۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
نواقص طرح آب‌رسانی به دشت سیستان رفع شود/ تبعات منفی بی‌توجهی به‌حقوق کشاورزان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نواقص طرح آب‌رسانی به دشت سیستان رفع شود/ تبعات منفی بی‌توجهی به‌حقوق کشاورزان

زاهدان- نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رفع نواقص طرح آب‌رسانی به دشت سیستان گفت: این پروژه تاثیر عمده‌ای بر تمام اکوسیستم‌های زراعی و طبیعی منطقه دارد.

فدا حسین مالکی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: پروژه انتقال آب با لوله یکی از مهمترین پروژه های مهم و ملی در منطقه سیستان است که بخش عمده ای از فاز یک انتقال از مخازن چاه نیمه به نواحی مختلف با نصب ایستگاه های پمپاژ و خطوط انتقال اجرایی شده است.

وی افزود: اما به دلیل نگرشی یک جانبه در طراحی، اجرا و بهره برداری های انجام شده در سال زراعی جاری در برخی نواحی مسائل و مشکلاتی از سوی نمایندگان کشاورزان و تعدادی از معتمدین منطقه مطرح شده که بیانگر برخی  نگرانی ها در تامین آب و سهمیه کشاورزان از این طرح است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم توجه عوامل اجرائی پروژه به سهم آب تمام کشاورزان در روستاها و تاکید آن ها بر حق آبه املاک استیجاری و همچنین عدم توجه به حق آبه های عرفی از نگرانی های عمده کشاورزان منطقه است که ضرورت دارد تا با بازنگری اساسی همه کشاورزان از مواهب این پروژه مهم بهره مند شوند. 

وی با اشاره به اینکه، عدم توجه به این مهم مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی را به‌دنبال دارد، تصریح کرد: کشاورزان انتظار دارند، عملیات اجرایی انتقال آب ( فاز یک) تا مزرعه هر بهره بردار انجام شود و تحویل آب به صورت حجمی بر اساس توزیع زمانی مشخص در یک مکان مشخص (استخر ذخیره آب داخل مزرعه هر کشاورز) تحویل داده شود تا مدیریت بهره برداری از آب با آرامش در داخل مزرعه توسط خود کشاورز انجام شود.

مالکی گفت: پروژه انتقال آب به اراضی کشاورزی منطقه سیستان تاثیر عمده ای بر تمام اکوسیستم های زراعی و طبیعی و به طور کلی زیست بوم منطقه خواهد داشت.

وی بیان کرد: تامین ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از مخازن چاه نیمه ها و تحویل آب مطمئن و مستمر به کشاورزان سیستانی از این مخازن، باید بازبینی و شفاف سازی شود تا چالشی بین بهره برداران ایجاد نشود.

کد خبر: ۲۰٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha