۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
دستورالعمل قانونی برای مولدسازی محصولات هواشناسی وجود دارد
رئیس سازمان هواشناسی:

دستورالعمل قانونی برای مولدسازی محصولات هواشناسی وجود دارد

تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی گفت: ماده ۲۱ قانون وصول درآمدهای دولت مرتبط با تولید محصول و داده‌های هواشناسی است و هم برای داده‌های خام هم برای محصولاتی که تولید می‌شود دستورالعمل و تعرفه وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور، درباره موضوع مولد سازی دارایی‌های سازمان هواشناسی و راهکارهای آن که از سوی وزیر راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت، اظهار کرد: ظرفیت قانونی این کار وجود دارد و آیین نامه بخش ۲ ماده ۲۱ قانون وصول درآمدهای دولت درباره داده‌های هواشناسی دستورالعمل‌هایی را اعلام کرده است.

وی افزود: در این آیین‌نامه درباره تولید محصول و داده‌های هواشناسی هم برای داده‌های خام و هم برای محصولاتی که تولید می‌شود، دستورالعمل و تعرفه ارائه شده است.

به گفته تاجبخش بسیاری از کاربران تخصصی در حوزه‌های مختلف نیازمند اطلاعات هواشناسی هستند که از جمله آن‌ها وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست است.

رئیس سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: حوزه‌های حمل و نقلی در وزارت راه و شهرسازی از جمله حوره هوانوردی و دریایی نیز از دیگر کاربران سازمان هواشناسی هستند که داده‌ها و پیش‌بینی‌های این سازمان از اهمیت دو چندان برای آن‌ها برخوردار است.

گفتنی است آئین نامه اجرایی «ماده ۲۱ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین» به برگزاری دوره‌های آموزشی هواشناسی و ارایه خدمات پژوهشی و دریافت هزینه مربوط، با توجه به نوع و حجم اطلاعات مورد استفاده و مدت طرح و تجهیزات مورد نیاز براساس قراردادی که مطابق ضوابط و مقررات وزارت فرهنگ و آموزش عالی بین متقاضی و سازمان هواشناسی منعقد می‌شود اشاره کرده است.

این آیین‌نامه در ۳ ماده درباره بهای ارایه اطلاعات هواشناسی برای مطالعات و تحقیقات، کاربران مختلف و خدمات متنوع این سازمان توضیحاتی ارائه کرده است. برای مثال در بخش خدمات هواشناسی، هوانوردی و دریانوردی این آیین‌نامه آمده است: سازمان هواپیمایی کشوری مکلف است بابت خدمات هواشناسی و توجیه خلبانان در فرودگاه‌ها و مسیرهای پروازی که به منظور تامین سلامت پرواز ارایه می‌شود از هواپیمای خارجی و داخلی مبالغی را براساس جدول شماره ۴ این آئین نامه محاسبه و دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند.

مشاوران طرح‌های عمرانی ملزم به دریافت گواهی از سازمان هواشناسی هستند

همچنین بر اساس آیین‌نامه مذکور سازمان بنادر و کشتیرانی مکلف است در قبال استفاده از خدمات و اطلاعات هواشناسی بهای آن را حسب مورد براساس نرخ‌های موضوع این آئین نامه به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند. سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف است با توجه به اهمیت ویژه استفاده از اطلاعات هواشناسی در طرح‌های عمرانی کلیه مشاوران طرح‌های عمرانی در سطح کشور را ملزم به ارایه گواهی از سازمان هواشناسی کشور کند.

کد خبر: ۲۰۷٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha