۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
آبرسانی به ۱۳۷۹ روستا در یک سال گذشته

آبرسانی به ۱۳۷۹ روستا در یک سال گذشته

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۱۳۷۹ روستا در کمتر از یک سال از اجرای طرح جهاد آبرسانی، از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شدند تا گامی بلند در تحقق عدالت اجتماعی رقم بخورد.

به گزارش بازار، مجید آقازاده با بیان اینکه از سال گذشته تدوین و تصویب طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کم‌برخوردار و غالباً دوردست در دستور کار قرار گرفت، افزود: ۷۳ پروژه با اعتبار ۲۶ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال در حوزه آبرسانی شهری شامل احداث تصفیه‌خانه، آب‌شیرین‌کن، مخازن آب، ایستگاه پمپاژ، خطوط انتقال و توزیع، حفر و تجهیز چاه و غیره که اکثرا در عرض همین یک سال آغاز شده‌اند به بهره‌برداری رسیدند.

وی ادامه داد: حدود ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از هموطنان با افتتاح این طرح‌ها، از مزایای این طرح‌ها که توسط شرکت‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور اجرا شده‌اند، بهره‌مند می‌شوند.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور خاطرنشان کرد: افتتاح پروژه‌های جهاد آبرسانی و دیگر طرح‌ها که در ایام دهه فجر انجام شد، مجموعاً ۱۳۷۹ روستا با جمعیتی بالغ بر ۸۰۸ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند.

آقازاده اعتبار اجرای این طرح‌ها را که نقش موثری در محرومیت‌زدایی از روستاها و توسعه کشور داشته‌اند، ۱۸ هزار و صد و یازده میلیارد ریال عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: جالب توجه است که بیشترین تعداد روستاهایی که در این ایام با افتتاح طرح‌های آبرسانی همراه شدند مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۱۵۰ روستا، استان کرمان با ۱۳۷ روستا و کرمانشاه با ۱۱۸ روستا است که مجموع طول خطوط انتقال آبرسانی پروژه‌های مذکور ۲۴۰ کیلومتر و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب کشور ۲۹۴۴ لیتر بر ثانیه بوده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ابر پروژه جهاد آبرسانی بزرگ‌ترین پروژه عمرانی کشور پس از انقلاب است، افزود: پروژه جهاد آبرسانی در حال حاضر برای آبرسانی به حدود ۱۰ هزار روستا برنامه‌ریزی شده، از این تعداد نزدیک به ۷۱۵۰ روستا با مشارکت و کارفرمایی شرکت‌های آب و فاضلاب استانی و اجرای قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در ۳۱ استان کشور و در قالب ۴۷۱ پروژه در حال عملیاتی شدن و حدود ۳۰۰۰ روستا نیز با کارفرمایی شرکت‌های آب و فاضلاب و از طریق شرکت‌های خصوصی در حال اجراست. همچنین در این طرح با دستور وزیر نیرو مجمع خیران آبرسان کشور شکل گرفت و در حال حاضر ۱۲ استان مجامع تشکیل شده و برنامه‌ریزی شده است که در آبرسانی ۵۰۰۰ روستا نیز خیرین مشارکت داشته باشند.

به گفته آقازاده با آبرسانی به این ۱۰ هزار روستا، یک میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار و با کیفیت بهره‌مند می‌شوند؛ برای پروژه جهاد آبرسانی در فاز اول حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است، در این ابرپروژه حدود ۱۴ هزار و ٥٠٠ کیلومتر خط انتقال، ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و حدود ۸۷۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ۹۹۷ واحد ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳۴۸۰۰ لیتر در ثانیه، ۴ تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۹۰ لیتر در ثانیه اجرا خواهد شد و همچنین ۷۵۰ حلقه چاه با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه عملیاتی می‌شود. به گفته وی، پیشرفت پروژه تا به امروز حدود ۳۲ درصد بوده و پیشرفت ریالی آن حدود ۲۷ درصد بوده است؛ از ۶۱۰ واحد تولیدی و صنعتی برای پشتیبانی مصالح که مورد نیاز پروژه است بهره بردیم و حدود ۷۵۰ پیمانکار بخش خصوصی در این پروژه فعال هستند و حدود ۵۰۰ هزار تن انواع مختلف مصالح مانند پلی‌اتیلن، فولاد، بتن و ... در این پروژه استفاده خواهد شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه از ۴۷ هزار میلیارد تومان، حدود ۲۵ هزار میلیارد از طریق صنعت و حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم از طریق شرکت‌های دانش بنیان تأمین می‌شود، گفت: با طرح جهاد آبرسانی روستاهای تحت پوشش را از لحاظ جمعیتی به ۹۰ درصد خواهیم رساند.

آقازاده ادامه داد: علاوه بر این پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم به دنبال آن هستیم که در فاز دوم ۹۷۰۰ روستا را به موافقت‌نامه اضافه کنیم که ضمن استمرار مذاکره با سازمان برنامه و بودجه کشور، با ۲۰۰۰ روستا موافقت شده است و مرحله به مرحله روستاهای دیگر نیز اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب، در حوزه منابع آبی کشور و در یک دوره نسبتاً کوتاه با بهره‌گیری از نیروهای داخلی به رکوردهای سدسازی دست یافتیم، گفت: شاید کسی باورش نمی‌شد که ۲۷ باب تصفیه‌خانه آب شهری در ابتدای انقلاب، امروز به ۱۶۶ باب افزایش یافته و ۱۱۹ طرح آبی نیز در دست اجرا باشد؛ یا ۴ باب تصفیه‌خانه فاضلاب ابتدای انقلاب امروز به ۲۵۷ باب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری برسد.

به گفته وی این نگاه البته به برکت انقلاب مردمی سال ۱۳۵۷ و خودباوری ناشی از آن است، ما امروز در همه زمینه‌های تولید و حفظ منابع آبی دارای ابر طرح‌های گوناگون هستیم که یکی از این طرح‌ها «طرح بزرگ جهاد آبرسانی» است که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی پس از انقلاب با گستردگی در سطح کشور است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: هر چند که ما در اقلیمی خشک و نیمه‌خشک و کم‌بارش واقع شده‌ایم، اما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم، چرا که یکی از شعارهای انقلاب اسلامی «عدالت» بوده و هست.

آقازاده با بیان اینکه در حوزه فاضلاب نیز در سراسر کشور ۳۵ پروژه با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۲۷۹ ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: با افتتاح این طرح‌ها حدود ۷۷۱ هزار نفر از مردم ایران از خدمات شبکه فاضلاب و فواید بهداشتی و محیط زیستی آن برخوردار شدند.

وی ادامه داد: ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قابل بهره‌برداری در ایام دهه فجر ۷۳ هزار و ۴۲۵ مترمکعب در روز رسیده که تعداد انشعابات نصب شده در این طرح‌ها ۷۴ هزار و ۴۶۲ فقره، طول خطوط انتقال در مجموع بیش از ۵۸ کیلومتر و طول شبکه جمع‌آوری ۱۰۷۰ کیلومتر است.

کد خبر: ۲۰۷٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha