۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
احتمال افزایش قیمت جهانی آهن طی ماه های آینده| قیمت تا کجا پیش خواهد رفت؟
بازار بررسی کرد؛

احتمال افزایش قیمت جهانی آهن طی ماه های آینده| قیمت تا کجا پیش خواهد رفت؟

هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری جهان همچون «گلدمن ساکس» معتقدند که روند افزایش قیمت آهن دستکم تا پایان نیمه نخست سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت.

وحید پورتجریشی؛ بازار: با بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی به ویژه در چین به عنوان بزرگترین وارد کننده آهن جهان، قیمت سنگ آهن طی هفته های گذشته از سال جاری میلادی همچنان رو به افزایش بوده و حذف تقریبی دو صادر کننده مهم آهن یعنی روسیه و اوکراین از بازارهای جهانی نیز در کنار افزایش تقاضای گسترده بازار برای واردات آهن منجر به افزایش قیمت ها به ویژه در دو بورس معاملات لندن و شانگهای شده است.

از سوی دیگر، برخی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن در جهان به ویژه هند، طی ماه های گذشته صادرات آهن را به دلیل افزایش نیازهای داخلی قطع کرده و در عمل، از چرخه صادر کنندگان این فلز اساسی حذف شده اند.

کاهش قیمت نفت و اتمام زمستان، به سود آهن

تولید آهن و محصولات مختلف آن از جمله اسلب یا شمش، نیازمند دو ماده اولیه است که عبارتند از منابع آبی قابل توجه و همچنین، سوخت کافی به منظور رساندن حرارت کوره های ذوب به دمای کافی. در خصوص آب باید گفت که کشورهای بزرگ صادرکننده آهن مانند استرالیا، هند، روسیه، اوکراین و ... به لحاظ تامین منابع آبی با مشکل خاصی مواجه نیستند.

اما در خصوص سوخت موضوع کاملا متفاوت خواهد بود؛ چراکه اکثر تولید کنندگان آهن در جهان جزو کشورهای نفتی نبوده و نیازهای انرژی خود را باید از کشورهای دیگر تامین کنند. در حقیقت، آنچه منجر به افزایش لجام گسیخته قیمت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نشد، کاهش تقاضا در بازارهای جهانی برای آهن بود و نه موضوع انرژی. اگر میزان تقاضا در فصل زمستان به همین مقدار رسیده و روند بازگشایی کارخانه های چین اندکی زودتر آغاز شده بود، اکنون می بایست شاهد انفجار قیمت آهن در سطح جهانی می بودیم.

IMIDRO's Report on Iran's Steel, Iron Output for 4 Months | Financial  Tribune

اما با نزدیک شدن به پایان فصل سرما، قیمت نفت و گاز نیز در قیاس با فصل زمستان رو به تعدیل است. با اینحال، هنوز نمی توان مطمئن بود که قیمت نفت و دیگر حامل های نفتی به طور قطع طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت. چراکه اوپک پلاس همچنان بر کنترل و قرار دادن سقف تولید برای خود اصرار داشته و از سوی دیگر، روند فعلی بازگشایی کارخانه ها در چین، اروپا و ایالات متحده نیز به معنای افزایش نیازهای سوختی خواهد بود.

آنچه مسلم است، به طور کلی، قیمت نفت و گاز در شرایط عادی طی نیمه نخست هر سال پایین تر از نیمه دوم بوده یا حداقل، بازار دچار بحران تامین سوخت نخواهد شد. همین موضوع می تواند به بهبود وضعیت تولید آهن و تزریق آن به بازارهای جهانی کمک شایانی نماید.

بهبود چشم انداز بازار آهن از نگاه گلدمن ساکس

Apart from Big 3, iron ore miners face 'existential' threat: Goldman - The  Hindu BusinessLine

هلدینگ بزرگ مالی و بانگی گلدکمن ساکس در تازه ترین گزارش خود در خصوص بازار آهن که روز ۳۰ بهمن ماه منتشر شد، اعلام کرده که قیمت هر تن آهن طی سه ماه آینده به ۱۵۰ دلار خواهد رسید. گلدمن ساکس همچنین پیش بینی کرده که قیمت پس از رسیدن به این نقطه، تا پایان نیمه نخست سال جاری میلادی تا ۱۳۵ دلار اصلاح خواهد شد.

این در حالیست که قیمت هر تن آهن در حال حاضر نسبت به اکتبر سال گذشته، بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. گلدمن ساکس همچنین دلیل افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی را افزایش تقاضا از سوی شرکت های چینی دانسته و اعلام کرده که دلیل ریزش قیمت در سال گذشته میلادی نیز کاهش تقاضای ۴۵ میلیون تنی این کشور به نسبت سال ۲۰۱۶ بوده است.

آیا امکان کاهش قیمت وجود دارد؟

علیرغم تمامی خوشبینی ها نسبت به بازار داغ آهن طی ماه های آتی، باید گفت که چشم انداز اقتصاد چین در سطح کلان اگرچه بهبود پیدا کرده، اما هنوز به ثبات نرسیده است. شکننده بودن وضعیت فعلی بازارهای این کشور که دو ماه از بازگشایی آن گذشته و هنوز هم این روند به صورت کامل تکمیل نشده، به گونه ای است که شیوع مجدد کرونا، افزایش تنش با ایالات متحده بر سر مساله جنگ تجاری، تایوان یا مساله پرتاب اخیر موشک کره شمالی به دریای ژاپن می تواند منجر به تغییر شرایط بازی شود.

احتمال افزایش قیمت جهانی آهن طی ماه های آینده| قیمت تا کجا پیش خواهد رفت؟

اگرچه چین طی سال های گذشته به خوبی ثابت کرده که به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن بازار مصرف ایالات متحده نیست؛ اما در صورت تشدید تنش میان غرب و متحدین این کشور، واشنگتن می تواند رفتاری متفاوت از گذشته از خود نشان دهد.

ایالات متحده به خوبی می داند که ضربه زدن به منافع اقتصادی چین، نه تنها روند بهبود اقتصادی این کشور را به تعویق خواهد انداخت، بلکه متحدین پکن همچون روسیه و کره شمالی را نیز تا حد زیادی تحت فشار قرار خواهد داد.

لذا، برآورد ما از وضعیت فعلی روابط میان این دو ابر قدرت این است که واشنگتن به احتمال زیاد طی هفته های آتی، میزان بهانه جویی های خود از سیاست خارجی چین را افزایش داده و سعی در به تنش کشیدن این روابط با هدف کسب مشروعیت لازم برای وضع تحریم ها یا محدودیت های تجاری احتمالی علیه پکن خواهد داشت.

بدیهی است، با توجه به شکننده بودن وضعیت اقتصادی چین، تشدید هرگونه تنش بین المللی و وضع محدودیت علیه تجارت خارجی این کشور، می تواند روند بازگشایی و رونق مجدد کارخانه های چین را با مشکل مواجه ساخته یا حتی معکوس نماید.

موارد مذکور، مهمترین چالش های پیش روی بازار جهانی آهن طی ماه های آتی هستند که به اندازه رشد قیمت این فلز اساسی طی هفته های گذشته حائز اهمیت بوده و می توانند روند فعلی قیمت ها را معکوس نمایند.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha