۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲
از تامین مواد اولیه داخلی تا خارجی؛ مشکلات قطعه سازان خودرو
دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعه سازی کشور مطرح کرد

از تامین مواد اولیه داخلی تا خارجی؛ مشکلات قطعه سازان خودرو

­دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: قطعه سازان چند سالی است که با مشکلاتی از جمله تامین مواد اولیه داخلی و بعد از تحریم ها، تامین مواد خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش بازار، آرش محبی نژاد، با بیان اینکه قطعه سازان در تامین مواد اولیه با چالش‌های زیادی رو به رو هستند، افزود: چالش‌هایی که قطعه سازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مربوط به حال حاضر نیست و چندین وقت است که با آن‌ها سرو کار دارند و هر روز نیز بر این چالش‌ها اضافه می‌شود. اصلی‌ترین چالش به عرضه مواد اولیه که هیچ گونه ارزبری یا وابستگی مواد خام به خارج کشور ندارد، بر می‌گردد. این مواد به قیمت پایه منفی ۵ درصد فوب خلیج فارس در بورس کالا عرضه می‌شود, آنجا هم به دلیل کمبود کفایت عرضه معمولا به مراتب بالاتر از قیمت بین المللی به دست تولید کننده می‌رسد.

وی ادامه داد: از جمله این مواد اولیه، می‌توان به صنعت پتروشیمی یا پلیمر اشاره کرد که عمدتا گاز اتیلن یا محصولات داخلی را استفاده می‌کنند؛ همچنین صنایع فولاد, آلومینیوم، مس و ... از سنگ معدن در داخل کشور استفاده می‌کنند. این مواد هیچ ارزبری ندارند، اما تولید کننده باید آن‌ها را به نرخ جهانی خریداری کنند، متاسفانه در کشور با تغییر و نوسانات نرخ ارز مواد اولیه داخلی زودتر از مواد اولیه خارجی نوسان پیدا می‌کند که اصولا افزایشی هم هست.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: از زمانی که خودرو تحریم شد، تامین مواد خارجی آن نیز با مشکل رو به رو شد که برای دور زدن تحریم، خسارت و هزینه‌های بالایی را متحمل شدیم، بعلاوه اینکه در نقل و انتقال ارز نیز مشکلات زیادی داریم.

به گفته محبی نژاد، نوسان نرخ ارز یکی از مشکلات اصلی قطعه سازان است‌ زیرا؛ قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور با قیمت ارز مستقیما تغییر می‌کند در صورتی که توان خرید مردم با نرخ ارز تناسب ندارد و این باعث ایجاد معضل اقتصادی در کشور می‌شود، قیمت تمام شده خودرو همزمان با قیمت ارز بالا می‌رود، اما در مقابل قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد که منجر به سرکوب قیمتی می‌شود و تولید کننده زیان می‌بیند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اضافه کرد: این صنعت نیاز دارد که از اقتصاد آزاد تبعیت کند تا مشکلاتی مانند شکاف بازار و مابه تفاوت قیمت درب کارخانه تا بازار از بین رود.

وی همچنین با بیان اینکه در زنجیره تامین خودرو قطعه سازان نقش بسزایی دارند، گفت: در ساخت یک خودرو، بیش از ۸۶ درصد ارزش افزوده یک خودرو به عهده قطعه سازان و زنجیره تامین است که بقیه آن مانند رنگ بدنه به خودروساز باز می‌گردد. بار اصلی تامین نقدینگی، ساخت، تولید قطعات و مدیریت زنجیره تامین در هر رده‌ای به عهده قطعه سازان است و هر روز هم نقش آن‌ها با ارتقای تامین قطعات و مجموعه‌های خودرو پررنگ‌تر می‌شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha