۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
جنگ اطلاعاتی امریکا علیه چین؛ جمع آوری اطلاعات با فناوری نوظهور
بازار گزارش می‌دهد؛

جنگ اطلاعاتی امریکا علیه چین؛ جمع آوری اطلاعات با فناوری نوظهور

ماهیت شبکه اطلاعاتی نظامی آمریکا که جهان را پوشش می دهد حفظ هژمونی خود به بهای ناامنی سایر کشورها و صلح و ثبات منطقه است.

بازار؛ گروه بین الملل: بر اساس گزارش های مختلف، نامیبیا اخیراً در آب های خود یک پهپاد آمریکایی برای جمع آوری داده ها در زیر آب را پیدا کرده است. اگرچه واشنگتن ادعا کرد که این پهپاد خصوصی است و برای اهداف تحقیقاتی دریایی مورد استفاده گرفته است، رسانه های نامیبیا عموماً معتقد بودند که این یک پهپاد جاسوسی آمریکایی است.

بر اساس آخرین داده های منتشر شده توسط اندیشکده ابتکار کاوش وضعیت استراتژیک دریای چین جنوبی در ژانویه امسال، ۶۴ سورتی هواپیمای شناسایی مستقر نظامی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی مشاهده شد.

در واقع، ایالات متحده امریکا کشور شماره ۱ در نظارت و شناسایی است. این کشور از مدت ها قبل برنامه خود را برای ایجاد شبکه های جمع آوری اطلاعات و شناسایی در سراسر جهان با استفاده از فناوری های نوظهور آغاز کرده است - تلاش برای ایجاد مزیت نسبی مطلق در رقابت اطلاعاتی و فناوری در حوزه های فضایی، هوایی، دریایی و شبکه ای. در سال ۲۰۰۵، ایالات متحده آمریکا طرح ملی خود را برای دستیابی به آگاهی دریایی ارائه کرد تا به تدریج شبکه آگاهی دریایی خود را به مناطق مختلف در سراسر جهان گسترش دهد.

از سال ۲۰۱۰ واشنگتن طور بی سابقه ای فعالیت های شناسایی و نظارتی خود را در دریای چین شرقی، دریای چین جنوبی، تنگه تایوان، اطراف چین و همچنین اقیانوس آرام جنوبی افزایش داده است

از سال ۲۰۱۰، با تغییر تمرکز استراتژیک جهانی خود به منطقه غربی اقیانوس آرام و توسعه فناوری های بدون سرنشین و هوشمند، ایالات متحده به طور بی سابقه ای فعالیت های شناسایی و نظارتی خود را در دریای چین شرقی، دریای چین جنوبی، تنگه تایوان، اطراف چین و همچنین اقیانوس آرام جنوبی افزایش داده است.

به عنوان مثال در دریای چین جنوبی، عملیات شناسایی ارتش ایالات متحده آمریکا به طور فزاینده ای ویژگی های متمایز زیر را نشان داده است: اول، فراوانی مأموریت های شناسایی زیاد است. داده های منتشر شده توسط ابتکار کاوش وضعیت استراتژیک دریای چین جنوبی نشان می دهد که ۶۶۸ سورتی هواپیمای شناسایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ بر فراز دریای چین جنوبی مشاهده شده است.

دوما آمریکا RQ-۴ و P-۸A، کشتی های تحقیقاتی اقیانوس شناسی، وسایل نقلیه زیردریایی بدون سرنشین و زیردریایی ها را در این منطقه مستقر کرده است. ثالثاً، ایالات متحده به طور معمول از هواپیماهای هوانوردی غیرنظامی استفاده می کند و کدهای هواپیمایی کشوری دیگر کشورها را برای جمع آوری اطلاعات جعل می کند. ارتش آمریکا به طور متقلبانه از کدهای هواپیمای غیرنظامی کشورهای همسایه مانند مالزی و فیلیپین برای انجام عملیات شناسایی علیه چین در دریای زرد و دریای چین جنوبی استفاده کرده است. هواپیماهای تجاری نیز اغلب بر فراز دریای چین جنوبی مشاهده می شوند.

ماهیت شبکه اطلاعاتی نظامی آمریکا که جهان را پوشش می دهد حفظ هژمونی خود به بهای امنیت سایر کشورها و صلح و ثبات منطقه است

شناسایی اطلاعات زمینی، دریایی، هوایی و فضایی ارتش آمریکا چهار هدف دارد. اول تشخیص فعالیت زیردریایی ها و کشتی های سطحی است. دوم استفاده از هواپیماهای شناسایی الکترونیکی RC-۱۳۵ و EP-۳ برای شناسایی سیگنال های ارتباطی و سیگنال های راداری در نتیجه رمزگشایی و به دست آوردن داده های مهم مانند استقرار رادار و پایه گذاری تداخل الکترونیکی در زمان جنگ است. سومین مورد استفاده از P-۸A Poseidon و RQ-۴ Global Hawk مجهز به رادار با دیافراگم مصنوعی و دوربین شناسایی برای انجام شناسایی و نظارت با وضوح بالا در جزایر و صخره‌های دریای چین جنوبی است.

ماهیت شبکه اطلاعاتی نظامی آمریکا که جهان را پوشش می دهد حفظ هژمونی خود به بهای امنیت سایر کشورها و صلح و ثبات منطقه است. اولاً، شناسایی نزدیک و مکرر ایالات متحده بدون شک فراوانی برخوردهای هوایی و دریایی و احتمال وقوع حوادث غیرمنتظره را افزایش داده است.

ثانیا، ارتش آمریکا با استفاده از رمزهای الکترونیکی هواپیماهای غیرنظامی کشورهای دیگر، شناسایی نظامی انجام داد و خطر امنیتی بزرگی را برای هوانوردی غیرنظامی به جا گذاشت.

ثالثاً، شبکه جمع آوری اطلاعات جهانی ایالات متحده «امنیت خود» خود را بر پایه «ناامنی کشورهای دیگر» قرار می دهد. چه نامیبیا و چه کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام جنوبی، آمریکا با استفاده از فناوری های هوشمند و بدون سرنشین اقدام به ایجاد سایت های نظارتی مختلف اطلاعاتی و استقرار تجهیزات شناسایی مختلف در این کشورها می کند که بدون شک حاکمیت این کشورها را نقض کرده و امنیت آنها را تهدید می کند.

سوء استفاده از فناوری نه تنها به اعتماد جامعه بین المللی به واشنگتن لطمه می زند، بلکه اعتبار آن را به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از بین می برد

پیشرفت فن آوری باید در زمینه هایی مانند توسعه کشاورزی و حفاظت از محیط زیست استفاده شود. ایالات متحده پیشرو در تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های بدون سرنشین، هوشمند و اطلاعاتی است، اما امروزه پیشرفت فناوری را ابزاری برای ارتقای قابلیت‌های جنگی و ابزاری برای چانه‌زنی برای کسب مزیت‌های قدرت می‌داند. این امر نه تنها به اعتماد جامعه بین المللی به ایالات متحده لطمه می زند، بلکه اعتبار آن را به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از بین می برد.

کد خبر: ۲۰۷٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha