۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
سیاست‌گذاری مالیاتی با مشارکت نخبگان صورت می‌گیرد

سیاست‌گذاری مالیاتی با مشارکت نخبگان صورت می‌گیرد

دبیر کمیته علمی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه همایش نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند در ایستگاه پایانی قرار دارد گفت : نخبگان در سیاست‌گذاری مالیاتی مشارکت دارند.

به گزارش بازار، مهدی موحدی بکنظر دبیر کمیته علمی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند» با اعلام اینکه اختتامیه این همایش با معرفی آثار برگزیده روز دوم اسفند ماه برگزار می‌شود، گفت: هدف این همایش رصد و پایش، زمینه‌سازی برای شناسایی چالش‌ها، ارائه راهکارهای سیاستی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی و جریان‌سازی آن در فضای نخبگانی است.

مهدی موحدی بکنظر، با اشاره به برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: همایش سالانه اقتصاد مقاومتی هر ساله توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود و در آن، زمینه برای رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه‌های علمی و سیاستی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با حضور همه فعالان این حوزه فراهم می‌شود.

وی افزود: در همین راستا نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند» برگزار شد. رویکرد این همایش که سالانه با یک موضوع تخصصی برگزار می‌شود، سیاستی و عملیاتی بوده و خروجی آن به منظور بهره‌برداری، به دستگاه‌های مسئول ارائه و توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی به عنوان برگزار کننده، پیگیری می‌شود و هدف آن رصد و پایش، زمینه‌سازی برای شناسایی چالش‌ها، ارائه راهکارهای سیاستی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی و جریان‌سازی آن در فضای نخبگانی است.

دبیر کمیته علمی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند» اضافه کرد: این همایش که معتبرترین رویداد سالانه اقتصاد مقاومتی در کشور است، فرصتی است برای مسئولان، کارشناسان، پژوهشگران و دانشگاهیان تا پیرامون دیدگاه‌های مختلف که برای حل چالش‌های اقتصادی کشور در موضوع همایش ارائه شده‌اند، در تعاملی چندسویه، منتقدانه به گفتگو بنشینند و در سال جاری، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» حول ۵ محور و ۲۰ زیرمحور به آن پرداخته شد.

موحدی بکنظر توضیح داد: نخستین محور «حکمرانی» است که شامل ۴ زیرمحور «ساختار و فرآیند تقنینی و نظارتی»، «ساختار و فرآیند اداره نظام مالیاتی»، «سادگی، شفافیت و تمرکز قوانین» و «نظام انگیزشی و ضمانت‌های اجرایی قوانین» است. «ترکیب و پایه‌ها» نیز دومین محور این همایش است که شامل ۴ زیر محور «اهداف و اصول اعطای مشوق‌های مالیاتی»، «مالیات بر ثروت و دارایی؛ چالش‌ها، الزامات و آثار»، «مالیات بر ارزش افزوده؛ اصول طراحی و اثرات توزیعی» و «ایده‌ها و پایه‌های جدید مالیات‌ستانی» است.

وی افزود: محور سوم همایش «فرآیند و فناوری» است که شامل ۴ زیرمحور «سامانه مودیان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها»، «اعمال سلیقه شخصی و دخالت عامل انسانی»، «استفاده از اطلاعات اشخاص ثالث و اظهارنامه پیش‌فرض» و «وقفه‌های وصول» است، محور چهارم «شاخص‌های عملکردی» با زیرمحورهای «شکاف و تمکین مالیاتی»، «رضایت مودیان و فرهنگ مالیاتی»، «هزینه‌های مدیریت نظام مالیاتی» و «مقایسه‌پذیری، دقت و کیفیت شاخص‌ها» و محور پنجم «کارکردها و آثار» با زیرمحورهای «هدایت نقدینگی و حمایت از تولید»، «کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی»، «کاهش نابرابری و توزیع ثروت و درآمد» و «شفافیت و مبارزه با پولشویی، فساد و اقتصاد زیرزمینی» است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد در خصوص آثار ارسال‌شده به این همایش متذکر شد: با توجه به ماهیت، اهداف، مشارکت‌کنندگان و مخاطبان همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، آثار در قالب طرح‌های سیاستی (خلاصه سیاستی) پذیرش شدند. ویژگی اصلی این گزارش‌ها این است که مشخص می‌کند «مسأله چیست» و «چگونه می‌توان برای حل آن اقدام کرد» تا در نهایت به یک «پیشنهاد سیاستی و عملیاتی» مشخص برای کشور برسیم.

دبیر کمیته علمی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند» بیان کرد: با توجه به هدف همایش مبنی بر «استخراج و ارائه پیشنهادهای سیاستی به مسئولین» و «جریان‌سازی در فضای نخبگانی کشور» حول پیشنهادهای ارائه‌شده، این فرصت وجود داشت که مسئولان، سیاست‌پژوهان و کارشناسانی که از گذشته، ایده‌هایی داشته و یا آثاری را در دیگر رویدادها و نشریات علمی ارائه کرده و به تأیید رسانده‌اند، پیشنهاد سیاستی خود را در چارچوب همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ارائه کنند.

موحدی بکنظر در خصوص مراحل و زمان‌بندی پذیرش آثار توضیح داد: پذیرش و داوری آثار در سه مرحله انجام شد؛ به آثار مورد تأیید و برگزیده کمیته علمی، امتیازاتی مانند «فرصت ارائه طرح سیاستی در حضور تصمیم‌گیران و مسئولین مربوطه در روز اختتامیه همایش»، «فرصت پیگیری پیشنهاد سیاستی ارائه شده از مسئولین در فرآیند تصمیم‌گیری»، «انتشار چکیده طرح سیاستی در کتابچه همایش» تعلق می‌گیرد و هدایای نفیس و تندیس همایش به ۳ طرح سیاستی برگزیده داده خواهد شد.

وی در خصوص اختتامیه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند» نیز توضیح داد: مراسم اختتامیه این همایش روز سه‌شنبه دوم اسفند ماه امسال از ساعت ۹ تا ۱۲ خواهد بود.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha