۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
«بازار» معضل تمام تولیدکنندگان روستایی است | تفکر وام محور برنامه دولت‌ها
کارشناس اقتصادی به خبرنگار بازار گفت:

«بازار» معضل تمام تولیدکنندگان روستایی است | تفکر وام محور برنامه دولت‌ها

سمنان- رضوی، کارشناس اقتصاد روستایی با بیان اینکه «بازار» معضل تمام تولیدکنندگان روستایی محسوب می‌شود، گفت: دولت تمام تمرکز خود را به تولید معطوف ساخته و این اشتباه است.

سید سعید رضوی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مهترین معضل تولید کنندگان روستاهای استان سمنان تولید نیست بلکه بازار فروش محصولات تولیدی است، تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را معطوف تولید و تسهیلات بانکی و حمایت از تولید کرده در حالی که مشکل تولید نیست بلکه بازار فروش است.

وی با بیان اینکه بازار معضل بزرگی است که تمام تولیدگران روستایی استان سمنان با آن روبرو هستند، ابراز کرد: اگر دولت ۱۰ درصد تمرکز خود را که بر روی تولید دارد، روی بازار می‌گذاشت، نتیجه بهتری می داد اما متاسفانه دولتمردان در این دو دهه اخیر حداقل بیشتر به دنبال گزارش عملکرد هستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۲۱ ارگان دولتی شامل جهاد، تعاون روستایی، میراث فرهنگی و ... به روستاها خدمات می‌دهند اما همه آنها به روستا می‌فروشند یعنی جهاد بدر و کود می‌فروشد، تعاون روستایی نهاده های دامی می‌فروشد حتی میراث فرهنگی صرفاً به روستا خدمات تسهیل گری می دهد اما یک ارگان حتی از روستا چیزی نمی خرد، گفت: ما باید از روستا خرید کنیم نه اینکه به روستا بفروشیم.

رضوی با بیان اینکه چرخه روابط ما با روستاها کاملاً برعکس است، گفت: اگر یک سوم این ۲۱ ارگانی که به روستا محصول می فروشد، محصولات روستایی را بخرد، نیمی از مشکلات تمام روستاهای استان سمنان حل می شود، بیان کرد: وقتی روستایی شاهد وجود بازار فروش محصولات خود باشد هرگز روستا را ترک نخواهد کرد.

بازار معضل بزرگی است که تمام تولیدگران روستایی استان سمنان با آن روبرو هستند

وی با بیان اینکه دولت در دو دهه اخیر فقط وام داده تا مردم در روستا دامپروری و کشاورزی و صنایع دستی و بومگردی و ... ایجاد کنند اما یکبار حتی زمینه حضور این تولیدگران در یک رویداد ملی در استان سمنان به وجود نیامده است، ابراز کرد: مشکل اینجا است که ما دیدگاه‌مان نسبت به روستا به کلی اشتباه است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کافی است ما از روستا محصولات تولیدی را بخریم اصلا نیاز نیست که برای روستا اقدامی کنیم چرا که چرخه سالم اقتصادی عرضه و تقاضا خودش به صورت خودکار اقتصاد روستایی را می چرخاند، گفت: فقدان بازار فروش سبب دلسردی بسیاری از روستائیان شده که حتی با وام های سنگین خود را بدهکار دولت هم کرده‌اند.

رضوی با بیان اینکه زمانی باید برسد که دولت متوجه شود راه تولید و اشتغال از تسهیلات بانکی نمی‌گذرد، بیان کرد: وام در واقع یک شتابدهنده است که بخشی از یک کسب و کار حساب می‌شود اما در استان سمنان شاهد هستیم که وام محور تمام چیزها حساب می‌شود یعنی وقتی صحبت اشتغال به میان می‌آید، دولت از آمار وام ها می گوید هر وقت صحبت از تولید می‌شود دولت صحبت از وام می‌کند و ... لذا باید این چرخه عوض شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha