۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
 یک‌سوم زمان شرکت های تحقیقاتی کشاورزی صرف اقدامات ترویجی می‌شود
مدیر فنی شرکت سینجنتا:

یک‌سوم زمان شرکت های تحقیقاتی کشاورزی صرف اقدامات ترویجی می‌شود

گرگان- محسن نسب، مدیر فنی شرکت «سینجنتا» گفت: بیش از یک‌سوم زمان مدیران شرکت تولیدی و تحقیقاتی کشاورزی در ایران صرف فعالیت‌های ترویجی می‌شود.

مهدی محسن نسب در گفتگو با بازار، ارتقا دانش فنی کشاورزان را برای استفاده از محصولات کارآمد، مفید و سالم برای انسان و محیط‌زیست را ضروری دانست و اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های ما کمک به بخش کشاورزی در کشورهای درحال‌توسعه است.

مدیر فنی شرکت «سینجنتا» افزود: سال گذشته ۵۴ سمینار آموزشی برگزاری کردیم که یک‌سوم زمان کاری ما را پر کرد و تا جایی که در توانمان باشد به کار خود ادامه می‌دهیم.

محسن نسب در توضیح فعالیت‌های این شرکت، با بیان این که سینجنتا، یک شرکت سوئیسی با قدمت ۱۵۰ سال است، ادامه داد: این شرکت حدود ۵۵ سال پیش وارد ایران شد و اکنون با حدود ۳۰ نفر در حوزه‌های بذر، سم و کود فعالیت دارد.

وی فعالیت اصلی شرکت را تحقیقات برای سموم و کودهای آینده و همچنین پشتیبانی از سموم و کودهای موجود در بازار عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از مولکول‌های جدید حوزه کشاورزی این شرکت در ایران ثبت شده است.

مدیر فنی شرکت «سینجنتا» تصریح کرد: سینجنتا با کشف و خلق مولکول کار خود را آغاز و آن را تبدیل به محصول تجاری باکیفیت در تمام دنیا می‌کند؛ این شرکت نقش خوبی در تأمین غذای بشر دارد و از سال ۲۰۱۸ بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات کشاورزی در جهان است.

محسن نسب درباره روند خلق مولکول و محصول جدید هم توضیح داد: شیمی‌دان‌ها بین چهار تا ۱۰ هزار مولکول را سنتز می‌کنند و با رفتار آن‌ها در محیط‌زیست مولکول مؤثر را انتخاب می‌کنند. برای کشف یک مولکول، در مراحل مختلف مؤثرترین مولکول انتخاب می‌شود و با مقایسه و حذف چندباره مولکول‌ها در مراحل مختلف، در نهایت یک مولکول باقی می‌ماند.

محسن نسب توجه به مسائل پزشکی و محیط زیستی را برای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی شرکت مهم دانست و یادآور شد: هم زمان با ارزیابی، بررسی‌های پزشکی و محیط زیستی هم انجام می‌شود؛ زیرا ایمنی برای انسان و محیط‌زیست اصل شماره یک است.

وی با تأکید بر این که چنانچه متوجه بشویم محصول برای گیاهان ایران ایمنی ندارد، در ایران رد خواهد شد، گفت: از فرایند تحقیقات در آزمایشگاه تا استفاده از محصول در مزرعه ۱۲ سال زمان می‌برد و ما همیشه ۲۰ سال جلوتر از بازار هستیم؛ زیرا تحقیقی که امروز انجام می‌دهیم برای پنج یا ۱۰ سال آینده است.

محسن نسب درباره هزینه تحقیقات شرکت هم توضیح داد: این تحقیق از آزمایشگاه تا اولین کشوری که بفروشد بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار ارزش دارد که توسط شرکت سینجنتا تأمین می‌شود.

مدیر فنی شرکت «سینجنتا» با یادآوری این که در ایران تنها کاری که انجام می‌شود بررسی سازگاری محصول با اقلیم و ایمنی برای کِشت و کارگر است، گفت: نتایج زیست‌محیطی جهانی‌اند اما هزینه‌های سنگینی دارند بااین‌حال هر دیتایی که به دست می‌آید برای تمام دنیا اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: استانداردها برای کیفیت ساخت ماست و قابل‌تعمیم به کالای کپی نیست؛ ولی به دیلی استانداردهای پایین ایران به‌راحتی تعمیم داده می‌شود.

محسن نسب تصریح کرد: دنیا باتوجه‌به دسترسی بیشتر به سرمایه و تکنولوژی دست بازتری برای تحقیقات دارند؛ اما هزینه هم بالاتر است. در ایران گرچه هزینه کمتر است؛ اما امنیت پروژه، تکنولوژی و روش‌های تأمین مالی از چالش‌های پروژه‌های تحقیقاتی ماست.

مدیر فنی شرکت «سینجنتا» یادآور شد: باگ مصرف سموم در کشور و دنیا کاربر نهایی است و ما همواره تلاش کردیم کشاورز به آموزش و محصول خوب دسترسی داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۷٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha