۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
اشباع بازار دلار سرمایه ها را به بورس کشاند؟
بازار گزارش می دهد؛

اشباع بازار دلار سرمایه ها را به بورس کشاند؟

شاخص بورس با رشد ۶۰ هزار واحدی و تجربه سرانه خرید ۳۶ میلیون تومانی حرکت به سمت مقاومت شکسته شده قبلی را آغاز کرد، اما ادامه روند صعودی به سمت دو میلیون واحد هنوز تایید نشده است.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه روز دوشنبه با افزایش تقاضا روبرو شد و با رشد ۶۰ هزار واحدی یک کندل قدرتمند زد تا بار دیگر سهامداران به رشد شاخص حداقل تا محدوده یک میلیون و هفتصد هزار واحد خوشبین شوند و از آنجایی که سرانه خرید هر کد معاملاتی ۳۸ میلیون تومان و سرانه کد فروش ۲۴ میلیون تومان بود، اختلاف این دو یک رکورد از سال ۱۴۰۰ که تاکنون بی سابقه بود رقم زد و نشان دهنده افزایش تقاضای جدید در بازار است زیرا در همان روز دوشنبه حدود هزار و دویست میلیارد تومان ورود پول جدید ثبت شد.

امروز نیز بازار تا لحظه انتشار گزارش ۴۹ هزار واحد رشد داشته که نشان می دهد از یک سو ایجاد سامانه جدید ارزی به نفع شرکت های صادر کننده بوده و از سوی دیگر سرمایه ها این بازار عقب مانده از سایر بازارهای موازی را نشانه رفته اند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند هر روز یک سامانه ای ارزی رونمایی می شود و در سامانه جدید هم ابهامات زیادی وجود دارد از طرف دیگر مسئولان قیمت ارز بازار آزاد را تکذیب می کنند و این مسائل به سردرگمی سرمایه گذاران در اقتصاد، زیرا نظام چند نرخی علاوه بر اینکه پیش بینی پذیری را در اقتصاد کاهش داده، بیشتر به نفع رانت خواران شده است

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه تحت تاثیر سه عامل است، گفت: نرخ دلاری که شرکت ها صادرات دارند یا هزینه های خود را با آن پرداخت می کنند، نرخ خوراک پتروشیمی ها که مبنای قیمت گاز صنایع هم است و همچنین نحوه قیمت گذاری خودرو در روی بازار سرمایه شدیداً اثر گذار است. در واقع قیمت خوراک در لایحه بودجه نشان دهنده رویکرد دولت به کسب و کارهاست و قیمت گذاری خودرو هم به دلیل اینکه حکایت از چگونگی تصمیم گیری دولت درباره امنیت سرمایه گذاری دارد روی وضعیت بازار تاثیر دارد، زیرا بسیاری از سهامداران خودروسازها زیان این شرکت ها را تاکنون تحمل کرده اند و منتظر تغییر شرایط بودند و حالا هرگونه عاملی که منجر به افزایش زیان خودروسازان شود اثر منفی بر بازار می گذارد.

مهدی سوری واکنش بورس نسبت به خبر راه اندازی سامانه معاملات ارز و طلا، گفت: هر روز یک سامانه ای ارزی رونمایی می شود و در سامانه جدید هم ابهامات زیادی وجود دارد از طرف دیگر مسئولان قیمت ارز بازار آرزاد را تکذیب می کنند و این مسائل به سردرگمی سرمایه گذاران در اقتصاد، زیرا نظام چند نرخی علاوه بر اینکه پیش بینی پذیری را در اقتصاد کاهش داده، بیشتر به نفع رانت خواران شده و از طرف دیگر باعث شده که بازار سرمایه تحت تاثیر خبرها واکنش عمل کند در حالی که بازار سرمایه باید از یک ثبات نسبی برخوردار باشد.

او با تاکید بر اینکه قیمت ارزش پول ملی کاهش یافت است، تصریح کرد: مابه التفاوفت قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد روزی از بین خواهد رفت و این مساله در قیمت سهام شرکت ها هم تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین نمی توان پیش بینی کرد که بازار سرمایه چه زمانی تفاوت قیمت ارز را در بازار سهام جبران خواهد کرد اما می توان ادعا کرد که بازار در مقطع کنونی ارزنده است. در واقع اگر قیمت دلار مبنای معاملات در نظر گرفت شود همه شرکت ها جای رشد دارند اما گروه هایی که کمتر مشمول قیمت گذاری دستوری و ... هستند ریسک کمتری دارند و در مقابل گروه هایی که دولت روی آن ها کنترل بیشتری دارد، به طور قطع ریسک بیشتری خواهند داشت.

بورس همچنان حساس به سیگنال های منفی

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار با بازار درباره اینکه آیا بازار وارد یک روند صعودی شده یا خیر، گفت: با توجه به جو منفی بین المللی پایان اسفند ماه اخبار منفی برای اقتصاد کشور نمایان خواهد شد و همین مساله منجر به ادامه رشد یا تثبیت دلار خواهد شد، اما برای بازار سیگنال خوبی نیست.

قیمت گاز در بازار جهانی ریزش داشته به همین دلیل قیمت سال گذشت گاز هم گران است، از این رو سیاست های دولت در این بخش باعث شده بازار سرمایه لطمه ببیند و زمینه خروج سرمایه را فراهم کرده، تا جایی که بسیاری از سرمایه گذاران داخلی به دنبال سرمایه گذاری در کشورهای مجاور هستند

احمد جانجان با بیان اینکه سیگنال هایی که چند وقت اخیر بورس همانند سال ۱۳۹۷ است، افزود: زیرا در آن زمان با تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی ریزش ۳۰ درصدی بورس رقم خورد و بعد قیمت دلار بالا رفت و در ادامه سال ۱۳۹۷ سیاست های دولت به سمت محدودیت واردات کالاها رفت. این مسأله کم کم رشد بورس را رقم زد و امسال هم تقریبا این تجربه در حال رخ دادن است. در واقع در مقطع کنونی رانت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی باعث شده همه به دنبال دریافت این ارز بروند و تقاضا برای واردات به شدت رشد پیدا کرده و بانک مرکزی با انباشت تقاضا مواجه شده و اگر تخصیص ارزها به تاخیر بیفتد اثر آن در بازار آزاد هم نمایان می شود، زیرا واردکنندگان دلار از بازار آزاد خریده و واردات انجام داده اند و بعد از اینکه تخصیص ارز از سامانه نیما اتفاق بیفتد واردکننده تسویه حساب ها را انجام می دهند، به همین دلیل روند صعودی قیمت ارز ادامه خواهد یافت و همین موضوع می تواند روی بازار سرمایه هم تاثیر بگذارد.

او با تاکید بر اینکه سیاست های دستوری برای کنترل قیمت ها در شرایط تورمی پاسخگو نیست، تصریح کرد: از این رو بانک مرکزی تا زمانی که بازار شفافی برای ارز به وجود نیاورد نمی تواند بازار کالایی را هم مدیریت کنند.

جانجان با اشاره به دلایل عقب نشینی دولت و مجلس از نرخ خوراک، گفت: قیمت گاز در بازار جهانی ریزش داشته به همین دلیل قیمت سال گذشت گاز هم گران است، از این رو سیاست های دولت در این بخش باعث شده بازار سرمایه لطمه ببیند و زمینه خروج سرمایه را فراهم کرده، تا جایی که بسیاری از سرمایه گذاران داخلی به دنبال سرمایه گذاری در کشورهای مجاور هستند.

او با تاکید بر اینکه برخی مسئولان به بهانه تورم مانع رشد شاخص شده اند، اظهار کرد: در حالی که تورم در کشور تحت تاثیر تغییر شاخص بورس نبوده اما سیاست های کنترلی و ضد سرمایه گذاری دولت ادامه دارد که به آسیب بیشتر اقتصاد مولد منجر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سال آینده اگر دلار بالا نرود و همین ۵۰ هزار تومان بماند شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را رو به بالا می شکند، اظهار کرد: تا پایان امسال هم پیش بینی می شود شاخص به یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد زیرا از یک ماه پیش تاکنون بخشی از سرمایه ها به دلیل سیاست های غلط دولت علیه شرکت ها، وارد بازار طلا، مسکن و ... شده بود و حالا با رشد دلار، سرمایه گذاران می دانند که بعد از قیمت ارز نوبت رشد بورس است به همین دلیل وارد این بازار شدند.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha