۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
سیاست فشار حداکثری ترامپ با شکست مواجه شد
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در گفتگو بابازار:

سیاست فشار حداکثری ترامپ با شکست مواجه شد

«پروفسور رابرت اسمیت» معتقد است که تحریم های اقتصادی امریکا بر ایران مانع خروج تهران از برجام نشد، هر چند این تحریم ها تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد و بازار ایران دارد.

 بازار،فاطمه محمدی پور: حمله ایران به دو پایگاه نظامی امریکا بازتاب گسترده ای در رسانه های دنیا داشت ولی نکته مهمی که در این بازتاب دیده می شود تاکید کارشناسان اقتصادی و نظامی روی توانمندی های ایران در منطقه و بی اثر بودن سیاست تحریم اقتصادی ترامپ بود.

در نتیجه این حمله قیمت نفت و طلا در بازار جهانی به شدت افزایش یافت و ارزش سهام در کشورهای خاورمیانه و امریکا با کاهش همراه بود. نگرانی در مورد بالا گرفتن تنشها در منطقه  که بیشترین نفت دنیا را در خود جای داده است و اختلال در مسیر انتقال نفت از تنگه هرمز  باعث شد تا  سرمایه گذاران از فعالیت در بازارها امتناع کنند و منتظر عکس العمل سیاستمداران امریکا در مقابل پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی باشند.

اخیرا دولت ایران نیز گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. اما همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت.

در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد.

در این راستا خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*ارزیابی شما از حملات ایران به پایگاههای آمریکایی در عراق و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی و منطقه خاورمیانه چیست؟

طبیعی است که حمله ایران به پایگاههای نظامی امریکا در عراق، باعث واکنش بازارهای طلا، سهام و نفت شود. با توجه به پاسخ اولیه ایران به  ترور سردار سلیمانی و در صورت عدم فعالیت های بیشتر بعد از آن، من فکر می کنم تأثیر آن بر بازارهای ایالات متحده امریکا، خاورمیانه و اقتصاد جهانی متوسط خواهد بود.

*روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای منطقه را بعد از این تحولات چگونه ارزیابی می کنید؟

کشورهای منطقه که بیشتر آنها تحت تأثیر ایالات متحده امریکا هستند، اگر بخواهند تحت سلطه واشنگتن نباشند - تحت فشار بیشتری برای پذیرش تحریم های ایالات متحده قرار خواهند گرفت. می توان گفت بعد از این حملات روابط اقتصادی ایران با همسایگانش تا حدودی کاهش یافته اما درصورت کاهش تنش ها بین ایران و امریکا روابط اقتصادی و سیاسی میان آنها عادی خواهد شد.

*حمله ایران به پایگاه های آمریکا در عراق و خروج کامل ایران از برجام نشان می دهد که تحریم های آمریکا علیه ایران بی اثر بوده است. نظر شما چیه؟

تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران نتوانست مانع ایران جهت خروج از برجام شود و سیاست فشار حداکثری ترامپ با شکست مواجه شد. هرچند گزارش ها حاکی از آن است که تحریم ها در برهم زدن و کند شدن اقتصاد ایران مؤثر بوده است.

*تاثیر تحولات اخیر ایران در بازار آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

 این تحولات باعث واکنش بازارهای بورس در جهان از جمله در ایالات متحده امریکا شده است.اگر سطح تنش ها بین دو کشور افزایش یابد قطعا این تحولات تاثیر زیادی بر بازارهای امریکا دارد اما با کاهش تنش ها تاثیرات با گذشت زمان کمتر خواهد شد.

کد خبر: ۲٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha