۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳
میخکوب کردن ارز نیمایی، قیمت‌ کالا و ارز در بازار آزاد را کنترل نمی‌کند ‌
مدیرعامل کارگزاری بانک دی:

میخکوب کردن ارز نیمایی، قیمت‌ کالا و ارز در بازار آزاد را کنترل نمی‌کند ‌

به نظر می‌رسد تمرکز سیاست‌گذاران بر مهار نرخ ارز، بیشتر معطوف به سامانه نیما بوده و بازار آزاد کمتر کنترل شده و سیاست‌گذاران تصور می‌کنند تمام کالاها و خدمات با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مصطفی بختیاری مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص وضعیت فعلی بازار سهام بیان کرد: مشکل اصلی بازار سرمایه ما این است که سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های دولت در قبال صنایع و شرکت‌ها اطمینان خاطر ندارند و مشخص نیست چنانچه سودی برای شرکتی برآورد شد، با یک مصوبه یا دستورالعمل خلق‌الساعه، این سود دستخوش تغییر و تحول نگردد.

وی اضافه کرد: نکته تلخ تر آن جاست که تمامی سرمایه‌گذارانی که در یک سال گذشته، پول خود را از بازار سهام خارج کرده و در بازارهای موازی از جمله خودرو، طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برنده بوده‌اند. به همین دلیل هم حجم معاملات بازار سهام به شدت افت داشته و در مقابل، معاملات بازارهای فیزیکی پرحجم است.

بختیاری ادامه داد: نکته سوم این جاست که سرکوب نرخ ارز و اصرار به تعیین نرخ دستوری در سامانه نیما موجب شده رانت عظیمی نصیب عده‌ای خاص در کشورمان شود.

وی افزود: دلار ۲۸۵۰۰ تومانی، انگیزه‌ای برای صادرات قاچاق ایجاد کرده است. میخکوب کردن نرخ ارز، اتفاقی است که در دوره‌های قبل هم در اقتصاد ما سابقه داشته و البته که هرگز تجربه موفقیت آمیزی در این زمینه حاصل نشده است. سیاست‌های این‌چنینی نمی‌تواند بیش از چند ماه اجرایی شود و شخصاً معتقدم ظرف ماه‌های آینده دولت و بانک مرکزی، ناچار به اصلاح نرخ‌های نیمایی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن تاکید بر تبعات سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما اظهار کرد: به نظر می‌رسد تمرکز سیاست‌گذاران بیشتر معطوف به مهار نرخ ارز در سامانه نیما بوده و به بازار آزاد کمتر توجه شده است. سیاست‌گذاران تصور می‌کنند تمام کالاها و خدمات در کشور ما با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود؛ در حالی که در واقعیت چنین نیست و شاید اگر به جای سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما، نرخ های بازار آزاد مدیریت می شد، مشکلات کمتری داشتیم.

بختیاری خاطرنشان کرد: این شرایط نمی‌تواند در بلندمدت پایدار باشد و قطعاً هر چه مدت زمان سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما افزایش یابد، رانت بیشتری هم توزیع خواهد شد. کما اینکه در چند سال ابتدای دهه ۹۰ که دسترسی بیشتری به منابع ارزی داشتیم، در سایه کنترل بازار ارز، تمامی بازارها آرامش داشت. کنترل نرخ ارز در سامانه نیما کمکی به مهار تورم نمیکند و گواه این ادعا، افزایش قیمتی است که در چند ماه گذشته در بازارهای مختلف شاهد بوده ایم. کنترل تقاضای ارز در بازار آزاد در گرو ایجاد امنیت اقتصادی و هدایت سرمایه‌گذاران به حوزه تولید خواهد بود.

وی در خاتمه با اشاره به ارزندگی بازار سهام گفت: به هر حال نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی دلار در سامانه نیما همیشگی نخواهد بود و دیر یا زود سیاست‌گذاران می‌پذیرند که نرخ‌های نیما هم باید روندی منطقی داشته باشند تا از رانت و فساد جلوگیری شود. با این فرض، قطعاً بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۰۶٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      0 0
      بنام خدا. اوضاع بورس بعد از یکسال انتظار سوددهی بااین تورم سالانه یکسال بعداز سال مالی در صدی از سود راواریز واز قیمت سهام به همان نسبت کم می‌کنند واگر از سود انباشته بدهند صبر ایوب باید داشته باشی وباز هم ارزش سهام را دوباره پایین می آورنداز طرفی قیمت‌های سهام سر کوب شده رابا دادن کد سهامداری به اتباع خارجی با اقامت 5 ساله راقانونی کرده با وجود این قیمت دلار افسار گسیخته در آینده چه شود؟