۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صنایع تولیدی نهاده های کشاورزی صدمه زده است
قائم مقام شرکت «ماهر شیمی»:

تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صنایع تولیدی نهاده های کشاورزی صدمه زده است

گرگان- ایرجی، قائم مقام شرکت «ماهر شیمی» گفت: تغییرات اقلیم و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به خصوص در شمال کشور به خطوط تولید نهاده ها و سموم کشاورزی صدمه زده است.

مریم ایرجی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تغییرات اقلیم تاثیرات زیادی روی تولیدات حوزه کشاورزی گذاشته، اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی و کاهش بارندگی باعث شده بسیاری از استان ها دیگر تولید کشاورزی نداشته باشند و این مساله به مصرف سم و نهاده و در ادامه به خطوط تولید صدمه زده است.

قائم مقام شرکت «ماهر شیمی» چالش دیگر شرکت های تولیدی حوزه کشاورزی را تغییر کاربری اراضی دانست و گفت: در برخی نقاط کشور بخصوص شمال، زمین های زراعی به ویلا تبدیل شده و این موضوع باعث کاهش مشتریان و کاهش تولید ما در بخش نهاده های کشاورزی شده است.

وی ممنوعیت های صادراتی طی سال های گذشته را مانع جدی برای توسعه تولید عوان کرد و ادامه داد: طی ماه های گذشته بعد از چهار سال مجوز صادرات دریافت کردیم درحالی که بخشی از مشتریان خود را از دست دادیم و در عین حال تحریم ها نیز باعث شد نیازهای ما و سایر همکاران تامین نشود.

ایرجی با تاکید بر لزوم توسعه ترویج فرهنگ درست مصرف برای کشاورزان، گفت: گاهی ایراد می گیرند که مصرف سم در ایران زیاد است درحالی که ما کمتر از استاندارد جهانی مصرف می کنیم اما در واقع به نحوه مصرف درست و محصول موثر آگاه نیستیم.

وی اضافه کرد: در بسته بندی سموم مقدار مشخصی برای مصرف ذکر شده اما کشاورز وقتی نتیجه نمی گیرد بیشتر مصرف می کند؛ نتیجه ندادن به معنی افزایش مقاومت سم است که باید با آموزش کشاورز را آگاه کرد؛ همچنین بسیاری از کشاوران دوره تناوب مصرف سموم را رعایت نمی کنند و به خاک و اقلیم هم صدمه می زنند.

مدیرعامل شرکت «مارال نهاده نامدار» توضیح داد: عدم ترویج خوب، نبود گیاه پزشک و تصمیم گیری براساس قیمت چالش جدی کشاورزی است. متاسفانه بحث قیمت ملاک انتخاب شده است و به کیفیت محصول دقت نمی کنند.

وی ادامه داد: توزیع کننده و بازاریاب هم به حاشیه سود خود نگاه می کنند و آن را ملاک توسعه و ترویج قرار می دهند.

ایرجی یکی از مشکلات تولید را رقابت با بخش دولتی و خصولتی عنوان کرد و گفت: خیلی از آنها وارد کننده هستند و سم های خاص را به مقدار زیاد وارد کردند. در چنین شرایطی واردکننده یا تولید کننده جزء متضرر می شود و به این ترتیب امکان رقابت را از دست خواهد داد.

وی تصریح کرد: تحریم، کرایه حمل بین المللی و جابجایی پول از چالش های تجارت بین الملل است.

کد خبر: ۲۰۷٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha