۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
به اسم ارگانیک، نیترات به خورد مردم دادیم
رئیس اتحادیه بارفروشان:

به اسم ارگانیک، نیترات به خورد مردم دادیم

دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: کشاورزی امروز ارگانیک نیست؛ یکسال نیترات به خورد مردم می دهیم.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مصطفی دارایی نژاد با اشاره به اینکه هر ساله با کمبود یا فراوانی محصولات کشاورزی روبرو هستیم و حد وسط را شاهد نیستیم، گفت: وزارت جهاد به تازگی قول هایی داده تا کشت علمی و ذخیره سازی صورت گیرد و بدین منظور برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی تحصیل کرده های بیکار بسیاری در جامعه هستند، گفت: الگوی کشت باید به کشاورزان آموزش داده شود. در حال حاضر پیاز اصفهان بدست آمده و محصولات دزفول در حال نابودی است. وزارت خارجه، وزارت جهاد و صادرکنندگان و تعاونی ها باید دست به برنامه ریزی صحیح برای الگوی کشت بزنند.

دارایی نژاد یادآور شد: هندوانه صادر شد ولی ۷هزار تن محصول هندوانه به کشور بازگشته است. محصول ۱۰ الی ۱۵ روز در مرز می ماند، از آن پس با واگن به وان ترکیه فرستاده می شود و یکباره ۱۰۰ دلار گمرکی به ۳۰۰ دلار تبدیل می شود. بنابراین صادرکننده دیگر جرأت صادرات ندارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان با گلایه از بسته شدن مدام مرزهای مشترک با همسایگان، گفت: در حال حاضر سردخانه ای بسیار بزرگ در دست تاسیس است. بسیار دوندگی کردیم تا مجوزها را گرفتیم و عده ای بارها سنگ اندازی کردند. وقتی بستر این تجهیزات محقق شود، تازه می فهمیم کشت علمی به چه معناست؟

دارایی نژاد افزود: کشاورزی امروز ارگانیک نیست؛ یکسال نیترات به خورد مردم می دهیم [و سال بعد سمی دیگر را]... در این راستا باید کارگروهی کارشناسی جمع شود و برای کشت و صادرات و توزیع برنامه ریزی کند.

الگوی کشت مشکل نهادهای بالادستی است

همچنین محمدشفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه مشکل حال حاضر کشور، آموزش کشاورزی نوین به کشاورزان نیست، گفت: الگوی کشت تابع بازار است و متاسفانه هیچ برنامه ای برای بازار وجود ندارد. کشاورز باید بداند کدام محصول را بکارد تا فردا در بازار خریدار داشته باشد!

وی افزود: برای الگوی کشت تمام زیر ساخت ها باید فراهم باشد. امروزه در جیرفت و کرمان ۱۱ هزار هکتار کشت صورت گرفته ولی هیچ انبار و سردخانه مناسبی برای انبار کردن مازاد تولید وجود ندارد.

ملک زاده ادامه داد: بازار برای این محصولات وجود ندارد و صادرات هم صورت نمی گیرد. این مشکلات از کجا نشأت می گیرد؟ از بروکراسی طولانی که به سرمایه گذار اجازه ورود نمی دهد و یا منجر به از دست رفتن نیمی از سرمایه می شود.

وی با بیان اینکه الگوی کشت فقط مشکل کشاورزان نیست و برنامه ی آن باید از رده های بالا طرح ریزی شود، افزود: : ما حتی گندم و جو را بدرستی وارد بورس نکرده ایم؛ این دو محصول همچون پیاز و سیب زمینی نیست که دچار فساد شود. بنابراین تشکل ها و اتحادیه های تعاونی باید بقدری توانمند شوند که ضمن خرید از کشاورز، محصول را وارد بورس کنند.

کد خبر: ۲۰٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha