحه را برداشته و باید از آن علیه چین استفاده کند. همچنین ممکن است به عنوان ابزاری برای افزایش فشار بر طرف چینی عمل کند.

چین در کنار ترغیب آمریکا به احترام گذاشتن به تعهداتی که بایدن وعده داده است، امکان از سرگیری روابط سالم، با ثبات و مذاکره مثبت که منجر به پیشگیری از تقابل نظامی می‌شود را دنبال می‌کند.

وی افزود: ایالات متحده آمریکاحادثه بالون هوایی غیرنظامی را به یک بالون جاسوسی تبدیل کرد که منعکس کننده هیاهو و نفرت نسبت به چین توسط هر دو حزب در ایالات متحده آمریکا از جمله برخی نهادهای دیگر است که ما باید مراقب آنها باشیم.

کارشناسان معتقدند چین در کنار ترغیب آمریکا به احترام گذاشتن به تعهداتی که بایدن وعده داده است، امکان از سرگیری روابط سالم، با ثبات و مذاکره مثبت که منجر به پیشگیری از تقابل نظامی می‌شود را دنبال می‌کند.

با این حال، از آنجا که به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرفین، حاضر به سازش در مورد موضوعات مورد مناقشه باشند، کارشناسان هشدار می‌دهند که روابط پکن و واشنگتن همچنان پرتنش خواهد بود و رقابت در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ تشدید خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۸٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha