۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳
رشد سودآوری صنایع صادرات محور؛ ارمغان راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش عنوان کرد

رشد سودآوری صنایع صادرات محور؛ ارمغان راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش گفت: در صورت قیمت‌گذاری ارز صنایع براساس عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارز و طلا، شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها، ورود نقدینگی به بازار سهام و رونق بورس خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، مرکز مبادله ارز و طلای ایران از روز سه‏‌شنبه مورخ ۲ اسفندماه ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند. منابع ارزی ناشران بورسی، از جمله ناشران حاضر در صنایع شیمیایی، فلزی و نفتی، از این پس بر اساس مکانیزم جدید مبتنی بر منابع و مصارف (عرضه و تقاضا)، کشف قیمت می‌شود.

حمید علماء مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش در این خصوص بیان کرد: خبر راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا اتفاق بسیار خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود؛ مشروط بر آنکه نرخ ارز در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شده و دیگر به صورت دستوری شاهد تعیین نرخ برای ارز نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این صورت شرکت‌هایی که درآمدهای ارزی داشته باشند، امکان فروش ارز خود در این سامانه با نرخ واقعی را خواهند داشت و شاهد رشد سودآوری صنایع صادرات محور علی‌الخصوص پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها خواهیم بود.

علماء در ادامه ضمن تاکید بر ارزندگی اکثر سهم‌های بازار سرمایه اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌گذاری های نادرست اقتصادی و مداخله در قیمت‌گذاری نرخ ارز و همچنین محصولات بعضی صنایع، بازار سرمایه سهم منطقی از نقدینگی در کشور نداشته و نقدینگی عمدتاً راهی بازارهای سوداگرانه شده است. به همین دلیل هم با وجود رشد غیرمنطقی و حباب‌گونه برخی بازارهای موازی، بازار سهام رشدی نکرده و در نگاه سرمایه‌گذاران، محصول شرکت‌ها از سهام‌شان جذاب‌تر بوده است!

وی افزود: اما چنانچه اجازه دهیم اقتصاد راه خود را طی کند، حتما روزهای روشن‌تری در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود. تجربه ورود فولاد و سیمان و... به بورس کالا نشان داد دیر یا زود، سیاست‌گذاران ناچار به پذیرش واقعیت‌های اقتصادی خواهند بود و قیمت‌گذاری دستوری، همیشگی نخواهد بود. حالا هم اگر شرکت‌ها و صنایع بزرگ تولیدی، ارز خود را با نرخ واقعی در بازار عرضه کنند، شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها، ورود نقدینگی به بازار سهام و رونق بورس خواهیم بود.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha